کاربرد اصطلاح Luxury (لاکچری-لاکشری) در حوضه های مختلف تجاری بخش سوم و چهارم

کاربرد اصطلاح لاکچری در حوضه های مختلف تجاری (بخش سوم)
اگر به تازگی مطالب سایت ما را دنبال کرده باشید، میدانید که در روزهای اخیر دو بخش اول این مقاله را منتشر کردیم. حالا بخش سوم این مقاله را برای شما آماده کردهایم. اگر به این موضوع علاقهمندید، حتما بخشهای سوم تا پنجم این مقاله را از دست ندهید. با ما همراه باشید.
به طور کلی، وقتی که خودروها را در یک زمان خاص مقایسه میکنیم، این اصطلاح میتواند به انواع مختلفی از خودروها مانند سری سدان، کوپه، کراساوورها و … نسبت داده شود. همچنین یک الگوی ثابت در بازار وجود دارد که باعث میشود قیمت یک خودروی لوکس همیشه مشخص نباشد. ممکن است قیمتی بسیار بالاتر از دیگر خودروها وجود داشته باشد، اما این به معنای وجود تفکیک مطلق بین خودروی لاکچری و خودروی معمولی نیست. به طور مثال، برندهای متوسط ممکن است قیمتهای بالاتری نسبت به برندهای لوکس داشته باشند.
تعریف لاکچری
توجه داشته باشید که شرکتهای خودروسازی محصولات خاصی را برای افرادی با توان مالی بالا تولید میکنند. این مدلهای لاکچری به دلیل زیبایی و کیفیت خود در دستههای مختلفی قرار میگیرند و بسته به نوع خودرو در نقاط مختلف تبلیغ میشوند. بنابراین، وضعیت اجتماعی افراد بیشتر با خودروی خاصی که دارند ارتباط دارد تا خود فرد. پس سازندگان خودرو فاصلههایی را بین خطوط تولیدشان و مشتریان عادی ایجاد میکنند.
در هر دورهای از تاریخ خودروسازی، خودروهایی طراحی شدند که به خاطر طراحی منحصر به فرد و مهندسی خاصشان قیمت بالایی داشتند و تنها افراد ثروتمند قادر به خرید آنها بودند. این خودروها معمولاً به عنوان خودروهای لوکس شناخته میشدند و جالب است بدانید که در زمانی که این اصطلاح به خوبی جا نیفتاده بود، برخی خودروهایی که مخصوص افراد ثروتمند ساخته شده بودند، این لقب را دریافت کردند.
برخی از سازندگان خودروهای لاکچری ممکن است به صورت مستقل و با حقوق خود به فعالیت بپردازند، مثل بیامو و مرسدس بنز. اما بعضی دیگر به عنوان زیرمجموعهای از یک شرکت بزرگتر فعالیت دارند، مانند لکسوس که زیرمجموعه تویوتا است.
آنچه مشخص است، کاربرد واژه لاکچری در صنعت خودرو بسیار رایج است. بنابراین، این که یک خودرو در یک منطقه به عنوان لوکس شناخته شود یا نه، به شرایط مختلف بستگی دارد و الگوی مشخصی ندارد. برای مثال، خودرویی که در یک منطقه لوکس هست، ممکن است برای کسی دیگر خودرو معمولی به نظر بیاید.
ویژگیهای خودروهای لاکچری
هدف از تولید خودروهای لاکچری این است که خریداران ثروتمند بتوانند از ویژگیهای خاصی مثل فضای بیشتر، امکانات مدرن، زیبایی، آسایش، آرامش و امنیت بیشتر بهرهمند شوند. این خودروها همچنین باعث میشوند که مالکان با داشتن آنها، ثروت و اعتبار خود را در نظر جامعه افزایش دهند. برخی خودروهای لاکچری نیز به دلیل عملکرد بهتر و هندلینگ بهتری که دارند، رضایت بیشتری از سوی مشتریان جلب کرده و مشتریان بسیاری را به خرید این خودروها ترغیب میکنند. به این نوع خودروها Sport Luxury گفته میشود.
گزارشی از مجله Forbes نشان میدهد که شهرت و محبوبیت خودروهای لاکچری باعث شده تا شرکتهای مختلف به طور مداوم فناوریهای جدیدی در زمینه ایمنی و راحتی به این خودروها اضافه کنند.
قایقهای لاکچری
غایقهای لوکس که به نامهای super yacht، large yacht و mega yacht نیز شناخته میشوند، در واقع غایقهایی شخصی و گرانقیمت هستند که معمولاً توسط خدمه حرفهای یا بهصورت خودکار هدایت میشوند. این غایقها به افراد این امکان را میدهند که به مکانهای تفریحی دلخواه خود سفر کنند.
غایقهایی که طول آنها از 27 متر بیشتر باشد، به عنوان superyacht شناخته میشوند. این اصطلاح به اوایل قرن بیستم برمیگردد و زمانی بهوجود آمد که افراد ثروتمند برای تفریحات شخصی خود غایقهایی بزرگ و مجلل میساختند و این نام را برای متمایز کردن غایقهای خود از دیگر غایقها به کار میبردند. بهعنوان نمونه، میتوان به غایق تاجر مشهور چارلز هنری فلچر به نام Jemima F. III اشاره کرد که در سال 1908 دستور ساخت یک غایق 111 فوتی با قویترین موتور آن زمان را صادر کرد.
غایقهای امروزی
بین سالهای 1997 تا 2008، شاهد افزایش چشمگیر تعداد و اندازه غایقهای لوکس بودیم، به طوری که طول این غایقها از 24 متر تا 70 متر متغیر بود. غایقهای لوکس به نامهای megayachts و superyachts، معمولاً بندرگاه خانگی رسمی ندارند، اما طراحی آنها باید در بندری که پرچم کشور در آنجا ثبت شده است، انجام شود.
از مکانهای معروفی که برای ثبت غایقهای بزرگ از آنها استفاده میشود میتوان به جزایر Cayman، Marshall و British Virgin اشاره کرد. طراحی و ساخت این غایقها بهگونهای است که در تابستان در دریای مدیترانه و در زمستان در جزایر کارائیب، کارایی خوبی دارند و بیشتر افراد ثروتمند این مناطق و فصول را برای تفریح انتخاب میکنند. جالب است که اگرچه ممکن است ثروتمند نباشید، میتوانید بهصورت خانوادگی یا گروهی غایق اجاره کنید. بیشترین قیمت اجاره برای بهترین غایقها ممکن است به یک میلیون یورو در هر هفته برسد.
در هر فصل، ممکن است تا 1500 غایق برای اجاره در دریای مدیترانه موجود باشد. با ظهور کشتیهای تجاری بزرگ که بهطور خاص برای حمل غایقهای تفریحی طراحی شدهاند، اجاره غایقها در دریای کارائیب بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. بهطور کلی، غایقهای تفریحی لوکس در بندرگاهها توقف کرده تا خدمه کارهای فنی و نگهداری را انجام دهند و سپس صاحب غایق یا مهمانانش میتوانند سفر کنند.
پس از این، این کشتیها به گشتوگذار میپردازند. مسیرهای رایج برای تفریح معمولاً شامل مناطق معروف کشورهای اسپانیا، فرانسه و ایتالیا است. همچنین افزایش تعداد غایقهای لوکس به این معنی است که افراد میتوانند مناطق تفریحی متنوعتر و بیشتری را ببینند و از آنها لذت ببرند. Antigua یکی از بندرگاههای اصلی در جزایر Windward در کارائیب است و در آغاز فصل زمستان، دورههای چارتر را ارائه میدهد.
در حالی که از سال 2009 به بعد، میزان درخواست برای خرید غایقهای لوکس کاهش یافته، اما در سال 2011، شاهد کمی افزایش در خدمات از مناطق دورتر بودیم. در این بین، غایق M/Y Eclipse با طول 163.5 متر برای یک تاجر روسی به نام Roman Abramovich و غایق دیگری به طول 180 متر در سال 2013 ساخته شدند که بهعنوان بزرگترین غایقهای خصوصی تفریحی در جهان شناخته میشوند. شرکتهایی که این نوع غایقها را میسازند، معمولاً در غرب اروپا و ایالات متحده فعالیت دارند.
در سالهای اخیر، شرکتها بهطور فزایندهای در نیوزیلند، استرالیا، آسیا و اروپای شرقی تأسیس شده و شروع به طراحی و تولید این نوع قایقهای تفریحی کردهاند.
