با کلیسای زیبای لاساگرادا فامیلیا در اسپانیا آشنا شوید (+ تصاویر)

کلیسای لاساگرادا فامیلیا بارسلونا: ترکیبی از معماری و رنگ
کلیسای لاساگرادا فامیلیا بارسلونا، یک کلیسای بزرگ کاتولیک رومی در بارسلون کاتالونیا است و یکی از زیباترین جاذبههای گردشگری اروپا محسوب میشود. این کلیسا توسط معمار معروف کاتالانی، آنتونی گائودی (1852–1926)، طراحی شده است. هرچند ساخت این کلیسا هنوز به پایان نرسیده، اما به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو شناخته میشود و در نوامبر 2010 توسط پاپ بندیکت شانزدهم به عنوان یک کلیسای کوچک معرفی گردید.
کار ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا از سال 1882 آغاز شد و گائودی در سال 1883 به این پروژه پیوست و آن را با طراحی خاص خود – ترکیبی از فرمهای گوتیک و منحنیهای آرت نوو – تغییر داد.
گائودی در سالهای پایانی عمرش تمام وقت خود را صرف این پروژه کرد و هنگامی که در سال 1926 درگذشت، هنوز کمتر از یک چهارم کار پیش رفته بود. روند ساخت این کلیسا به دلیل وابستگی به کمکهای مالی خصوصی به کندی پیش رفت و با آغاز جنگ داخلی اسپانیا، کار ساخت متوقف شد.
تاریخچه کلیسای لاساگرادا فامیلیا
در اسپانیا کلیساهای گوتیک زیادی وجود دارد، اما کلیسای لاساگرادا فامیلیا فرق دارد. یکی از دلایل این است که این کلیسا به نظر نمیرسد یک کلیسای گوتیک باشد؛ بلکه بیشتر شبیه به ساختارهایی از استخوان یا شن است و حس ارگانیک دارد. اما نکتهای دیگر که آن را از دیگر کلیساهای قدیمی گوتیک متمایز میکند این است که این کلیسا واقعاً قدیمی نیست.
بازدید از کلیسای لاساگرادا فامیلیا
پیش از مرگ گائودی در سال 1926، بخشهای زیادی از کلیسای معروفش ساخته نشده بود. بیشتر آن در 40 سال گذشته ساخته شده و هنوز نیز به اتمام نرسیده است. این به این معناست که معماران همچنان در حال کشف این هستند که گائودی چگونه میخواست این کلیسا را بسازد. گائودی قبل از فوتش مدلهای گچی مفصلی از نقشههایش برای تکمیل کلیسا به جای گذاشت، اما حدود 80 سال پیش، تمام آنها به نوعی تخریب شدند.
کلیسای لاساگرادا فامیلیا یکی از شگفتیهای ساختمانی واقعی است که در سفر به اسپانیا حتماً باید از آن دیدن کنید. معمار فرانچسک دو پائولا ویلار که در ابتدا مسئول اجرای پروژه ساگرادا فامیلیا بود، تنها یک سال بعد از گائودی جوان جاگزین شد و تا زمان مرگش در سال 1926 تمام وقتش را صرف این کار کرد. گائودی سرداب و نمای عیسی مسیح در کنار آن را کامل کرد که به عنوان یک میراث جهانی اعلام شده است. با وجود ماکتها و نقشههای باقیمانده، ادامه کار ساختمان میتواند از طریق کمکهای مالی خصوصی تامین شود.
گلدسته
طرح اصلی گائودی در مجموع هجده گلدسته را میطلبد که بلندی آنها نشاندهنده دوازده حواری، چهار انجیلی، مریم باکره و بلندتر از همه، عیسی مسیح خواهد بود. تا سال 2010 هشت گلدسته ساخته شده است که به چهار حواری در نمای میلاد مسیح و چهار حواری در نمای Passion تعلق دارد.
طبق گزارشی که در سال 2005 در وبسایت رسمی پروژه منتشر شد، نقاشیهایی که به امضای گائودی رسیده و به تازگی در آرشیو شهرداری پیدا شدهاند، نشان میدهند که گلدسته مریم در واقع کوتاهتر از انجیلیان بوده است.
نما
کلیسا دارای سه نمای بزرگ خواهد بود: نمای عیسی مسیح در شرق، نمای Passion در غرب و نمای شکوه در جنوب (که هنوز تکمیل نشده است). نمای عیسی مسیح قبل از توقف کار در سال 1935 ساخته شد و نشاندهنده بیشترین تأثیر گائودی بر کلیسای لاساگرادا فامیلیا است.
