ویژگی یک برند خوب چیست؟

برند چیست ؟ ویژگی های یک برند خوب | ثبت علامت تجاری
با این بخش از رضیم همراه باشید تا با ویژگی های یک برند خوب آشنا شوید.
ویژگی های یک برند خوب
اگر بخواهیم به زبان ساده تعریف کنیم، برند یعنی «نامی که به کالاها یا خدمات برای فروش داده میشود». البته برند تنها یک نام نیست، بلکه یک نشان یا علامت خاص نیز دارد. بنابراین میتوانیم بگوییم:
«برند نام یا نمادی است که برای فروش کالاها یا ارائه خدمات به کار میرود».
اما اگر کمی بیشتر به این موضوع فکر کنیم، متوجه میشویم که هدف از ایجاد یک برند بیشتر از تنها فروش کالاها یا خدمات است. برند نه تنها باید در بازار جای خود را نگه دارد، بلکه به رشد کسب و کار هم کمک میکند و باعث جذب و نگهداشتن کارکنان مستعد میشود و ارزش آن را برای سهامداران افزایش میدهد.
به همین خاطر، جان میلیر و دیوید مور گفتند: «برند نام یا نمادی است که سازمان با هدف ایجاد ارزش برای محصولاتش از آن استفاده میکند».
اما به یاد داشته باشید که برند فقط یک نام یا نماد نیست، همچنین شامل تجربیات، شنیدهها، داستانها، خاطرات مصرفکنندگان و حتی موقعیت مکانی فروشگاهها و قیمت محصولات هم میشود. همه این عوامل با هم مفهوم «برند» را تشکیل میدهند.
یکی از بهترین تعاریف برند توسط گاردنر و لوی در سال 1955 ارائه شد: «برند یک مفهوم پیچیده است که شامل مجموعهای از ایدهها و ویژگیها است. برند تنها با نام و شکل خود صحبت نمیکند، بلکه با هر چیزی که در طول زمان با آن ارتباط برقرار شده و در جامعه شناخته شده است، با مشتریان در تماس است».
تعاریف دیگری نیز در مورد برند وجود دارد، مانند تعریف استفن کینگ که میگوید: «محصول چیزی است که در کارخانهها تولید میشود و برند چیزی است که مشتری آن را خریداری میکند». از این تعاریف میتوان متوجه شد که برند مفهومی پیچیده و با جزئیات زیادی است. برای فهم بهتر برند، ما دو جنبه جداگانه آن را بررسی خواهیم کرد.
ویژگی های کلی که مخصوص یک برند موفق است شامل
- شناخت مصرف کنندگان
- منحصر بفرد بودن
- انگیزه و اشتیاق
- ثبات و پایداری
- ایجاد فضای رقابتی
- شناخته شدن
- مدیریت صحیح
1-شناخت مصرف کنندگان:
یک برند خوب به خوبی مصرفکنندگان و بازار هدف خود را میشناسد و میداند چگونه با آنها ارتباط برقرار کند. هر برند باید مشتریان دائمی و وفاداری داشته باشد و حفظ این مشتریان از دیگر اهداف برندهای موفق است. تلاش برای شناخت نیازهای مصرفکنندگان و رفع آنها در تولید یک محصول خوب از ویژگیهای مهم یک برند موفق است.
2-منحصر بفرد بودن:
داشتن یک برند به معنای ایجاد نامی تجاری خاص و متفاوت از سایر برندها است. مثلاً برند اپل یک برند معروف است که در سراسر جهان با محصولات خلاقانهاش شناخته میشود. برای اینکه یک برند منحصر بفرد باشد، لازم است خدماتی ارائه دهد که هم جذاب باشند و هم ویژگیهایی متفاوت و جدید داشته باشند.
3-انگیزه و اشتیاق:
شاید بدون انگیزه و اشتیاق بتوان یک برند را برای مدتی راهاندازی کرد، اما برای گسترش و پیشرفت آن نیاز به انگیزه جدی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر افراد موفقی در پشت برند باشند، آن برند احتمالاً به موفقیتهای بزرگتری دست خواهد یافت.
به عنوان مثال استیو جابز را در نظر بگیرید. آنچه که باعث موفقیت روزافزون او شد، عشق و علاقه ای بود که به برند و کار خود داشت.
4-پایداری در کیفیت:
اگر محصولات و خدماتی که ارائه میدهیم همیشه با کیفیت باشند، مشتریان دائمی بیشتری خواهیم داشت. وقتی یکی از مشتریان به شما مراجعه میکند، اگر کیفیت محصولات شما همیشگی نباشد، به راحتی برند دیگری را انتخاب خواهد کرد. در دنیای رقابتی که برندهای مختلف وجود دارند، هر چه کیفیت محصولات شما ثابت و عالی باشد، مشتریان بیشتری به سمت شما خواهند آمد.
5-ایجاد فضای رقابتی:
یک برند موفق باید یک تیم فعال و کارآمد داشته باشد که هدف اصلیشان ایجاد فضایی رقابتی و ارتقاء خدمات باشد. برندهای خوب هرگز فقط منتظر مشتریان نمینشینند؛ بلکه خود به دنبال آنها میروند و از روشهای مختلف بازاریابی برای جذب آنها استفاده میکنند. این برندها میکوشند تا فراتر از انتظارات مشتریان عمل کنند.
6-شناختهشدن:
یک برند زمانی شناخته میشود که با استفاده از روشهای مختلف خود را به مشتریان معرفی کند. برندهای بزرگ معمولاً به خوبی شناخته شدهاند چون به دلیل محبوبیت و کیفیت محصولاتشان، تقریباً همه مشتریان با آنها آشنا هستند. این برندها از تبلیغات زیاد استفاده میکنند و برخی از آنها حتی برندهای بینالمللی هستند.
7-مدیریت درست:
در پشت هر برند موفق، یک مدیریت درست وجود دارد. یک برند موفق باید از ابتدا از استراتژیها و تکنیکهای نوین برای مدیریت تیم خود استفاده کند. مدیریت خوب باید بتواند با تشکیل یک تیم موفق به اهداف خود برسد و در مسیر موفقیت گام بردارد.
گردآوری شده از مجله اینترنتی رضیم
مرجان امینی