چگونه می توان کارمند بانک شد ؟

“`html
چگونه می توانم کارمند بانک شوم ؟
امروزه بسیاری از افرادی که به دنبال کار هستند، تمایل دارند در بانکها مشغول به کار شوند. با این حال، نظرات مختلفی درباره شرایط کاری در بانکها وجود دارد.
از یک طرف، برخی افراد کار در بانک را یک فرصت عالی میدانند و آرزو دارند به این صنعت بپیوندند، در حالی که دیگران معتقدند کار در بانک بسیار پرمسئولیت است و ممکن است برای هر کسی مناسب نباشد و چندان هم جذاب نباشد!
برای روشن شدن جنبههای مختلف کار در بانک، با آقای علی زبردست، یکی از کارشناسان با تجربه بانکی که بیش از 15 سال سابقه کار دارد، مصاحبهای انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
آقای زبردست میگویند که کارمند بانک شدن به معنای تأمین آینده زندگی است و به همین دلیل خیلیها تلاش میکنند به هر نحوی که شده به بانک راه پیدا کنند. آیا شما با این نظر موافقید؟
درآمد در بخشهای مختلف اقتصادی کشور متفاوت است. بانکها نسبت به برخی نهادها مانند شرکتهای نفتی و مخابرات درآمد کمتری دارند. اما از آنجایی که کارمندان بانک بیشترین ارتباط را با مشتریان دارند و راههای مختلفی برای حمایت مالی آنها وجود دارد، بانکها در سرتاسر دنیا سعی میکنند زندگی کارمندان خود را بهبود بخشند تا کمتر دچار مشکلات و چالشها شوند.
مزایای کار در بانکها چیست؟ به عبارت دیگر، چه چیزی کار در بانک را جذاب میکند؟
برخلاف تصور عموم، حقوق کارکنان بانکها چندان جذاب نیست و فقط سمتهای مدیریتی مانند مدیرعامل، هیئت مدیره و مدیران از حقوق بالاتری برخوردار هستند و سایر کارمندان معمولاً حقوقهای متوسطی دریافت میکنند.
اما چیزی که کار در بانک را جذاب میکند، وامهایی است که به کارمندان اعطا میشود. البته بانک وام را همراه با سود آن باز میگرداند، اما این مزیت همچنان جذاب است چون کارمندان بدون دردسری که عموم افراد برای دریافت وام دارند، میتوانند وام بگیرند.
البته هر سازمانی مزیتهای خاص خود را برای کارکنانش دارد و ممکن است نام بانکها بیشتر شناخته شده باشد، اما سازمانهایی مانند شرکتهای هواپیمایی هم مزایای خاصی برای کارکنان خود دارند.
این وامها به چه شکل واگذار میشوند؟ بیشتر توضیح دهید.
به طور معمول، هر دو سال یک بار وامهای جعاله به کارمندان اعطا میشود، همچنین در طول خدمت خود میتوانند سه بار برای وام خرید مسکن یا خودرو درخواست دهند. برخی بانکها نیز با شرکتهای خودروسازی مانند ایران خودرو یا سایپا قرارداد میبندند و به کارکنان خود اعلام میکنند که برای دریافت وام به این شرکتها مراجعه کنند.
کار در بانکهای دولتی بهتر است یا بانکهای خصوصی؟
در این زمینه نمیتوان نظر قطعی داد. کار در هر نوع بانکی مزایای خاص خود را دارد. بانکهای دولتی امنیت شغلی بالاتری دارند و وامهای منظمی نیز به کارکنان خود میدهند، اما بانکهای خصوصی ممکن است وامهای خوبی با مقادیر بالاتر به کارکنان خود اعطا کنند.
آیا شما از کار در بانک راضی هستید و این کار را به دیگران هم توصیه میکنید؟
من وقتی مدرک دکترای خود را دریافت کردم، از سوی چند دانشگاه برای هیئت علمی پیشنهاد داشتم، اما پس از بررسی تصمیم گرفتم در بانک بمانم. البته باید توجه داشته باشید که کار در بانک حساسیت خاصی دارد و هر کسی نمیتواند در این حرفه موفق باشد. افرادی که روحیه لازم را ندارند، نباید وارد این شغل شوند.
به نظر شما، میزان رضایت کارکنان بانک از کارشان چقدر است؟
ما در همان بانک خودمان تحقیقاتی در این رابطه انجام دادیم و مشخص شد حدود 73 درصد از کارکنان از کارشان رضایت دارند.
اما جالب است بدانید هرچه تحصیلات و موقعیت شغلی افراد بالاتر میرود، میزان رضایت آنها نیز افزایش مییابد.
“““html
کار هم بیشتر میشود.
افرادی که تحصیلات پایینتری دارند، احساس میکنند که به آنها ظلم شده و کارهای سختتر بیش از توانشان به آنها محول شده است.
کارمندان بانکی یا تحویلداران که شغل حساستری دارند هم نسبت به کار خود رضایت کمتری دارند.
افرادی که علاقهمند به کار در بانک هستند چه ویژگیهایی باید داشته باشند؟
نیروهای شاغل در بانکها به دو دسته تقسیم میشوند: نیروهای صف و نیروهای ستاد.
نیروهای صف افرادی هستند که در شعب بانک کار میکنند. کار در این بخش کاملاً تخصصی است و تنها کسانی که علاقهمند به حساب و کتاب هستند در آن موفقترند.
کار در این حوزه به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط است. فرد باید دارای رفتار مناسب و حسن خلق باشد، چون شعب بانکها، ویترین کار آنها هستند و مشتریمداری اولویت اصلی این روزهای بانکهاست. همچنین، این افراد باید نظم و روحیه کارمندی بالا داشته باشند.
نیروهای ستادی وظیفه پشتیبانی را بر عهده دارند. این کار حساسیت کمتری نسبت به شعب دارد، اما کارکنان این بخشها باید بتوانند به سرعت مشکلات احتمالی شعب را حل کنند.
چه توصیهای برای کسانی که علاقمند به کار در بانک هستند یا در حال ورود به بانکاند دارید؟
قبل از ورود به بانک، حتماً در مورد بانک و بانکداری مطالعه کنید. قبل از ورود به یک بانک یا مراجعه برای مصاحبه، اطلاعاتی درباره آن بانک و عملکردش کسب کنید.
حداقل یک بار به وبسایت بانک مراجعه کنید. با اصطلاحات اولیه بانکی آشنا شوید و بدانید که در سیستم بانکداری اسلامی، چیزی به نام بهره وجود ندارد و باید به آن نرخ سود گفت.
امروزه هدف اصلی بانکها کسب درآمد است، بنابراین هنگام مراجعه به بانک، کمی درباره بازاریابی اطلاعات داشته باشید و پیشنهاداتی برای افزایش منابع بانک ارائه دهید و یکی از اهداف شما باید جذب و افزایش مشتریان بانک باشد.
آیا نکته ویژهای هست که بخواهید با خوانندگان ما مطرح کنید؟
کسی که میخواهد وارد بانک شود، باید به خود مطمئن باشد. به ماجرای اخیر اختلاس توجه کنید؛ در این ماجرا تنها دو شعبه از دو بانک کشور دخیل بودند، اما این مسئله اعتبار نظام بانکداری را زیر سوال برد و همچنین اعتبار کارکنان بانکها که عموماً با صداقت کار میکنند را آسیبپذیر کرد.
بنابراین، در گزینش کارکنان بانکها باید افرادی را انتخاب کنند که مورد اطمینان و به قول معروف خانوادهدار باشند. البته بانکها تمام تلاششان را در این باره به کار میبرند، اما کسی که قصد کار در بانک را دارد باید از شرایط خاص کار در این حوزه و مسئولیتهای سنگین آن آگاه باشد.