کاربرد اصطلاح Luxury (لاکچری-لاکشری) در حوضههای مختلف تجاری (بخش چهارم)
ویلاهای لاکچری یا Luxury real estate
ویلاهای لاکچری معمولاً به طراحیهایی گفته میشوند که علاوه بر ساختمان، دارای یک قطعه زمین خالی برای مقاصد مختلف هستند و بر بازار هدف آنها افراد ثروتمند متمرکز است. این افراد معمولاً با توجه به ثروت خود، تمایل دارند چنین خانههایی را در مکانهای معروف و خوش آب و هوا در سراسر دنیا خریداری کنند و از آنها استفاده کنند. هدف آنها این است که با توجه به شرایط آب و هوایی خاص منطقه، به آنجا سفر کرده و اوقات خود را به آرامش بگذرانند.
به طور کلی ویژگیهایی که باعث میشود ویلاها به عنوان لاکچری شناخته شوند، با توجه به منطقه و کشور متفاوت است. در هر صورت، مکان و موقعیتی که ویلا در آن قرار دارد، ارزش آن را تعیین میکند. ارزش این ویلاها به ویژه زمانی مشخص میشود که از نماهای جالب مثل پانورامای دریا برخوردار باشند یا در نزدیکی زمینهای گلف یا مرکز شهر واقع شده باشند.
به همین دلیل، ممکن است ویلاهایی با نماهای زیبا، بهویژه رو به دریا وجود داشته باشند که با وجود مساحت کم، از بسیاری دیگر از خانهها با اندازههای بزرگتر، ارزش بیشتری داشته باشند. هر یک از ویلاها بسته به شرایط جغرافیایی و منطقه، قیمتهای مختلفی دارند. به عنوان مثال، قیمت پایه ویلاهای لاکچری در ایالات متحده معمولاً از یک میلیون دلار شروع شده و با توجه به امکانات، مساحت و موقعیت، ممکن است به چند میلیون دلار نیز برسد.
عوامل مختلفی وجود دارد که قیمت یک ویلای لاکچری را تعیین میکند و به نوعی سطح کلاس آن را مشخص مینماید. این عوامل شامل همجواری با خانههای اطراف، سازگاری با محیط، نماهای قابل دید از داخل ویلا، نمای رو به دریا، میزان جرایم در آن منطقه، وجود کارخانهها و فعالیتهای صنعتی در نزدیکی ویلا، امکان تغییر طراحی و ساخت ویلا و همچنین نوع طراحی خانه (قدیمی یا مدرن) هستند. البته این موارد مواردی هستند که عموم افراد به آن توجه میکنند و برخی دیگر نکات ریزتری را نیز مد نظر دارند.
تفاوتهای میان ویلاهای لوکس و معمولی
فروشندگان و معاملهکنندگان ویلاهای لاکچری به دلیل اینکه ممکن است خریداران در این مناطق محلی بهاندازه کافی برای خرید این ویلاها توانایی نداشته باشند، باید کارهای بیشتری برای فروش مناسب ویلاهای خود انجام دهند. آنها باید از طریق آگهیهای بینالمللی برای جذب خریداران غیر بومی اقدام کنند تا مذاکرات در خصوص جزئیات انجام شود و در نهایت معامله انجام شود.
در حالی که ویلاهای معمولی به دلیل قیمت نسبتاً پایینتری که دارند نیازی به آگهیهای بینالمللی ندارند و کافیست که در رسانههای محلی تبلیغ شوند. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ویلاهای لاکچری نیاز به مراحل قانونی و مسؤولیتهای بیشتری دارند که بسته به منطقه ممکن است به وکیلهای متخصص نیاز داشته باشند تا مشکلات قانونی احتمالی حل شود. به طور کلی، ویلاهای لاکچری به دلیل ویژگیها و امکانات بیشتر، به نظارت و بازبینی دقیقتری نسبت به ویلاهای معمولی نیاز دارند.
مجلات مختص ویلاهای لاکچری
به طور کلی شرکتهایی که در زمینه بازار خرید و فروش ویلاهای لوکس فعالیت میکنند، معمولاً با تأسیس مجلات آنلاین و چاپی به تبلیغ خدمات و ویلاهای لاکچری خود میپردازند. نتیجهای که میتوان گرفت این است که افرادی که تمایل به فعالیت در این بازار دارند، باید به فکر طراحی یک مجله برای تبلیغ خدمات و ویلاهای خود باشند، زیرا تبلیغات بهعنوان یک نوع سرمایهگذاری و فرصت برای بهتر دیده شدن به شمار میرود.