همه ی آنچه باید در مورد روانشناسی رنگ ها بدانید

مجله رضیم | رنگ ها در تمام زمینه ها مانند بازاریابی و طراحی لوگو، وب سایت، جلد کتاب و دکوراسیون داخلی استفاده میشوند. رنگ ها واقعی و پر معنایی هستند.
روانشناسی صنعتی شاخهای دارد به نام روانشناسی رنگ ها که در مورد نحوه درست استفاده از رنگ ها توضیح میدهد. به همین دلیل برندهای مشهور داخلی و خارجی از روانشناسی رنگ ها برای معرفی و موفقیت استفاده میکنند. وقتی نام ایرانسل میآید، رنگی که به ذهن شما خطور میکند چیست؟ بله، رنگ نارنجی.
ماندگاری رنگ ها در ذهن، بسیار بالاست و پاک کردن آن ها سخت است. در ادامه به بررسی روانشناسی رنگ ها برای هر کدام از رنگ های اصلی خواهیم پرداخت. مطالعه دقیق روانشناسی رنگ ها به ما در انتخاب رنگ مناسب در زندگی روزمره و برندینگ کمک میکند. البته روانشناسی رنگ ها با توجه به سایه و غلظت رنگ ها متفاوت است و معانی مختلفی را به خود میگیرد. فرهنگهای مختلف هم برداشت های متفاوت اما نزدیکی از رنگ ها دارند.
چرا روانشناسی رنگ ها اهمیت دارد؟
چگونه میتوانیم از روانشناسی رنگ ها بهرهمند شویم؟
رنگ های سرد
رنگ های سبز، بنفش و آبی جزو رنگ های سرد هستند. این رنگ ها معمولاً احساس آرامش و گاهی ناراحتی را به همراه دارند.
رنگ سبز : رنگ سبز به خاطر آرامش بخشیاش معروف است. به همین خاطر در بیمارستان ها زیاد استفاده میشود و یکی از رنگ های پرکاربرد در دکوراسیون است. این رنگ به کاهش تنش و ایجاد آرامش کمک میکند و به بهبود و هضم غذا نیز کمک دارد. افرادی که از این رنگ زیاد استفاده میکنند، شخصیت با اراده و مثبتی دارند و با مشکلات بهخوبی مبارزه میکنند. اما اگر از این رنگ بهمدت طولانی استفاده شود، ممکن است کسالتآور شود.
رنگ آبی : این رنگ بیشتر معنوی است و احساس آرامش، صلح و اعتماد را به وجود میآورد. رنگ آبی به کاهش اشتها و ایجاد حس امنیت کمک میکند. افرادی که آبی را دوست دارند، به صداقت و نظم در زندگی اهمیت میدهند. این رنگ برای بیخوابی و فشار خون بالا مفید است. با این حال، استفاده زیاد از رنگ آبی میتواند باعث سردی و ناامیدی شود.
رنگ بنفش : بنفش نماد دانایی و احترام است. این رنگ خلاقیت و مهارت حل مساله را افزایش میدهد. افرادی که این رنگ را دوست دارند، معمولاً افرادی جسور و قوی هستند. استفاده از این رنگ در محیط کار بسیار مناسب است و برای کاهش مشکلات اعصاب و بهبود سیستم جسمی مفید است.
رنگ های گرم
رنگ های گرم شامل قرمز، زرد و نارنجیاند. این رنگ ها میتوانند احساس راحتی، عصبانیت و تنش را ایجاد کنند و به همین خاطر در رستوران ها نیز زیاد استفاده میشوند.
رنگ قرمز : رنگ قرمز تحریک کننده است و میتواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد. این رنگ نشاندهنده هیجان، عشق و شور و نشاط است. افراد پر انرژی معمولاً این رنگ را دوست دارند.
“`html
یکی دیگر از ویژگیهای افرادی که رنگ قرمز را دوست دارند، عجول بودن و زود عصبانی شدن آنهاست. این افراد خیلی سریع عصبانی میشوند و قضاوت میکنند. آنها افراد مهربانی هستند اما نمیتوانند خود را به خوبی کنترل کنند. رنگ قرمز یکی از بهترین گزینهها برای مبلمان به حساب میآید، زیرا میتواند به سرعت توجه دیگران را جلب کند. اما استفاده طولانی از این رنگ ممکن است باعث رفتارهای تکانشی و پرخاشگری شود. از ویژگیهای درمانی این رنگ هم میتوان به این موارد اشاره کرد: چیره شدن بر کسالت، بهبود تمایلات جنسی، تحریک سیستم عصبی، افزایش آدرنالین و گردش خون، حفظ آرامش و کاهش فشار خون.
رنگ نارنجی: رنگ نارنجی نشاندهنده خوشبینی و مثبتاندیشی است و استفاده زیاد از آن ممکن است احتیاط را در افراد افزایش دهد. افرادی که به رنگ نارنجی علاقه دارند، اجتماعی، خوشخلق، صادق و فداکار هستند. تاثیر گذاری بر این افراد سخت است. رنگ نارنجی برای حفظ انرژی، افزایش اشتها، جذب کلسیم، بهبود و حفظ سلامت بدن به کار میرود.
رنگ زرد: رنگ زرد، رنگ روشنایی و شادی است. این رنگ باعث افزایش تمرکز و متابولیسم بدن میشود. اما این رنگ کمتر از رنگهای دیگر افراد را به خود جذب میکند و در اتاقهای زرد رنگ، احساسات منفی مانند عصبانیت در افراد بیشتر مشاهده میشود.
افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند، بلندپرواز و عاشق پیشرفت هستند و همیشه در تلاشند. آنها افرادی اجتماعی و شوخطبعاند و دیگران به راحتی به آنها جذب میشوند. رنگ زرد برای درمان یبوست، افزایش اعتماد به نفس، تحریک سیستم عصبی و گوارش و بهبود تفکر منطقی مفید است.
روانشناسی رنگ در تبلیغ و بازاریابی
روانشناسی رنگها در تبلیغ و بازاریابی تاثیر زیادی دارد. اکثر شرکتها تحقیقاتی در این زمینه انجام میدهند تا بتوانند در تبلیغات و بازاریابی به درستی از آنها استفاده کنند. آنها با استفاده از رنگها احساس گرسنگی، اعتماد، آرامش یا انرژی و مسائل دیگر را در افراد ایجاد میکنند.
تاثیرات روانشناسی رنگها
هر رنگ اصلی معانی و تاثیرات خاصی دارد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره میکنیم.
سفید:
- پاکی
- معصومیت
- تمیزی
- عزاداری (در برخی فرهنگها)
سیاه:
- اعتبار
- قدرت
- توانایی
- هوش و ذکاوت
- لاغرکنندگی
- مرگ و عزا (در برخی فرهنگها)
خاکستری:
- بی طرف
- بیانتها
- عملگرا
- قرمز:
- عشق
- محبت
- گرما
- آرامش
- انرژی
- هیجان
- قدرت
- زندگی
- خون
نارنجی:
- شادبودن
- پر انرژی
- هیجان
- اشتیاق
- گرما
- ثروت
- کمال
- تغییر
- انگیزش
- شادی
- خنده
- گرما
- خوشبینی
- گرسنگی
- قدرت
- ناامیدی
- عصبانیت
- جلب توجه
- طبیعت
- پیشرفت
- پول
- سلامت
- حسادت
- آرامش
- توازن
- آرامش
- باروری
- آرامش
- سرما
- دانش و معرفت
- وفاداری
- حقیقت
- تمرکز
- از بین برنده اشتها
- ثروت
- کمال
- معرفت
- کامیابی
- معنوی
- احترام
- معما
- قابل اعتماد
- استوار
- دوستی
- ناراحتی
- گرما
- آرامش
- امنیت
- طبیعت
- عزاداری (در بعضی فرهنگها)
- عشق
- مهربانی
- آرامش
- هیجان
“`
زرد:
سبز:
آبی:
بنفش:
قهوهای:
صورتی:
اگر این مطلب برای شما مفید بود, لطفا آن را لایک کرده و به اشتراک بگذارید. نظرات، پیشنهادات و درخواستهای خود را از طریق بخش دیدگاهها برای ما ارسال کنید.