80درصد مدارس برای معلولان مناسب سازی نشده اند (2 نکته مهم)

“`html
مشکلات افراد معلول و نیاز به توجه به قشر معلول در شهرها و روستاها در سالهای اخیر موضوعی است که کارشناسان و فعالان حوزه معلولان بارها به آن پرداختهاند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، نگرانی درباره وضعیت افراد معلول در کشور باعث شده است تا در سالهای اخیر، مسئولان بر اهمیت اجرای برنامههای توانمندسازی تأکید کرده و از کمکهای سطحی به معلولان فاصله بگیرند. با این حال، توانمندسازی معلولان و ایجاد امکانات رفاهی برای آنها به صورت واقعی اجرا نشده و بیشتر در حد حرف باقی مانده است.
توانمندسازی از طریق مشارکت
توانمندسازی افراد معلول و بهبود شرایط زندگی آنها نیازمند حمایت و زیرساختهای لازم است. در این زمینه، توجه به نظرات و تجربیات خود معلولان در برنامههای توانمندسازی بسیار حیاتی است. با مشارکت فعال معلولان، میتوان به مرور زمان مشکلاتی که مانع توانمندسازی آنهاست، مانند مشکل حملونقل و دسترسی به مراکز آموزشی، را کاهش داد. اخیراً قانون جامع معلولیت بر اساس خواستههای معلولان تصویب شده و در حال اجراست.
یکی از موارد مهم در این قانون، توانمندسازی افراد معلول برای حضور در جامعه، بخصوص در کلاسهای آموزشی است. بر اساس آمارها، 80 درصد از مدارس کشور امکانات ویژه برای پذیرش دانشآموزان معلول را ندارند.
80 درصد مدارس مناسبسازی نشدهاند
رئیس انجمن ندای معلولان در آخرین مصاحبهاش به مشکلات متعددی که افراد معلول در مدارس با آن مواجه هستند پرداخته و گفته است که مناسبسازی مدارس یکی از اصلیترین دغدغههای آنهاست. محمود کاری گفته است که تا زمانی که جامعه زیرساختهای لازم را برای افراد معلول فراهم نکند، آنها نمیتوانند به راحتی در جامعه حضور داشته باشند و ادامه تحصیل نیز یکی از ضروریترین فعالیتها برای آنهاست.
وی ادامه داد که مشکلات مدارس برای معلولان به دو بخش معماری و فرهنگی تقسیم میشود. تقریباً هیچ یک از مدارس برای افراد معلول مناسبسازی نشدهاند و به همین دلیل، دانشآموزان دارای معلولیت با چالشهایی برخورد میکنند. به عنوان مثال، اگر کلاسها در طبقات بالایی برگزار شوند، دانشآموزان معلول نمیتوانند به راحتی به طبقات دسترسی پیدا کنند.
گاهی برخی از مدیران مدارس از پذیرش دانشآموزان معلول به دلیل مشکلات تردد آنها امتناع میکنند. رئیس انجمن ندای معلولان به مشکلات ناشی از فرهنگ برخورد با افراد معلول اشاره کرده و گفته است که در چند مدرسه، مدیران به دلیل اینکه دانشآموزی روی ویلچر بوده یا مشکلات جسمی داشته از پذیرش او خودداری کردهاند به این بهانه که وجود او ممکن است روحیه سایر دانشآموزان را تضعیف کند.
در حالی که این دانشآموزان معمولاً ارتباط خوبی با دیگر دانشآموزان ایجاد میکنند و سایرین هم نسبت به آنها احساس همدلی و مهربانی دارند. کاری با تأکید بر اینکه این مشکلات فرهنگی بسیار نگرانکننده است و به عقبافتادگی افراد معلول منجر میشود، گفت: ما از وزارت آموزش و پرورش انتظار داریم که اقدامات جدیتری در این زمینه انجام دهد و تدابیری اتخاذ کند تا دانشآموزان معلولی که توانایی یادگیری خوبی دارند، بتوانند در کنار دانشآموزان عادی به تحصیل ادامه دهند.
وی همچنین حملونقل و جابهجایی را یکی دیگر از مشکلات بزرگ دانشآموزان معلول دانست و گفت: وقتی که فاصله بین مدارس و خانههای این دانشآموزان زیاد باشد، خانوادهها برای جابجا کردن آنها به مشکل میخورند زیرا تاکسیها و اتوبوسها دوستی با افراد معلول ندارند.
