هرم سواد رسانه ای : بررسی طبقات هرم سواد رسانه ای

“`html
سواد رسانه ای چیست ؟
شاید بارها اسم سواد رسانه ای را شنیده باشید. این واژه در موقعیت های مختلفی بکار می رود. برای مثال، آسیب هایی که برخی انیمیشن ها و بازی های رایانه ای به کودکان و نوجوانان وارد می کنند را سواد رسانه ای می گویند یا معرفی فرصت های مجازی را هم با این واژه می شناسند.
حتی به راهکارهای درست استفاده کردن از ابزارهای رسانه ای نیز سواد رسانه ای گفته می شود. با این اوصاف واقعا معنای سواد رسانه ای چیست ؟
برای بهتر مشخص شدن معنای سواد رسانه ای، آن را به یک هرم تشبیه کرده اند که در طبقات پایین گسترده تر از طبقات بالایی بوده و پیش نیاز طبقات بعدی است. هر چه بالاتر می رویم هم، افراد کمتری سواد آن طبقه را دارند. در ادامه طبقات هرم سواد رسانه ای را بررسی خواهیم کرد.
هرم سواد رسانه ای به چه معناست ؟
طبقه اوّل هرم سواد رسانه ای: سواد دیجیتال
آشنایی با ابزارهای دیجیتال و مهارت های کار کردن با آن ها را سواد دیجیتال میگویند؛ یعنی باید بلد باشیم از گوشی موبایل، تبلت، رایانه، کنسول بازی، حتی تلویزیون یا هر وسیله ی دیجیتالی دیگری استفاده کنیم. هر چه تخصصی تر بتوانیم با این ابزارها کار کنیم، یعنی سواد دیجیتال بیشتری داریم.
خیلی اوقات، افراد به خاطر نداشتن همین سواد، ضربه های سنگینی می خورند. مثلاً یک دختر نوجوان که نمی داند ساختار اپلیکیشن اینستاگرام چگونه کار می کند و تصاویر خود و خانواده اش را به راحتی در شبکه های اجتماعی می گذارد و بعد از آزار و اذیتها، تازه متوجه میشود که به طور پیش فرض، هر تصویری که منتشر می کند، همه ی مردم دنیا می توانند ببینند.
اینجا نداشتن سواد دیجیتال این دختر باعث شده تا از فضای مجازی آسیب ببیند، در حالی که اگر سادگی کار کردن با این اپلیکیشن برایش توهّمِ دانستن ایجاد نمی کرد به دنبال آموزش میرفت و سپس استفاده می کرد.
تحقیق درباره هرم سواد رسانه ای
طبقه دوم هرم سواد رسانه ای: سواد رسانه
سواد رسانه به این معنی است که پیام هایی را که رسانه ها به ما منتقل میکنند، راحت قبول نکنیم. بلکه باید با فکر و تحلیل، بررسی کنیم که آیا این محتوا درست است یا نه و سپس تصمیم بگیریم که آن را بپذیریم یا رد کنیم.
تمام رسانه های مکتوب شامل: کتاب، رمان، روزنامه، مجله و همچنین رسانه های نوین مانند: انیمیشن، بازی، فیلم های سینمایی و موسیقی وظیفه دارند که پیام هایی را به ما منتقل کنند.
در واقع با سواد رسانه میتوانیم پشت پرده تمام رسانه ها را بفهمیم و منظور هر یک از آنها را درک کنیم.
طبقه سوم هرم سواد رسانه ای: رفتار رسانه ای
رفتار رسانه ای به این اشاره دارد که وقتی کسی سواد دیجیتالی کسب میکند، بداند که اطلاعات او به راحتی میتواند به سرقت برود. این فرد دیگر عکس و فیلم های شخصی را در گوشی هوشمند خود نگه نمی دارد چون می داند ممکن است این اطلاعات پخش شوند.
همچنین او وارد فضاهای مجازی که ممکن است از نظر روحی به او آسیب بزند نمیشود و رسانهها را بر اساس سن و روحیات خود انتخاب میکند.
آموزش هرم سواد رسانه ای
طبقه چهارم هرم سواد رسانه ای: تولید رسانه ای
تا سال ها پیش اکثر افراد فقط مصرف کننده ی محصولات رسانه ای بودند، اما امروزه با پیشرفته تر شدن اطلاعات و ابزارها، افراد به تولید محصولات رسانه ای می پردازند. شما به راحتی با
“`
با یک گوشی هوشمند میتوانید کلیپهای زیبایی درست کنید.
همچنین میتوانید بدون داشتن نیاز به مهارتهای فنی، بازیهای اندرویدی بسازید. تنها چیزی که لازم دارید، اراده و انگیزه است؛ باور کنید که شما نیز میتوانید یک تولیدکننده باشید. اگر به این مرحله برسید، یعنی به دنیای تولید رسانهای وارد شدهاید.
طبقهی پنجم هرم سواد رسانهای: جریانهای رسانهای
امروزه بر خلاف گذشته، که تمام اخبار و اطلاعات فقط از طریق تلویزیون به مردم منتقل میشد، حالا اطلاعات به کمک شبکههای اجتماعی و اینترنت به دست مردم میرسد. مردم با استفاده از این فضاها فکر میکنند که از همه چیز مطلع هستند.
اما باید بدانید که بسیاری از این اطلاعات هیچگونه کاربردی ندارند و تنها ذهن شما را مشغول میکنند. بعلاوه، این اطلاعات از منابع معتبر نمیآیند و بعضی از آنها ترفندهای رسانهای هستند که فقط افرادی که جریانهای رسانهای را میشناسند، میتوانند در برابر آنها مقاومت کنند. در غیر این صورت، بقیه مردم ممکن است دچار فریب شوند و در این موجهای رسانهای غرق شوند.
فهمیدن جریانهای رسانهای بسیار اهمیت دارد و لازم است با آگاهی، هوشیاری و فعالانه به این موضوعات پاسخ دهیم.
رسانهها تنها تهدید نیستند، بلکه فرصتهایی هم هستند که اگر سواد رسانهای داشته باشیم، میتوانیم به سمت این فرصتها برویم و از آنها بهرهبرداری کنیم. بنابراین، مهم است که هر چه زودتر این سواد اساسی و ضروری را یاد بگیریم.
جمعآوری شده توسط مجله اینترنتی رضیم
نیلوفر گلی فروشانی