آشنایی با شغل کارمند بانک
کارمند بانک که به آن متصدی امور بانکی یا تحویلدار هم گفته میشود، از اعضای اصلی هر شعبه است که ارتباط مستقیم و دائمی با مشتریان بانک دارد. به عبارت دیگر، معمولاً وقتی مشتری وارد بانک میشود، اولین کسی که با او ارتباط برقرار میکند، کارمند بانک است.
بانک یک سازمان اقتصادی است که وظایفی مانند تأمین و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان را بر عهده دارد.
به عبارت دیگر، بانکداری ایجاد شرایط و امکاناتی است که به مشتریان این امکان را میدهد تا انواع عملیات بانکی خود را انجام دهند.
مشتریان به دلایل مختلف مانند تحویل یا برداشت پول، ارز یا اوراق بهادار، دریافت اطلاعات درباره انواع حسابها، تسهیلات و سایر خدمات مالی به بانک مراجعه میکنند. فردی که مسئول ارائه بیشتر این خدمات است، کارمند بانک است.
“`
بانک است.
کار در بانک یکی از مشاغل محبوب برای بسیاری از افراد در کشور است. این شغل هم مزایا و هم معایب خاص خود را دارد که باید به آنها توجه کرد.
کارمند بانک معمولاً کارهای تکراری و یکنواختی انجام میدهد و روز به روز با فعالیتهای مشابهی روبهروست. او باید در کار خود دقت زیادی داشته باشد تا اشتباهات مالی و بانکی نکند. چون کارمند بانک با مشتریان در ارتباط است و به عنوان چهره بانک شناخته میشود، باید دارای رفتار و اخلاق متناسبی باشد.
کارمند بانک باید تا حدی با روانشناسی ارتباطات آشنا باشد و در مواقع خاص بتواند واکنشهای مناسبی از خود نشان دهد.
در سیستم بانکی همیشه مشتری در اولویت است. بنابراین کارمند بانک باید در صحبتها و رفتارهای خود احتیاط کند و بالاترین احترام را به مشتریان بدهد.
اگر مشتری مشکلی داشته باشد یا اعتراضی کند، کارمند بانک باید آرامش خود را حفظ کرده و وضعیت را بهخوبی مدیریت کند. صبر و تحمل بالا از نیازهای اساسی این شغل است.
مزایای شغل کارمند بانک شامل امنیت شغلی، فرصتهای ارتقا و تسهیلات ویژه است. در بانکهای کشور، بهویژه بانکهای خصوصی، شرایط مناسبی برای پیشرفت شغلی وجود دارد و این روند در بانکهای جدید تأسیس سریعتر طی میشود.
بانکهای خصوصی معمولاً در ابتدا برای ردههای بالای مدیریتی از افراد با تجربه و بازنشسته بانکهای دولتی استفاده میکنند و سپس به مرور کسانی را با تجربههای جدید جایگزین میکنند.
کارمندان بانک میتوانند هر چند سال یکبار از وامهای کم بهره برای خرید خودرو، خانه و… استفاده کنند که این موضوع هم یکی از جذابیتهای این شغل به شمار میرود.
ساعت کاری بانکها معمولاً از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر است. البته کارمندان باید برای آمادهشدن زودتر به محل کار بیایند و ممکن است به دلیل بستن حسابها دیرتر از اداره خارج شوند.
گاهی اوقات ساعت کار بانکهای خصوصی نسبت به بانکهای دولتی بیشتر است و در ایام تعطیل مانند نوروز، کارمندان به صورت نوبتی باید در محل کار حاضر شوند.
وظایف کارمند بانک
- مطالعه دستورالعملها و بخشنامههای بانک – کارمند بانک باید مرتباً آخرین دستورالعملها را مطالعه کند و از آنها برای بهبود کار خود استفاده کند.
- برخورد مناسب با مشتریان و پاسخگویی به سوالات آنها و ارائه اطلاعات از نیازشان.
- تحویل فرمهای لازم به مشتری، مانند فرمهای افتتاح حساب، واریز و برداشت و ارائه توضیحات در صورت نیاز.
- کنترل فرمهای تکمیل شده و تأیید امضای مشتریان و شناسایی آنها.
- تشکیل پرونده برای مشتریان بخش تسهیلات.
- انجام عملیات بانکی مورد نیاز مشتریان با استفاده از سیستمهای بانکی.
- دریافت و پرداخت پول نقد، ارز، چک و اوراق بهادار.
- باز کردن یا بستن حسابهای بانکی طبق درخواست مشتریان.
- پاسخگو بودن به سرپرست، معاون و رئیس شعبه.
- کنترل گردش مالی صندوق خود در پایان روز کاری.
- کنترل اسناد مالی روزانه و ارائه آنها به بایگانی.
- شرکت در دورههای آموزشی که به صورت دورهای توسط بانک برگزار میشود.
دانشها و مهارتهای مورد نیاز کارمند بانک
- مهارتهای ارتباطی خوب – چون کارمند بانک با مشتریان در ارتباط است، باید بتواند با احترام و مناسبت ارتباط برقرار کند و ارتباط مؤثری داشته باشد.
- تشخیص نیازها – کارمند بانک باید بتواند نیازها و مشکلات مشتریان را به درستی شناسایی کند.
- دقت و تمرکز – کارهای بانک بسیار حساس هستند. اگر کارمند توجه و دقت کافی نداشته باشد، حتی یک اشتباه کوچک میتواند باعث مشکلات بزرگی شود. به عنوان مثال، ممکن است پولی به حساب اشتباهی واریز شود یا هویتی به درستی تأیید نشود که میتواند منجر به برداشت غیرمجاز از حساب گردد.
- آگاهی از قوانین مالی و بانکی – کارمند بانک باید به خوبی با قوانین و مقررات جدید بانکی آشنا باشد تا بتواند به درستی از آنها در کار خود استفاده کند.
- مهارت ریاضیات و محاسبه – یکی از وظایف اصلی کارمند بانک انجام محاسبات است. درست است که بیشتر محاسبات با کامپیوتر انجام میشود، اما هنوز در بعضی موارد لازم است که کارمند بانک بتواند سریعاً محاسباتی را انجام دهد.
- همکاری با سایر کارکنان – در طول روز کاری، کارمندان بانک باید با یکدیگر همکاری کنند. برای مثال، تأیید بعضی از مدارک باید توسط مدیر شعبه انجام شود و کارمندان باید وجوه مورد نیاز خود را از رئیس صندوق دریافت کنند.
- مهارت کار با کامپیوتر و فناوری اطلاعات – امروزه بیشتر سیستمهای بانکی کامپیوتری شدهاند و بانکداری الکترونیکی بسیار رایج است. بنابراین، کارمندان بانک باید توانایی کار با کامپیوتر و آشنایی با فناوریهای جدید داشته باشند.
“`html
تحصیلات و نحوه ورود به شغل کارمند بانک
در کشور ما، اغلب در مشاغل بانکی از افراد با تخصصهای مرتبط استفاده نمیشود، که این یک کمبود در بازار کار ماست.
برخی از سازمانها برای شغلهای خود افرادی با مدارک تحصیلی بالا استخدام میکنند، درحالیکه در واقع لازم نیست. برای کارمند بانک، معمولاً یک مدرک لیسانس کافی است.
به طور کلی، بانکها و مؤسسات مالی کشور از میان فارغالتحصیلان رشتههای زیر برای شغل کارمند بانک استخدام میکنند:
- مدیریت امور بانکی
- مدیریت (به جز گرایشهای هتلداری و جهانگردی)
- حسابداری
- علوم اقتصادی
- آمار
- ریاضی
- مهندسی صنایع
- مهندسی کامپیوتر
- زبان انگلیسی (برای شعب ارزی)
فارغالتحصیلان این رشتهها پس از گذراندن آزمون ورودی بانکها، باید در مصاحبههای مربوطه شرکت کنند. در مصاحبه، سوالات مختلفی از جمله اطلاعات عمومی، تخصصی، فردی، سوابق تحصیلی و قضایی از متقاضی پرسیده میشود.