ایلنا نوشت؛ کاری ابراز کرد: بیش از ۸۰ درصد
“““html
مدارس به گونهای طراحی نشدهاند که برای همه دانشآموزان مناسب باشند و همین مشکل در دانشگاهها هم دیده میشود. در حال حاضر، بیش از ۳۰ هزار دانشجوی معلول در دانشگاهها با سختیهای زیادی در حال تحصیل هستند و با مشکلات مشابهی روبرو هستند.
حضور 79 هزار دانشآموز معلول در کلاسهای درس
بر اساس سرشماری سال 1390، تقریبا یک میلیون و پنجاه هزار نفر در کشور دارای معلولیت هستند. از این تعداد، حدود 350 هزار نفر نابینا و ناشنوا، حدود 600 هزار نفر دارای مشکلات جسمی و حرکتی و حدود 350 هزار نفر دارای اختلالات ذهنی هستند. همچنین، مسئولان سازمان بهزیستی اعلام کردهاند که نرخ معلولیت در کشور به 12 درصد رسیده است، در حالی که کارشناسان معتقدند این آمار بیشتر از آن چیزی است که اعلام شده.
در حقیقت، طرز تفکر فرهنگی نسبت به معلولیت و مشاهده آن بهعنوان یک نقص، باعث شده بسیاری از خانوادهها از گفتن درباره معلولیت اعضای خود خودداری کنند. این موضوع موجب میشود که آمار واقعی معلولان در کشور دقیق نباشد. با وجود این، آمارها نشان میدهند که هماکنون 79 هزار و 482 دانشآموز معلول شناسایی شدهاند که بسیاری از آنها در کنار دیگر دانشآموزان در مدارس تحصیل میکنند.
حضور این تعداد دانشآموز معلول در مدارس نشاندهنده لزوم توجه ویژه به مناسبسازی مدارس برای راحتتر کردن تحصیل این گروه است. متأسفانه به دلیل نادیده گرفتن این موضوع از سوی مسئولان، هنوز این اقدام صورت نگرفته است.
مناسبسازی مدارس نیاز به همکاری همه ارگانها دارد
یحیی سخنگویی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، با اشاره به اینکه مناسبسازی مدارس نیاز به همکاری سازمانهای مختلف دارد، میگوید: این موضوع از نظر نظارتی بر عهده سازمان بهزیستی است. قطعا آموزش و پرورش در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد و میتواند با تجهیز و آمادهسازی محیط مدارس، از حضور دانشآموزان معلول استقبال کند و شرایط مناسبی را برای آنها فراهم کند. او همچنین اشاره میکند که تعداد دانشآموزانی که دارای معلولیتهای شدید هستند، کمتر از 2 تا 3 درصد کل دانشآموزان است.
سازمان بهزیستی تا به حال شکایتی درباره عدم مناسبسازی مدارس یا شرایط سخت دانشآموزان معلول دریافت نکرده است. سخنگویی تأکید میکند که تمامی نهادهای مسئول باید شرایط مناسب را برای حضور دانشآموزان معلول فراهم کنند، حتی اگر تعداد آنها کم باشد.
80درصد مدارس برای معلولان مناسب سازی نشده اند
دبیر کانون صنفی معلمان در گفتگو با آرمان تاکید میکند که برای بهتر شدن وضعیت، باید فرهنگسازی شود و معلمان آموزشهای لازم را ببینند. دانشآموزان معلول باید در برخی از مدارس حضور داشته باشند، اما آموزشهای کافی برای نحوه برخورد صحیح با این دانشآموزان به معلمان و دیگر دانشآموزان داده نمیشود.
اسماعیل عبدی ادامه میدهد که این نوع نگهداری منجر به ترک تحصیل برخی از دانشآموزان معلول شدهاست، زیرا آنها به دلیل تمسخر از سوی همکلاسیها نمیتوانند در مدرسه بمانند. او در پایان میگوید که برای پذیرش این دانشآموزان، باید دیدگاه معلمان و دیگر دانشآموزان تغییر کند و این امر به آموزشهای روانشناختی نیاز دارد.
سایت رضیم
“`