فرق گارانتی و وارانتی در چیست و کدام ضمانت بیشتری دارد ؟

“`html
گارانتی و وارانتی
شما حتماً نام گارانتی و وارانتی را از فروشندهها یا بر روی محصولات مختلف شنیدهاید. اگرچه این دو اصطلاح شباهتهایی دارند، اما تفاوتهای بزرگی هم بین آنها وجود دارد.
برخی از محصولات به انتخاب فروشنده و تولیدکننده دارای گارانتی یا وارانتی و یا هر دوی آنها هستند تا اعتماد مشتری را بیشتر جلب کنند. با رضیم همراه باشید تا به تفاوتهای گارانتی و وارانتی بپردازیم.
تفاوت گارانتی و وارانتی چیست؟
لغات گارانتی و وارانتی در کشور ما معانی متفاوتی دارند. در این مقاله، سعی کردم که معنی این دو کلمه و تفاوتهایشان را برای شما توضیح دهم و اطلاعات کاربردی در این زمینه ارائه دهم. هدف من این است که به شما کمک کنم تا انتخاب بهتری داشته باشید.
موضوعاتی در جامعه وجود دارد که خیلی از افراد با آنها گیج میشوند، وگارانتی و وارانتی هم یکی از این موضوعات است که ممکن است شما را به چالش بکشد.
معمولاً در بازار ایران به هر خدماتی که ارائهدهنده آن به مشتری تعهد میدهد، گارانتی گفته میشود. در حالی که در بسیاری از کشورهای دیگر کلمه وارانتی بیشتر استفاده میشود.
آنچه که اهمیت دارد این است که مفهوم دقیق گارانتی و وارانتی بر اساس شرایطی است که در کارتهای گارانتی نوشته شده است.
گارانتی چیست؟
گارانتی در واقع یک قول از سوی فروشنده است که اگر شرایط خاصی پیش بیاید، او مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت.
برای مثال، فرض کنید شما برای گرفتن وام به بانکی مراجعه کردهاید و نیاز به ضامنی دارید که اگر شما نتوانید قسطها را پرداخت کنید، بانک بتواند از او پولش را دریافت کند. این ضامن همان نقش گارانتی را دارد.
گارانتی معمولاً برای انواع محصولات به کار میرود. یعنی اگر شما محصولی را بخرید که دارای گارانتی است، به این معنی است که تا مدت مشخصی، محصول باید به درستی کار کند و اگر خراب شد، شما یا پول خود را پس میگیرید یا یک محصول جایگزین دریافت میکنید.
گارانتی نوعی دلگرمی برای خریدار و مصرف کننده است و به ما این اطمینان را میدهد که اگر محصول طبق تبلیغات عمل نکند، ما میتوانیم پولمان یا محصول جایگزین را بگیریم.
گارانتی و وارانتی چه تفاوتهایی دارند؟
با ما همراه باشید تا ببینیم وارانتی به چه معناست و چگونه با گارانتی متفاوت است و هنگام خرید محصول چه چیزی را باید مدنظر قرار دهیم. گارانتی یا وارانتی …؟
وارانتی چیست؟
وارانتی به معنی رفع مشکلاتی است که ممکن است در اثر تولید پیش بیاید، مانند تعویض یا تعمیر کل محصول یا قطعات آن، که خریدار در این مورد هیچ تقصیری ندارد.
“`
در واقع، وارانتی و گارانتی کمی با هم متفاوتند. هرچند که این دو مفهوم شباهت دارند، اما معمولاً وارانتی برای مدت زمان بیشتری استفاده میشود و این امکان وجود ندارد که خریدار محصول را برگرداند.
وارانتی یکی از توافقات است که بین فروشنده و خریدار یا تولیدکننده و مصرفکننده برقرار میشود. در این نوع توافق، فروشنده تضمین میکند که محصول در یک مدت زمان مشخص، که معمولاً بیشتر از مدت زمان گارانتی است، همانطور که باید کار کند.
زمانی که یک وارانتی داریم، اگر در این مدت مشکلی برای محصول به وجود بیاید، هزینه تعمیر آن بر عهده فروشنده خواهد بود و خریدار لازم نیست هیچ پولی برای تعمیر پرداخت کند.
در دوره وارانتی، ما با زمان بیشتری نسبت به گارانتی مواجه هستیم. این یعنی محصول بیشتر در حال استفاده است و هیچ بازگشت پولی در این مدت وجود ندارد.
در واقع، وارانتی به این معناست که محصول شما در یک زمان مشخص، که بیشتر از دوره گارانتی هم هست، با همان مشخصات اولیه کار خواهد کرد. اگر در این زمان مشکلی برای محصول پیش بیاید، هزینه تعمیر یا تعویض قطعات بر عهده فروشنده خواهد بود.
در دوره گارانتی، شما میتوانید اصل پولی که پرداخت کردهاید را پس بگیرید، اما در وارانتی اینطور نیست.
اگر محصولی که وارانتی دارد به شما فروخته شود و در مدت معین وارانتی آن مشکل پیدا کند، میتوانید بدون هزینه تعمیر از خدمات وارانتی استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که اصل پول شما در این نوع خدمات برگردانده نمیشود.
به تفاوت گارانتی و وارانتی دقت کنید
به تفاوت بین گارانتی و وارانتی توجه کنید؛ در مدت گارانتی میتوانید پول خود را پس بگیرید، ولی در مدت وارانتی این امکان وجود ندارد.
توجه داشته باشید که خدماتی مانند وارانتی یا گارانتی به اختیار تولیدکننده یا گاهی به درخواست فروشنده برای جلب رضایت بیشتر مشتری ارائه میشود و واقعاً الزامی برای ارائه آنها وجود ندارد.
بیشتر بخوانید: