آیا میدانید

معرفی و آشنایی کامل با شغل کپی رایتر

بهترین آپلیکیشن آشپزی

“`html

کپی رایتر کیست ؟

امروزها ممکن است در وب‌سایت‌ها کلمه کپی رایتینگ و شغل کپی رایتر را زیاد ببینید. پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن زندگی ما در چند سال اخیر باعث تغییرات زیادی در بازار کار شده است. دلیل اصلی این تغییرات پیشرفت تکنولوژی است که نیازهای جدیدی را برای مردم و کارها به وجود آورده است. اگر می‌خواهید بدانید کپی‌رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست، در ادامه با من همراه باشید.

شغل کپی رایتر چیست ؟

کپی‌ رایتینگ (copywriting) یا نوشتن متن‌های تبلیغاتی در ایران به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که این مفهوم تازه نیست، اما امروزه شرکت‌ها و موسسات به اهمیت این شغل در بهبود کسب و کار خود پی برده‌اند. گسترش اینترنت در ایران و دسترسی آسان به فضای مجازی از دلایلی است که به کارفرمایان کمک کرده تا کپی‌رایترها را استخدام کنند تا مشتریان بیشتری جذب کنند.

کپی‌ رایتر فردی است که علاوه بر تسلط به زبان، با روش‌های فروش و بازاریابی نیز آشنایی دارد و از این دانش برای نوشتن متن در وب‌سایت‌ ها، کاتالوگ‌ها، بروشورها، شعارها و آگهی‌های تبلیغاتی، ایمیل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و به‌طور کلی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ کالاها و خدمات استفاده می‌کند. شناخت فرهنگ مردم و آگاهی از تغییرات اجتماعی نیز از نکات مهمی است که هر کپی‌رایتر باید در نظر بگیرد. کپی رایتر علاوه بر مهارت در نویسندگی، باید با تکنیک‌های بازاریابی و فروش هم آشنا باشد و بتواند از این تکنیک‌ها در کارش بهره ببرد.

همچنین یک کپی رایتر باید در بیان مفاهیم مختصر و مفید مهارت داشته باشد تا بتواند با چند جمله‌ی کوتاه مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. او باید بتواند مشتری را به فکر فرو ببرد و ذهن او را نسبت به کالا یا خدماتی که ارائه می‌دهد، مشغول کند.

در نهایت، کپی رایتر به فردی گفته می‌شود که با استفاده از فنون نویسندگی و علوم بازاریابی برای افراد، شرکت‌ها و برندها (و به‌طور کلی هر مجموعه‌ای که به فروش کالا یا خدمات مشغول است) مطلب می‌نویسد. به نوعی کپی‌رایتر نویسنده‌ای است که به هدف بازاریابی مؤثرتر و افزایش فروش، محتوای مفید و مختصری تولید می‌کند.

محتوا ساز یا کارشناس تولید محتوا کیست ؟

در ابتدا باید بدانیم که محتوا انواع مختلفی دارد، از جمله مقاله، پست‌ها و وبلاگ‌ها، اینفوگرافیک‌ها، ویدئوها و پادکست‌ها و… . کارشناس تولید محتوا یا محتواساز کسی است که محتوای متنی تولید می‌کند. یعنی با نوشتن سر وکار دارد.

یک محتواساز با آشنایی با فنون نویسندگی می‌تواند محتوای مرتبط و مفیدی برای کاربران خود بنویسد و به آنها در تصمیم‌گیری برای خرید کالا کمک کند. یک محتواساز خوب تاثیر زیادی بر افزایش مخاطب دارد.

مهمترین کار یک کارشناس تولید محتوا، تجزیه و تحلیل محتوا است. او باید بداند کاربران به دنبال چه هستند و بر اساس آن محتوا تولید کند. معمولاً در هر زمینه‌ای که فعالیت کنید حتماً رقبایی هم وجود دارد. این کارشناسان محتوا هستند که باید با استفاده از روش‌های بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، شما را در صدر نگه دارند.

معرفی و آشنایی کامل با شغل کپی رایتر

شباهت‌های کپی رایتر با یک محتوا ساز یا کارشناس تولید محتوا

هر دوی آنها در زمینه نوشتن فعالیت می‌کنند و باید بتوانند با مهارت‌های نویسندگی خود مخاطبان را به مشتری‌های وفادار تبدیل کنند. هر دو باید اطلاعاتی در زمینه‌های مختلف داشته باشند و حس اعتماد را در مشتری ایجاد کنند.

تفاوت‌های کپی رایتر با یک محتوا ساز یا کارشناس تولید محتوا

یک کپی رایتر نیازی به تولید متن‌های طولانی و جامع برای شرح کالا و خدمات ندارد، بلکه او باید توانایی نوشتن متن‌های ساده و تأثیرگذار را داشته باشد.
“““html

و در نهایت جذب مشتری ندارد . او با چند جمله کوتاه و تاثیرگذار می‌تواند مشتری را برای خرید متقاعد کند. بنابراین یک کپی رایتر باید با نویسندگی آشنا باشد، اما تولیدکننده محتوا باید به نویسندگی تسلط خوبی داشته باشد تا بتواند محتوای با ارزشی تولید کند.

از نظر تاثیرگذاری و ارزش، محتوای تولیدشده توسط کارشناس تولید محتوا باید کیفیت بالایی داشته باشد. اما لازم نیست که در یک جمله این کار را انجام دهد. او باید بهترین توضیحات را درباره یک مفهوم یا محصول خاص ارائه دهد تا هیچ سوال یا شبهه‌ای برای مخاطب باقی نماند.

وظیفه کارشناس تولید محتوا شامل نوشتن بلاگ، مقاله و اخبار ایمیلی و… است، در حالیکه یک کپی رایتر باید متن صفحات فروش و تبلیغات را بنویسد. در واقع وظیفه اصلی یک کپی رایتر افزایش تاثیرگذاری تبلیغات است. برای این هدف او باید از تیترها و سرفصل‌های جذاب استفاده کند، کلمات ساده و واضح به کار ببرد و در نهایت مشتری را تشویق کند تا با محصول آشنا شود.

از نظر مهارتی، یک کپی رایتر در درجه اول باید یک بازاریاب خوب باشد، در حالی که یک تولیدکننده محتوا می‌تواند در هر زمینه‌ای فعالیت کند.

در نهایت برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی وجود هر دوی اینها ضروری است. یک کپی رایتر مخاطبان را به سمت محصول شما جلب می‌کند و روند جذب مشتری را بهبود می‌بخشد و یک کارشناس تولید محتوا اطلاعات کافی و جامع را در اختیار آنها قرار می‌دهد و با آگاهی از علم SEO، باعث رشد مجموعه شما می‌شود.

کپی رایتر کیست

مسئولیت‌ها و وظایف کپی رایتر

  1. ایجاد محتوا به صورت هفتگی و ماهانه برای برندهای مختلف
  2. نظارت بر تحلیل‌های انجام‌شده توسط تیم شبکه‌های اجتماعی برای کشف ایده‌های قابل قبول
  3. نوشتن بلاگ جذاب و محتوای مناسب برای شبکه‌های اجتماعی
  4. حمایت از تیم بازاریابی در رویدادهای زنده و آنلاین
  5. استفاده از تیترها و سرفصل‌های جذاب
  6. استفاده از زبان ساده در متون تبلیغاتی
  7. نوشتن جملات تاثیرگذار
  8. ایجاد حس اعتماد با نوشتن متنی جذاب
  9. اجتناب از بزرگ‌نمایی و اغراق
  10. عدم استفاده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات پیچیده
  11. دعوت از مشتری به انجام یک عمل خاص
  12. تبدیل مخاطب به مشتری
  13. شرایط و مهارت‌های لازم برای کپی رایتر
  14. تجربه در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی و روابط عمومی
  15. مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و شفاهی عالی و حرفه‌ای
  16. آشنایی عمیق با فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب، پینترست، لینکدین و گوگل پلاس
  17. بررسی فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی از طریق گوگل آنالیتیک و اینساید فیسبوک
  18. تسلط بر نرم‌افزار ویرایش عکس یا فتوشاپ
  19. درک روابط دیجیتالی در بازاریابی آنلاین جدید
  20. تسلط به زبان انگلیسی
  21. داشتن درک شهودی
  22. خلاقیت
  23. آشنایی نسبی با بازار مصرف
  24. تخصص در زبان و ادبیات مرتبط با جامعه مصرف
  25. پیشینه واژگانی وسیع (کسی که کمتر واژه می‌داند، به تکرار می‌افتد)
  26. درک دقیق و صحیح محصول یا خدمت موردنظر برای نوشتن
  27. آشنایی با دغدغه‌های ذهنی بازار مصرف
  28. آشنایی با نیازهای روز بازار مصرف
  29. داشتن مهارت در انتخاب رسانه‌های مناسب (بستر یا شکل محتوا)
  30. مهارت در SEO
  31. مهارت در بازاریابی

کپی رایتینگ به چه کارهایی می‌خورد؟

کاربردهای کپی‌رایتینگ چیست؟ هر حرفه‌ای می‌تواند از کپی‌رایتینگ در زمینه برندینگ استفاده کند. اگر هنرمند هستید، مهارت کپی‌رایتینگ در برند شخصی شما تاثیر مثبت دارد. اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک یا بزرگ هستید، استخدام یک کپی‌رایتر به طرز چشم‌گیری به فروش شما کمک می‌کند.

افزایش فروش، تبدیل مشتری به تبلیغ‌کننده، برندینگ (ایجاد هویت و شخصیت برای یک کسب‌وکار) و برانگیختن احساسات مشتری از مهم‌ترین کاربردهای کپی‌رایتینگ است.

هدف از کپی رایتینگ چیست؟

یک کپی رایتر حرفه‌ای به سرعت می‌تواند بر میزان رشد و موفقیت تجاری شما تاثیر بگذارد.

“`

افزایش کارایی و تاثیرگذاری در جذب مشتری بسیار مهم است. این پیشرفت به وضوح به ما نشان می‌دهد که کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا بسیار متفاوت هستند. در واقع، هدف اصلی کپی رایتینگ این است که تبلیغاتی موثر و سنجیده ارائه دهد تا مخاطب را جذب کند.

در حقیقت، یک کپی رایتر باید بتواند با استفاده از شعارهای تبلیغاتی و دیگر موارد، اعتماد مشتریان را نسبت به برند خود جلب کند. البته باید توجه داشت که در انتقال این حس اعتماد نباید بزرگ‌نمایی کرد. زیرا این موضوع ممکن است نتیجه‌ی معکوس به همراه داشته باشد و مشتریان را دور کند یا مشتریان قبلی را از دست بدهید.

در نهایت باید گفت:

با تمام تعاریف، تفاوت‌ها و شباهت‌ها، می‌توان گفت که کپی رایتینگ و تولید محتوا به نوعی مکمل یکدیگر هستند. برای مثال، فرض کنید می‌خواهید یک سایت راه‌اندازی کنید که محتویاتی در مورد بازی‌های ویدئویی و آموزش بازی‌سازی داشته باشد. برای اینکه درست عمل کنید، به یک کپی رایتر نیاز دارید. حتی برای چنین سایتی هم باید کپی رایتری را استخدام کنید تا با چند شعار و جمله‌ی تاثیرگذار، مخاطب را به سمت شما جذب کند.

حال که کپی رایتر وظیفه‌اش را به خوبی انجام داده است، نیاز به کارشناس تولید محتوا دارید تا موضوعاتی مرتبط با اهداف سایت برای شما بنویسد و آن چیزی که کپی رایتر به مخاطب وعده داده بود را به بهترین نحو ارائه دهد. به طور کلی، کپی رایتر مخاطبان را به سمت شما هدایت می‌کند و کارشناس تولید محتوا باید آن‌ها را در سایت نگه دارد.

تفاوت کپی رایتینگ با کپی رایت

کپی رایتینگ (copywriting) و کپی رایت (copy right) دو مفهوم متفاوت هستند.

  1. کلمه اول به نوعی نویسندگی تجاری مربوط می‌شود
  2. کلمه دوم مربوط به حفظ حقوق مولف یا حقوق نشر است

اما به دلیل اینکه در فارسی هر دو کلمه write و right به یک شکل نوشته می‌شوند، برخی ممکن است در درک تفاوت کپی رایتینگ دچار اشتباه شوند.

بیشتر بخوانید:

سایت رضیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا