آیا میدانید

یونیت فن چیست و چه کاربردی دارد؟

بهترین آپلیکیشن آشپزی

یونیت کنترل دما (یونیت فن) چیست؟

یونیت کنترل دما یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه حفظ دمای موتور را بر عهده دارد. این کار با اندازه‌گیری دماهای مختلف مانند دمای موتور، دمای زیر کاپوت و فشار گاز کولر انجام می‌شود. یونیت کنترل دما به فن‌های جلو رادیاتور دستور می‌دهد تا در صورت نیاز روشن شوند. این ارتباط شامل سنسورهای اندازه‌گیری دما و فشار گاز کولر و فن‌های رادیاتور است.

با شناخت تفاوت بین فن‌های برقی در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری، می‌توانید به درک بهتری از عملکرد خودرو و قطعات آن برسید. در خودروهای انژکتوری، سوئیچ حرارتی به موتور متصل است و دمای سرسیلندر را به یونیت فن گزارش می‌دهد. اگر دمای سرسیلندر به بالای 118 درجه برسد و سنسور دمای آب خراب شده باشد، یونیت فن سیگنالی از سوئیچ حرارتی دریافت می‌کند.

ورودی‌ها و خروجی‌های یونیت کنترل دما

کنترل فن‌ها در خودروهای پارس، سمند، آردی و 405 به دمای آب رادیاتور بستگی دارد. محل نصب این سنسور پشت چراغ جلو سمت چپ خودرو است.
فشنگی آب که در پشت سیلندر موتور قرار دارد، دستورات لازم را به یونیت کنترل دما ارسال می‌کند.

تذکر: در این سیستم فن‌ها باید وقتی خودرو خاموش است، کار نکنند.

سیستم خنک‌کننده طبق اطلاعیه فنی ایران خودرو

فن دور کند بین 94 و 97 درجه فعال می‌شود.
فن دور تند در دماهای بین 102 و 118 درجه کار می‌کند.
سیستم کولر در دما 115 درجه خاموش می‌شود.
در دما 118 درجه، چراغ استپ روشن می‌شود.

یونیت فن

این سیستم شامل سه فشنگی آب است :

سبز (برای ECU)
آبی (پشت آمپر)
قهوه‌ای که مختص به یونیت فن می‌باشد.

یونیت فن‌های پژو تفاوتی با یکدیگر ندارند، به جز سیستم خنک کننده پژو 206. در مورد سیستم خنک کننده پژو 405 یا سمند، می‌توان گفت که کنترل یونیت این سیستم از ولتاژ مثبت باتری استفاده می‌کند که پس از سوئیچ اصلی از طریق فیوز F2 و پایه 15 دریافت می‌کند و یک ولتاژ مثبت دیگر از جعبه تقسیم به جعبه فیوز و از فیوز F8 و F25 گرفته می‌شود.

از طرف دیگر، پایه 6 به لامپ چراغ استپ پشت آمپر متصل است تا در مواقع اضطراری روشن شود و همچنین در صورتی که دمای آب بسیار بالا رود، پایه 11 منفی شده و سیستم کولر خاموش می‌شود تا بار کمتری روی موتور خودرو باشد.

کار یونیت فن چیست

یونیت فن چیست و چه کاربردی دارد؟

در دور کند، فن‌ها به گونه‌ای به هم متصل هستند که هر یک از آنها 6 ولت برق دریافت می‌کند. در این حالت، یونیت فن پایه 1 را منفی می‌کند و رله وسطی روی سینی فن بدون فعالیت می‌ماند و تنها رله‌های سمت راننده و شاگرد فعال می‌شوند. در دور تند نیز، پایه 1 منفی بوده و پایه 10 نیز منفی می‌شود، که در این صورت رله وسطی هم فعال شده و هر فن 12 ولت برق دریافت می‌کند.

نکاتی برای تست سالم بودن یونیت فن :

1. جدا کردن سوکت سنسور قهوه‌ای و مشاهده روشن شدن فن‌ها در دور تند.

2. جدا کردن کانکتور یونیت فن و وصل کردن منفی به پایه شماره 1 برای روشن شدن فن‌ها در دور کند.

3. اتصال همزمان منفی به پایه‌های 1 و 10 و باز بودن سوئیچ باعث روشن شدن فن‌ها در دور تند می‌شود.

4. اتصال منفی به پایه 6 منجر به روشن شدن چراغ ترمز می‌شود.

5. وصل کردن منفی به پایه 11 در حالت روشن بودن کولر و خاموش کردن کولر.

سایت رضیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا