دانستن این نکات برای رانندگی الزامیست.

1. نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست انداز
وقتی که از دست انداز رد میشوید، اگر پدال ترمز را نگه دارید، فشار زیادی به سیستمهای اتومبیل وارد میشود. باید قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کاهش دهید و در زمان عبور از آن، هیچگاه ترمز نکنید.
2. بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن دکمه آن
اخیراً در انگلیس، دوستم به من نشان داد که چگونه ترمز دستی را بالا میکشد. او ابتدا دکمه را فشار میدهد و بعد ترمز را بالا میکشد. وقتی از او پرسیدم چرا این کار را انجام میدهد، گفت که در امتحان رانندگی به همین دلیل رد شده است. او معقتد است که در ایران معمولاً اینطور ترمز دستی را بالا میکشیدند. من هم از چند مکانیک پرسیدم و آنها گفتند که اگر دکمه ترمز دستی را نگه ندارید، ممکن است به چرخ دندههای آن آسیب برساند.
3. عدم تعویض به موقع روغن گیربکس
در چندین مورد در این زمینه مشاهده کردم که کسانی خودرویشان بیش از 150 هزار کیلومتر کار کرده و نمیدانند که آیا باید روغن گیربکس را تعویض کنند یا نه. بله، روغن گیربکس نیز مثل سایر روغنها نیاز به تعویض دارد، و تعویض منظم آن به سلامت گیربکس کمک میکند. البته زمان تعویض بستگی به نوع روغن و شرایط کارکرد خودرو دارد.
4. تعویض یکبار در میان فیلتر روغن
بسیاری از افراد فیلتر روغن را به طور غیرمنظم تعویض میکنند و گاهی اوقات از فیلترهای بیکیفیت استفاده میکنند. این کار میتواند باعث شود که فیلتر وظیفهاش را به درستی انجام ندهد و ممکن است به موتور آسیب برساند. اگر هر بار فیلتر را به درستی و با کیفیت عوض کنید، میتوانید از بسیاری هزینههای تعمیر موتور جلوگیری کنید.
این نکات برای رانندگی مهم هستند
5. درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی
نگه داشتن ماشین درجا برای مدت طولانی نه تنها فایدهای ندارد، بلکه به موتور آسیب میزند. کارکرد بیش از حد ماشین باعث گرم شدن لولههای اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشود که خود باعث آسیب به موتور میشود. در زمستان، بهتر است ماشین را حداکثر یک دقیقه درجا بگذارید و سپس با سرعت کم شروع به حرکت کنید.
6. پایین آوردن شیشه به جای استفاده از کولر در اتوبان
یک آزمایش در انگلستان نشان داده که اگر کولر ماشین روی درجه یکی باشد، مصرف سوخت آن کمتر از خودرویی است که شیشه رانندهاش 40 درصد پایین است.
7. خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک
این کار موجب میشود که فشار زیادی به کلاچ و گیربکس وارد شود.
8. فشردن ترمز و کلاچ بهطور همزمان برای نگه داشتن ماشین
فشردن همزمان کلاچ و ترمز ممکن است باعث شود که ترمز دیرتر عمل کند، زیرا وقتی کلاچ درگیر است، از نیروی ترمزی موتور استفاده نمیشود. بهترین روش این است که ترمز را فشار دهید و قبل از اینکه ماشین به لرزش بیفتد، کلاچ را بگیرید.
9. حرکت با سرعت کم در لاین سرعت و بالعکس
گاهی اوقات دیده میشود که رانندگانی با سرعت بسیار پایین در لاین مخصوص سرعت حرکت میکنند و در عوض برخی دیگر با سرعت زیاد در لاینهای کناری میرانند. این وضعیت میتواند خطرات جدی ایجاد کند.
10. ریختن آب لولهکشی در رادیاتور
این کار میتواند باعث ایجاد رسوباتی در رادیاتور، پمپ آب و موتور خودرو شود و حتی به سوختن واشر سر سیلندر منجر گردد. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است آب را بجوشانیم، بگذاریم تا سرد شود و دوباره بجوشانیم. با این کار هر بار که دوباره آب را سرد و گرم کنیم، بهتر میشود. فقط باید دقت کنیم که بعد از سرد شدن، رسوبات ته ظرف باقی میمانند و نباید این رسوبات را به داخل رادیاتور بریزیم. البته مایعات آمادهای هم در بازار وجود دارد، اما روش جوشاندن معمولاً مطمئنتر است.
11. ریختن آب لولهکشی در منبع شیشهشور
این کار میتواند باعث رسوباتی در منبع، شلنگها، نازل و پمپ آب شود. میتوانیم از روش قبلی که گفته شد برای تامین این آب استفاده کنیم و همچنین مایعات آمادهای در بازار موجود است.
12. سنگین کردن بیش از حد خودرو
پر کردن صندوق عقب با وسایلی که نیازی به آنها نداریم، به ویژه در سفرهای طولانی، مصرف سوخت را افزایش میدهد. بهترین کار این است که خودرو را سبک نگه داریم.