نمای «مصائب» به خاطر شخصیتهای باریک، نحیف و رنجکشیدهاش، به ویژه چهره نحیف مسیح که بر ستونهای مورد ضرب و شتم قرار میگیرد، بسیار چشمگیر است.
مسیح روی صلیب نقاشیهای جنجالی است که توسط Josep Maria Subirachs انجام شده است. نمای گلوری که ساخت آن از سال 2002 آغاز شده، بزرگترین و به یادماندنیترین نمایش از این سه نمای کلیسا خواهد بود و معراج فرد به سوی خدا را نشان میدهد و صحنههایی از جهنم و برزخ را به تصویر میکشد و شامل عناصری مانند هفت گناه مرگبار و هفت فضیلت بهشتی میشود.
نما بخش شبستان
نما بخش شبستان که بین سالهای 1894 و 1930 ساخته شده، اولین نمای کلیسا بود که به پایان رسید. این بخش به تولد حضرت عیسی (ع) اختصاص دارد و با صحنههای مختلفی تزیین شده که به زندگی اشاره دارد. مجسمهها به سبک طبیعی گائودی طراحی شدهاند و به زیبایی چیده شدهاند. در اینجا، صحنههایی از طبیعت وجود دارد و هرکدام پیام خاصی دارند. به عنوان نمونه، سه رواق با دو ستون بزرگ از هم جدا شدهاند و در پایه هر کدام یک لاکپشت قرار دارد که نماد خشکی و دریا هستند و به زمان اشاره میکنند که ثابت و تغییرناپذیر است.
نما رو به سمت طلوع خورشید در شمال شرق کلیسای لا ساگرادا فامیلیا قرار دارد که نمادی از تولد مسیح به شمار میرود. این نما به سه رواق تقسیم شده که هر یک نمایانگر یک فضیلت الهیاتی هستند (امید، ایمان و نیکوکاری). درخت زندگی نیز بالای درگاه عیسی در رواق خیریه قرار دارد. چهار برج نما را تکمیل میکنند که هرکدام به یک قدیس (متیاس رسول، سنت برنابا، جود رسول و سیمون غیور) اختصاص یافته است.
بخش داخلی کلیسای لا ساگرادا فامیلیا
طراحی کلیسا به شکل صلیب لاتین و دارای پنج راهرو است. طاقهای شبستان مرکزی به ارتفاع چهل و پنج متر و طاقهای جانبی به سی متر میرسند. ورودی نیز دارای سه راهرو است. ستونهای آن بر روی یک شبکه 7.5 متری قرار دارند. با این حال، ستونهای بخش اپیس که بر پایه دل ویلار قرار گرفتهاند، به این شبکه متصل نیستند و قسمتی از ستونهای سرپایی برای انتقال به شبکه نیاز دارند و این باعث ایجاد الگوی نعل اسبی در طراحی آنها میشود.
نما داخلی کلیسای لا ساگرادا فامیلیا بارسلونا
تقاطع در کلیسا بر روی چهار ستون مرکزی از جنس پورفیری است که از یک سازه بزرگ هیپربولید ساخته شده و توسط دو حلقه دوازده هیپربولید (که در حال ساخت هستند) محاصره شده است. طاق مرکزی به شصت متر ارتفاع میرسد. این اپید با یک طاق هیپربولید به ارتفاع هفتاد و پنج متر پوشیده شده است. گائودی هدف داشت تا ورودی اصلی را طراحی کند تا طاقهای شبستان را مشاهده کند.
جزئیات هندسی
برجهای نمای عیسی مسیح با تاجهایی به شکل هندسی پوشیده شدهاند که یادآور سبک کوبیسم هستند (این بخش حدود سال 1930 به پایان رسید). تزئینات پیچیده آن همزمان با سبک هنر نوسته، اما سبک خاص گائودی از طبیعت الهام گرفته شده و با دیگر هنرمندان و معماران متفاوت است.
گائودی در طراحیهای بعدی کلیسای لا ساگرادا فامیلیا (به وضوح بعد از سال 1914) از ساختارهای هیپربولید استفاده کرد، هرچند که مکانها در شبستان هنوز وجود دارد. طرحهایی که با طراحیهای اولیه گائودی همخوانی ندارد و هیپربولیدها چشمگیر هستند. به عنوان مثال، در اطراف صحنه با پلیکان، نمونههای متعددی وجود دارد (از جمله سبدی که توسط یکی از شخصیتها دیده شده است). یک هیپربولید به درخت سرو (با اتصال آن به پل) ثبات ساختاری میبخشد. در نهایت، منارههای «میتر اسقف» با ساختارهای هیپربولید پوشیده شدهاند.
منبع : رز آبی