آیا میدانید

پروپاگاندا (Propaganda) چیست ؟

بهترین آپلیکیشن آشپزی

پروپاگاندا چیست ؟

پروپاگاندا به معنی تبلیغات سیاسی می‌باشد. این نوع ارتباط به شکلی است که اطلاعات به طور هماهنگ و هدفمند برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی منتشر می‌شود.

پروپاگاندا در لغت به معنای تبلیغات است و در معنای اصطلاحی به معنای تلاش برای ترویج نظرات خاص سیاسی با استفاده از بیان واقعیات نا صحیح به منظور تأثیرگذاری بر ذهن مردم و تشویق آن‌ها به رفتار خاص است.

این روش توسط دولت‌ها، احزاب و گروه‌ها انجام می‌شود و هدف اصلی آن جهت‌دهی به افکار عمومی و ارائه افکار و ایده‌های خاص به مردم به همراه تأثیرگذاری بر رفتار آنها می‌باشد.

تبلیغات سیاسی نوعی ارتباط است که هدف آن تأثیرگذاری بر نظرات یک گروه یا جامعه به نفع موضع دلخواه فرد یا گروه هستند.

پروپاگاندا برعکس ارائه اطلاعات غیرجانبدارانه، هدفش تأثیرگذاری بر مخاطب از طریق ارائه اطلاعات خاص است. در این راستا، اطلاعات گاهی به صورت انتخابی بیان می‌شوند.

(درحالی که نادرستی آن برای گوینده روشن است) تا باعث شود مخاطب به جای فکر کردن به صورت احساسی واکنش نشان دهد. نتیجه این عمل تغییر نگرش‌ها به سمت هدفی است که برای مخاطب تعیین شده و به تقدم دادن یک برنامه سیاسی مرتبط است. همچنین پروپاگاندا می‌تواند به نوعی جنگ سیاسی هم محسوب شود.

تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا با اقناع و تشویق متفاوت است؛ زیرا هدفش این است که پاسخی به دست آورد که اعتبار بخشی به هدف نفر انجام بدود. اقناع یا تشویق به عنوان عاملی دوطرفه عمل می‌کند و هدفش پاسخ به نیازهای هر دو طرف می‌باشد.

یک مدل تبلیغ (پروپاگاندا) نشان می‌دهد که چگونه عناصر اطلاعاتی و اقناعی می‌توانند در تبلیغات ترکیب شوند. تبلیغات سیاسی ممکن است بر نظرات و رفتارهای مردم تأثیر بگذارد و آنها را تغییر دهد.

تبلیغات سیاسی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • الف) تبلیغ سفید: در این روش، از رسانه‌های جمعی برای توضیح و تبیین سیاست‌ها و اقدامات دولت یا حزب خاصی استفاده می‌شود و سعی در ایجاد نگرش مثبت نسبت به آن‌ها وجود دارد.
  • ب) تبلیغ سیاه: در این روش، دولت یا گروهی که رسانه‌ها را در اختیار دارند تلاش می‌کنند رقیب خود را ضعیف نشان دهند و نسبت به آن نگرش منفی ایجاد کنند؛ این روش را «جنگ روانی» یا «جنگ تبلیغاتی» می‌نامند.

جنگ تبلیغاتی در حال حاضر بیشتر از گذشته با پیشرفت رسانه‌های جمعی و ارتباطی در سیاست نمایان شده است. در دوران جنگ سرد میان دو ابرقدرت شرق و غرب، جنگ تبلیغاتی بیشتر از قبل اهمیت یافت و در داخل کشورها نیز گروه‌های مختلف از این نوع تبلیغ علیه یکدیگر استفاده کرده‌اند.

یکی از مفاهیم مرتبط با تبلیغات، ارشادگری است. ارشاد به معنای رهبری و هدایت در زمینه‌های اخلاقی و دینی است. هدف ارشاد، هدایت مردم به راه راست و زدودن خرافات از اعتقادات آنهاست. پروپاگاندا برعکس ارشاد تلاش می‌کند تا نظرات و عقاید مخاطبان را تغییر دهد و امور غیر واقعی را به نفع دولت‌ها و گروه‌های خاص واقعی نشان دهد.

سایت رضیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا