
کارهایی که باید در زمان گم شدن مدارک در سفر انجام دهید
این یک سوال طبیعی برای همه مسافران است: اگر در سفر مدارک خود را گم کنیم، چه باید بکنیم؟
معمولا اگر کسی مدارکی را پیدا کند، آنها را به اداره پست میسپارد. اما وقتی کسی مدارکش گم شده، چطور میتواند بفهمد که آیا مدرکش در اداره پست قرار دارد یا نه؟
برای پیدا کردن مدارک گم شده، چندین راهکار وجود دارد که در ادامه توضیح میدهیم.
یکی از معروفترین روشها این است که اگر کسی مدارکی را پیدا کرد، آن را به اداره پست تحویل دهد. حالا این سوال مطرح است که چگونه فرد بفهمد مدارکش در اداره پست است؟ برای این کار، شرکت پست سرویس «پست یافته» را ارائه کرده است.
با استفاده از این سرویس، میتوانید مدارک گم شده خود را از طریق یک وبسایت جستجو کنید. کافیست به سایت شرکت پست رفته و در قسمت پست یافته، نام، نام خانوادگی و نام پدر خود را وارد کنید تا از وضعیت مدارک خود باخبر شوید.
اگر به اینترنت دسترسی ندارید، میتوانید به نزدیکترین اداره پست در شهری که هستید مراجعه کنید و اعلام مفقودی مدارک خود را انجام دهید.
اما اگر در کشور دیگری باشید و گذرنامه یا مدارکتان را گم کنید، باید چه کار کنید؟
در مورد گم شدن پاسپورت
یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در سفر بیفتد، گم شدن پاسپورت است. اما نگران نباشید، میتوانید با مراجعه به مراجع مربوطه، پاسپورت موقتی دریافت کنید تا کارهایتان پیش بروند.
مراحلی که برای دریافت پاسپورت جدید باید طی کنید:
- به اداره پلیس بروید و گزارشی درباره گم شدن مدارک خود تنظیم کنید.
- به وبسایت وزارت امور خارجه مراجعه کنید و فرمهای مربوط به دریافت پاسپورت آن کشور را پرینت بگیرید.
- فرمهای پر شده را، صبح زود به سفارت کشوری که در آن اقامت دارید ببرید.
- ممکن است کمی در صف سفارت معطل شوید.
- گزارش پلیس، فرمها و برنامه سفرتان را به سفارت تحویل دهید.
- بر اساس کشوری که در آن قرار دارید، هزینه مربوطه را پرداخت کنید.
- بعد از انجام مراحل، میتوانید به هتل بروید و کمی استراحت کنید. در بعدازظهر دوباره به سفارت برگردید. پاسپورت موقت شما آماده است.
مدارکی که برای دریافت دوباره گذرنامه نیاز است:
- کپی از برنامههایی که در سفر داشتید.
- یک عکس برای گذرنامه.
- یک کپی از گذرنامه گم شده.
- گواهینامه رانندگی یا پاسپورت منقضیشده به منظور اثبات هویت.
گم شدن مدارک یا دزدیده شدن آن وضعیت خطرناکی در سفر نیست و اگر نیاز دارید میتوانید چند روز این کار را به تأخیر بیندازید.
خالی ماندن جیبتان در سفر
بدترین چیزی که ممکن است در سفر جز گم شدن مدارک رخ دهد، این است که پولهایتان نیز گم یا دزدیده شود.
اگر این اتفاق بیفتد، میتوانید به سفارت کشور خودتان در آنجا مراجعه کنید و فهرستی از شماره تماسهای دوستان و آشنایانتان را ارائه دهید و از آنها کمک بخواهید.
گاهی ممکن است کسی نتواند به شما کمک کند، ولی میتوانید از دولت آن کشور درخواست وام کنید تا به کشور خودتان برگردید.
اما بدانید که گرفتن این وام به معنای کمک رایگان نیست و اگر آن را پس ندهید، ممکن است نتوانید پاسپورت جدید بگیرید یا به سفرهای بینالمللی بروید، زیرا اسم شما در لیست سیاه قرار میگیرد.
نکاتی که قبل از سفر باید به خاطر داشته باشید:
- حتماً برای خود بیمه مسافرتی بگیرید. این بیمه میتواند هزینههایی که بابت گم شدن یا دزدیده شدن مدارک متقبل میشوید را جبران کند.
- همیشه شماره تلفن، آدرس و ایمیل نزدیکترین سفارت یا کنسولگری را یادداشت کنید و وقتی به آنجا رسیدید، با آنها تماس بگیرید. یک کارت شناسایی دیگر مانند گواهینامه رانندگی و چند عکس پاسپورتی هم همراه داشته باشید.
- به همه اطلاعات شخصی خود، از جمله مدرکهای مهم مانند گذرنامه، گواهینامه رانندگی، شناسنامه و کارت تأمین اجتماعی دقت کنید و از آنها کپی داشته باشید.
- اگر نمیخواهید کپی کنید، میتوانید مدارکتان را اسکن کنید و در فضای ابری یا ایمیل خود ذخیره کنید.
توصیههایی برای زمان سفر:
- یک کیف جداگانه برای مدارکتان داشته باشید و در آن نام، شماره تلفن و آدرس خود را قرار دهید.
- از دادن کیفتان همراه با بقیه وسایل در زمان بارگیری هواپیما خودداری کنید.
- قفل کردن چمدانها بسیار مهم است تا از سرقت یا اشتباه باز شدن چمدانها جلوگیری شود.
- در گمرک جزو اولین یا آخرین نفرات نباشید.
یک نکته مهم این است که بعضی افراد فکر میکنند این نوع کارها قبل از سفر بیفایده است و نوعی وسواس محسوب میشود.
اما باید بدانید که حوادث همیشه غیرقابل پیشبینی هستند و داشتن آرامش در سفر از هر چیز دیگری مهمتر است. بنابراین با به همراه داشتن این موارد، خودتان را از تمام جهات مطمئن کنید.