چرا هواپیماهای مسافربری بوق دارند ؟

گاهی اوقات سوالاتی به ذهن ما میرسد که شاید عجیب به نظر بیایند اما در واقع سوالات مهمی هستند و پاسخهای منطقی هم برای آنها وجود دارد. مثلاً تا به حال فکر کردهاید که آیا هواپیماها بوق دارند؟ میدانید که هواپیماها برای هشدار به دیگر هواپیماها چه کاری میکنند؟ یا وقتی روی زمین و در باند فرودگاه در حال حرکتاند، چگونه به دیگران هشدار میدهند که از سر راهشان کنار بروند؟
اول از همه باید بدانید که صدای بوق هواپیماها کاملاً متفاوت از بوق ماشینهای معمولی است. این صدا بیشتر شبیه یک هشدار و به نوعی دلخراش است. در ماه مه سال ۲۰۱۹، شرکت هواپیمایی KLM ویدیویی منتشر کرد که در آن صدای بوق یک هواپیمای مسافربری شنیده میشد. بر اساس توضیحات این شرکت، وقتی دکمه بوق فشرده میشود، به نظر میرسد که سه قایق بخار از زیر هواپیما عبور میکنند.
طبق توضیحات شرکت KLM، همه هواپیماها یک دکمه برای تماس با پرسنل زمینی دارند که صدای آن شبیه بوق است. این دکمه در واقع یک کلید کوچک روی پنل بالای سر خلبانها قرار دارد و در کنار دکمهای است که خلبانها برای تماس با خدمه کابین از آن استفاده میکنند.
بوق هواپیما کجا قرار دارد ؟
در بسیاری از هواپیماها سیستمی وجود دارد که خلبان با آن میتواند پرسنل زمینی را مطلع کند. وقتی هواپیما روی زمین است، مهندس تعمیر و نگهداری برای اینکه همکاران خود را مطلع سازد که در حال کار بر روی هواپیما است، این بوق را فعال میکند. همچنین فردی که خارج از هواپیما است، با اتصال هدستی خاص در ناحیه چرخ دماغه میتواند خلبان را مطلع کند. البته این سیستم فقط در زمین کار میکند. برای به صدا در آوردن بوق، خلبان باید دکمهای کوچک به نام GND را فشار دهد. مهم است بدانید که خلبان اجازه ندارد با بوق زدن از سایر هواپیماها جلو بزند و سریعتر به باند برسد، زیرا تمامی دستورات خلبان، از جمله مسیرش روی زمین و محل او در صف انتظار برای پرواز، توسط کنترلر برج مراقبت مشخص میشود.
موارد استفاده از بوق هواپیما
بر روی این دکمه کوچک روی پنل بالای سر خلبان، یکی از دو عبارت “GRD CALL” یا “GND” (بسته به نوع هواپیما) دیده میشود. طبق توضیحات شرکت KLM، خلبانان این دکمه را تنها زمانی فشار میدهند که بخواهند توجه یکی از پرسنل روی سکو را جلب کنند و از بوق برای تماس یا صدا کردن خدمه استفاده نمیکنند، زیرا احتمالاً خدمه این صدا را نمیشنوند یا نمیدانند چه کاری باید انجام دهند.
بوق هواپیما تنها در مواقع اضطراری خاص استفاده میشود و معمولاً این خدمه زمینی هستند که هنگام انجام تعمیرات در کابین خلبان، بیشتر از این بوق استفاده میکنند تا توجه همکارانشان که در باند فرودگاه هستند را جلب کنند. در مقالهای که از سمت KLM منتشر شده آمده است: «در حالی که بوق در اتومبیلها عمدتاً به عنوان یک سیستم هشدار عمل میکند، در هواپیما به طور عمده یک ابزار کاربردی است که زمانی که هواپیما در حال تعمیر و نگهداری است مورد استفاده قرار میگیرد.»
چرا از بوق هواپیما زیاد استفاده نمیشود؟
خلبانها معمولاً هرگز از بوق هواپیما استفاده نمیکنند، زیرا به آن نیازی ندارند. البته برخی از خلبانها در پستهایی به این نکته اشاره کردهاند که حتی اگر بخواهند هنگام آمادهسازی برای پرواز از بوق استفاده کنند، احتمالاً صدای بوق در سر و صدای موتور هواپیما و صداهای دیگر فرودگاه گم میشود و به گوش نمیرسد.
طبق توضیحات KLM، از طرف دیگر، وقتی هواپیما در آسمان پرواز میکند، بوق هواپیما کار نمیکند زیرا سیستم سیگنالدهی خاموش است.
بنابراین، در حالی که بوق یک وسیله ابتدایی ارتباطی است، اما تنها راه ارسال سیگنال از هواپیما و هشدار دادن در مورد خرابی نیست. به منظور اطمینان از ایمنی پرواز، هواپیماها معمولاً چندین سیستم ایمنی دارند.
به عنوان مثال، هواپیماهای مدرن، میتوانند سیگنالی بفرستند که صدایی شبیه به آژیر دارد و زمانی که یک سیستم دچار نقص یا آتشسوزی میشود، به مهندسان هشدار میدهد. همچنین این سیگنالها متنوع هستند، بنابراین مهندسان و مکانیکها به راحتی متوجه میشوند که کدام سیستم با خطر مواجه است.
بیشتر بخوانید