13. نصب باربند زمانی که به آن نیاز نداریم
باربند را فقط زمانی باید نصب کنیم که واقعاً به آن احتیاج داریم، زیرا خود باربند باعث افزایش مصرف سوخت به مقدار حداقل 10 درصد میشود.
14. نشاندن کودک روی پای سرنشین جلو در خودرو با ایربگ
این کار بسیار خطرناک است و در یک تصادف، اگر ایربگ باز شود، ممکن است کودک خفه شود. بهتر است کودک همیشه روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بنشیند.
15. استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی
بنزینهای معمولی موجود در کشور باوجود اینکه بر روی پمپها نوشته شده بدون سرب هستند، هنوز مقدار زیادی سرب دارند. این سرب برای مبدل کاتالیستی خطرناک است و بهتر است از بنزین سوپر که کیفیت بهتری دارد استفاده شود.
16. توجه نکردن به کیفیت روغن موتور
به عنوان مثال، اخیراً فردی را دیدم که در موتور پراید روغن توتال 5000 میریخت. بعد از توضیح اینکه سطح کیفی توتال 5000 sj است و روغن مناسب پراید باید sf یا sg باشد، ایشان نظرش را در انتخاب روغن تغییر داد.
17. استفاده از نور بالا در مه
در شرایط مهآلود، نور بالا میتواند دید را کمتر کند. در این شرایط باید از نور پایین استفاده کرد و در صورت داشتن مهشکن، آن را روشن کنیم.
18. خاموش نکردن خودرو بعد از طی مسافت طولانی
این نکته بیشتر مربوط به خودروهای گازوییلی است نه بنزینی. بسیاری از رانندگان صبر میکنند تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند. این کار میتواند به موتور آسیب بزند. کار کردن بیش از حد موتور موجب گرم شدن اجزای مختلف میشود و اگر خودرو بیش از حد گرم باشد، بعد از خاموش کردن اتومبیل، فن اتوماتیک هنوز کار میکند و نیازی به روشن نگه داشتن موتور نیست.
“`html
19. تکیه پا به کلاچ
خیلی از رانندگان وقتی در اتوبان با دنده پنج حرکت میکنند، پای خود را روی کلاچ میگذارند و این کار باعث فشار به گیربکس خودرو میشود. بهتر است از این عادت پرهیز کرد.
20. جلو آوردن بیش از حد صندلی
بعضی افراد، به ویژه خانمها، فکر میکنند اگر صندلی جلوتر باشد، کنترل بهتری روی خودرو خواهند داشت. اما این درست نیست. صندلی باید به گونهای تنظیم شود که راننده راحت باشد.
21. گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو
این کار در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن مورد استفاده قرار میگرفت، اما در خودروهای انژکتوری مضر است. زیرا اگر قبل از خاموش کردن خودرو، گاز بدهید، مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که میتواند سوزن انژکتور را خراب کند و هنگام استارت زدن باعث مشکل شود.
22. گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری
این روش نیز در خودروهای کاربراتوری مفید بود، اما در انژکتوریها کارایی ندارد.
23. خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت
خاموش شدن خودرو به خاطر نداشتن سوخت میتواند به پمپ بنزین آسیب برساند. بهتر است هرگز نگذارید چراغ بنزین روشن شود، زیرا ممکن است رسوبات و ناخالصیها وارد سیستم سوخت شوند و مشکل جدی ایجاد کنند.
24. پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان
اگر خودرو را برعکس جهت خیابان پارک کنید و تصادفی رخ دهد، شما مسئول حادثه خواهید بود.
اطلاع از خلافی خودرو به ساده ترین شکل ممکن!
جام جم آنلاین: حالا خیلی از مردم میدانند که برای اطلاع از جریمههای رانندگیشان فقط کافی است شماره 17 رقمی پشت کارت خودرو را به 30005151 پیامک کنند تا اطلاعات مربوط به جریمهها را بهسرعت دریافت کنند.
اما ممکن است کمتر کسی از روش بعدی باخبر باشد! زمانی که از جریمه خود مطلع شدید و قصد دارید آن را پرداخت کنید، لازم نیست به دفاتر پلیس +10 بروید. میتوانید همان شماره 17 رقمی را به 30005151 پیامک کنید، با این تفاوت که یک ستاره (*) به انتهای آن اضافه کنید.
بعد از این کار، شناسه قبض و شناسه پرداخت برای شما ارسال میشود و میتوانید به راحتی از طریق دستگاه خودپرداز یا اینترنت، جریمهتان را پرداخت کنید.
با این روش، نه تنها جریمهتان را قبل از دوبرابر شدن پرداخت میکنید، بلکه هیچ زمانی را در دفاتر پلیس +10 هدر نمیدهید و نیازی به سفر اضافی در شهر برای پرداخت آن ندارید. این کار کمک میکند تا ترافیک و آلودگی هوا کمتر شود و وقت و هزینه شما صرفهجویی گردد. امیدواریم پلیس راهور به خوبی این موضوع را به اطلاع رانندگان برساند.
سایت رضیم
“`