پس از قبولی در مصاحبه، معمولاً متقاضیان باید در دورههای آموزشی و کارآموزی که توسط بانکها برگزار میشود، شرکت کنند تا برای کار در شعبه آماده شوند.
فرصتهای شغلی و بازار کار کارمند بانک
افراد علاقهمند و واجد شرایط میتوانند در تمامی بانکها و مؤسسات مالی دولتی و خصوصی کشور کار کنند.
بانکها و مؤسسات آگهیهای استخدامی خود را در وبسایتهای کاریابی و استخدامی، در روزنامهها و … منتشر میکنند. برای پیگیری آخرین اطلاعات استخدامی، متقاضیان باید به این منابع مراجعه کنند.
در مورد تعداد استخدامها در بانکها، آمار دقیقی موجود نیست. در بانکهای دولتی، به دلیل الکترونیکی شدن خدمات، تعداد استخدامها کاهش یافته است و با توجه به سیاستهای خصوصیسازی در کشور، بانک دولتی جدیدی افتتاح نخواهد شد.
“`
بنابراین استخدام در بانکهای دولتی به شدت کاهش یافته است. اما در مورد بانکهای خصوصی، اوضاع کمی متفاوت است.
با وجود اینکه بسیاری از خدمات به صورت الکترونیکی انجام میشود، به خاطر رقابت بین بانکها و موسسات مالی خصوصی، هر از چند گاهی شاهد تأسیس بانک یا موسسه مالی جدیدی هستیم. این نشان میدهد که استخدام کارمندان در این بخش در چند سال آینده افزایش خواهد یافت.
البته پیشبینی میشود که در سالهای آینده، با پیشرفت تکنولوژی، بیشتر خدمات مالی و بانکی به صورت آنلاین انجام شود. همچنین تعداد بانکها و موسسات مالی در کشور به حد کافی خواهد رسید. بنابراین در آن زمان، استخدام نیروی کار در این بخش کاهش خواهد یافت.
وضعیت استخدام این شغل در کشورهای مختلف
استرالیا – در پنج سال گذشته، استخدام کارمندان بانک در این کشور ۳ درصد کاهش داشته و برای آینده نیز روند کاهشی پیشبینی شده است.
درآمد کارمند بانک
آمار دقیقی درباره حقوق کارمندان بانک در ایران وجود ندارد. اما باید توجه داشته باشیم که درآمد آنها چندان تفاوتی با سایر کارمندان ندارد. البته در بانکهای خصوصی، حقوق و دریافتیها بیشتر از بانکهای دولتی است. تفاوت اصلی کارمند بانک با کارکنان سایر بخشها در تسهیلات کم بهرهای است که هر چند سال یکبار دریافت میکنند.
درآمد کارمند بانک در کشورهای دیگر
آمریکا – طبق آخرین آمار در سال ۲۰۱۳، درآمد سالانه کارمند بانک در آمریکا ۲۵,۱۰۰ دلار بوده است.
استرالیا – متوسط درآمد سالیانه کارمند بانک ۴۷,۱۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) است.
شخصیتهای مناسب برای شغل کارمند بانک
در انتخاب شغل مناسب، عوامل مختلفی مانند ویژگیهای شخصیتی، ارزشها، علایق، مهارتها و شرایط خانوادگی و اجتماعی باید در نظر گرفته شوند.
ویژگیهای شخصیتی یکی از مهمترین این عوامل است. شناخت شخصیت افراد پروسهای پیچیده و نیازمند تخصص و زمان است.
هر فرد ویژگیهای خاص خود را دارد. حتی افرادی که شخصیتهای مشابهی دارند، در بعضی موارد با هم متفاوت هستند.
در واقع، افراد موفق از انواع مختلف شخصیت در تمام مشاغل وجود دارند و نمیتوان گفت که فقط نوع خاصی از شخصیتها در این شغل موفق میشوند.
اما تحقیقات نشان میدهد که برخی شخصیتها معمولاً این شغل را بیشتر دوست دارند و در آن رضایت بیشتری دارند.