آیا میدانید

بازی منچ و مار و پله را چه کسی اختراع کرد؟ + قوانین این بازی

بهترین آپلیکیشن آشپزی

همه چیز در مورد بازی منچ و مار و پله

منچ یک بازی‌ رومیزی از کشور آلمان است. نام «منچ» در ایران از عبارت آلمانی این بازی (Mensch ärgere Dich nicht به معنای «عصبانی نشو مرد») گرفته شده است. این بازی تاریخچه‌ای طولانی دارد و ابتدا در آلمان به وجود آمده است. «یوزف فریدریش اشمیت» این بازی را در سال‌های ۱۹۰۷ و ۱۹۰۸ معرفی کرده است.

نام آلمانی این بازی «Mensch ärgere Dich nicht» است. اگر بخواهیم این نام را به فارسی برگردانیم، چیزی شبیه به «عصبانی نشو مرد» یا «عصبانی نشو، رفیق» می‌شود.

قوانین در بازی منچ و مار و پله

این بازی می‌تواند توسط ۲، ۳ یا ۴ نفر بازی شود. هر بازیکن دارای ۴ مهره خواهد بود (در مجموع ۱۶ مهره وجود دارد) که ابتدا این مهره‌ها در خانه‌های کنار صفحه قرار می‌گیرند. هدف هر بازیکن این است که مهره‌های خود را به انتهای بازی، یعنی ستون‌های رنگی خودش برساند و برندهٔ بازی کسی خواهد بود که زودتر تمام مهره‌هایش را به پایان برساند.

مهره‌ها به ترتیب وارد خانه‌های انتهایی می‌شوند و بعد از اینکه مهرهٔ اول وارد خانه شود، نوبت به مهره‌های دیگر خواهد رسید (به ترتیب تا تمام مهره‌ها). البته در بعضی مناطق ایران معمولاً مهره‌ها را زودتر وارد خانه‌ها می‌کنند. حرکت در این بازی بر اساس تاس‌ریختن است، یک عدد تاس استفاده می‌شود.

آوردن عدد ۶ به معنی شروع بازی است و بعد از آن می‌توان مهره‌ها را وارد بازی کرد. همچنین بعد از کسب عدد ۶، بازیکن می‌تواند دوباره تاس بریزد و ادامه دهد. کسی نمی‌تواند چند مهره را در محل امن ۶ قرار دهد و همچنین نمی‌تواند از روی مهره دیگر بپرد و باید عدد مناسب را بیندازد تا به جلو برود.

بازی منچ در وسط یک مربع انجام می‌شود. این مربع نماد زمین است چرا که مردم قدیم تصور می‌کردند زمین مربع شکل است. در وسط این مربع علامتی به شکل + وجود دارد که نماد خورشید است و از آن چهار طرف به زمین می‌رسد. این علامت + را می‌توان در آثار تاریخی مانند نقش رستم و فرش‌های قدیمی ایران هم دید.

چهار گروه مهره رنگی نماد چهار عنصر اصلی زندگی هستند: آبی برای آب، زرد برای باد، قرمز برای آتش و سبز برای خاک.

طبق عقیده زمین محوری، زمین ثابت است و خورشید به دور آن می‌چرخد. بنابراین هر مهره باید روی علامت + دور زمین بچرخد تا به مرکز، که محلی ماورایی و نماد آزادی از دنیای خاکی است، برسد. اگر تاس که نشانه سرنوشت است با او همکاری نکند، باید همچنان تلاش کند تا به پیروزی برسد. اگر چهار مهره در مرکز جمع شوند، یعنی به اتحاد رسیده‌اند. تاس سرنوشت ساز یک مکعب با شماره‌های ۱ تا ۶ است. بر اساس تصور مردم قدیم، خداوند جهان را در شش روز آفریده است؛ روز اول آسمان، دوم آب، سوم گیاه، چهارم آتش، پنجم حیوان و ششم انسان.

مار و پله یک بازی تخته‌ای کلاسیک است که بین دو نفر یا بیشتر بر روی تخته‌ای که به مربع‌های کوچک تقسیم شده، انجام می‌شود. خانه‌هایی که شروع نردبان هستند، مهره‌ها را به سمت انتهای نردبان هدایت می‌کنند و خانه‌هایی که سر مار دارند، مهره‌ها را به سمت انتهای مار می‌برند. هر صفحه بازی معمولاً دارای صد خانه است و با تاس انداختن و به ترتیب عبور از خانه‌ها، هر کسی که زودتر به خانه پایان برسد، برنده خواهد بود.

سایت رضیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا