کویل در خودرو چیست و چه کاربردی دارد ؟

کویل در خودرو
کویل یکی از قسمتهای موتور خودرو است که وظیفه تولید جرقه برای احتراق (سوختن) بنزین را بر عهده دارد.
موتورهای احتراق داخلی که در همه خودروهای تولیدی امروز استفاده میشوند، در چهار مرحله کار میکنند تا نیرو تولید کنند.
این ۴ مرحله عبارتند از:
- مکش
- فشردهسازی
- انفجار یا انبساط
- تخلیه
در مرحله انبساط، گاز داخل سیلندر به وسیله پیستون منبسط میشود و با جرقه شمع منفجر میشود و پیستون را به پایین میفرستد.
حالا این سوال مطرح میشود که چگونه یک باتری ۱۲ ولتی با برق مستقیم خودرو میتواند اختلاف ولتاژی بین ۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ولت را برای جرقه زدن شمع تولید کند.
گفتیم که خودروهای احتراق داخلی برای تولید جرقه و نیرو درون سیلندر به ولتاژی بین ۷۰۰۰ ولت (در شرایط عادی) تا ۲۵۰۰۰ ولت (در شرایطی که شمعها کثیف هستند یا سوخت مناسب نیست) نیاز دارند. این ولتاژ بالا به تنهایی خطرناک نیست، زیرا برقگرفتگی به ولتاژ بستگی ندارد.
اختلاف ولتاژ باتری خودروهای معمولی حدود ۱۲ ولت است که میتواند بسته به نحوه استفاده و عمر باتری کمتر هم شود.
این ولتاژ نمیتواند جرقه در شمعها ایجاد کند، بنابراین مهندسان قطعهای به نام کویل را طراحی و تولید کردهاند.
کویل انواع مختلفی دارد و در زمینههای دیگری به جز خودرو سازی نیز کاربرد دارد.
کاربرد کویل در خودرو
روش کار کویل ماشین بر اساس القای الکتریکی است که درون سیمپیچهای آن انجام میشود.
سیمپیچها قطعاتی هستند که از سیم تشکیل شده و این سیم بلند به دور یک محوری با فاصلههای مساوی و بدون اتصال حلقهها میپیچد.
دو سیمپیچ و هسته داخلی اجزای اصلی کارکرد کویل ماشین هستند.
سیمپیچ اولیه که دارای دور کم است، دور سیمپیچ ثانویه با دور بالا پیچیده شده و جریان الکتریکی ورودی به سیمپیچ اولیه باعث القای برق در سیمپیچ ثانویه میشود و سیمپیچ ثانویه ولتاژ را تا چندین هزار برابر افزایش میدهد.
و قطعهای به نام دلکو وظیفه کنترل این ولتاژ را به عهده دارد تا هر شمع در زمان مناسب جرقه بزند.
داخل دلکو، قطعهای پلاتینی وجود دارد که ولتاژ خروجی از کویل خودرو را کنترل میکند.
کویل ماشین که توسط شرکتهای خودروسازی تولید میشود، به سه دسته تقسیم میشود:
- دسته اول : کویلهای ساده که از یک استوانه و دلکو تشکیل شدهاند و وظیفه مرتبسازی جرقهها را دارند و بیشتر در خودروهای کاربراتوری استفاده میشوند.
- دسته دوم : کویلهایی مانند کویل پراید و کویل پژو که از یک کویل مجزا تشکیل میشوند و ولتاژ مورد نیاز برای شمعها را تأمین میکنند (در خودروهای انژکتوری). بزرگترین مشکل این مدل کویل، آسیب به موتور در صورت خرابی است.
- دسته سوم : کویل پژو ۲۰۶ و کویل پژو ۲۰۷ و تندر ۹۰ که برای هر سیلندر و شمع یک عدد از این کویلها در نظر گرفته شده است و در صورت خرابی هر کویل به تعمیر دیگری نیازی نیست.
بیشتر بخوانید :