شرایط دریافت کد رهگیری قولنامه چیست ؟

شرایط دریافت کد رهگیری قولنامه چیست ؟
افرادی که یک قرارداد دارند، می توانند برای نوشتن قولنامه خود به دفاتر املاک بروند. این کار کمک می کند که مطمئن شوند ملک به کسی دیگر منتقل نمیشود. برای این کار، باید از دفاتر املاک با مجوز کمک بگیرند تا قولنامه را تهیه کنند و کد رهگیری بگیرند. برای گرفتن این کد، مراحل خاصی وجود دارد و فقط در صورت رعایت این مراحل، کد رهگیری صادر میشود.
اگر بخواهیم جواب سوال شرایط دریافت کد رهگیری قولنامه را بدهیم، باید بگوییم که بین شرایط افراد امضاءکننده قرارداد و شرایط دفتر املاک که کد رهگیری را میگیرد، باید تفاوت قائل شویم.
در زیر، شرایط دریافت کد رهگیری قولنامه از نظر طرفین قرارداد و دفتر املاک آمده است:
افراد قرارداد باید مدارک لازم مثل مدارک شناسایی و مدارک مالکیت ملک را داشته باشند. همچنین باید سن قانونی داشته باشند و با رضایت کامل، اقدام به نوشتن قولنامه کنند و درخواست کد رهگیری نمایند. همچنین، موضوع قولنامه باید مشخص باشد و اگر در قولنامه جهتی ذکر شده، آن جهت باید قانونی باشد.
دفتر املاک باید مجوز داشته باشد و قبلاً در سامانه مربوطه ثبت نام کرده باشد. پس از تکمیل مراحل، باید هزینه مربوطه را از طریق سیستم پرداخت کند تا کد رهگیری را دریافت کند.
مراحل و نحوه دریافت کد رهگیری قولنامه
برای دریافت کد رهگیری قولنامه، طرفین قرارداد ابتدا باید با مدارک مورد نیاز به دفتر املاک مراجعه کنند. پس از ارائه مدارک و مدارک شناسایی شاهدها و همچنین نوشتن پیشنویس قرارداد و پرداخت هزینه کمیسیون دفاتر املاک، از دفتر املاک میخواهند که برای قولنامه آنها کد رهگیری بگیرد.
- برای دریافت کد رهگیری، دفتر املاک با جستجو در سایت iranamlaak.ir به صفحه اصلی وارد میشود و گزینه ورود به سامانه را انتخاب میکند.
- تمامی مشاوران املاک پس از ورود به سامانه، اطلاعات طرفین قرارداد را وارد کرده و مدارک را بارگذاری میکنند. بعد از دریافت تاییدیه و پرداخت هزینه، کد رهگیری برای طرفین قرارداد صادر میشود.
- پس از ثبت قولنامه و دریافت کد رهگیری، مشاور املاک باید سه نسخه چاپ کند: یک نسخه برای خود و دو نسخه دیگر برای هر یک از طرفین قرارداد. طرفین میتوانند با کد ملی خود از طریق روشهایی که در انتهای مقاله توضیح داده میشود، کد رهگیری قولنامه خود را استعلام کنند.