رضیم
شماره دستور پخت: 259
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

فیلم طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

متن ویدئو طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

سلام دوستان و همراهان گرامی، این بار اومدیم مهمون خونه‌هاتون بشیم با یک غذای بسیار خوشمزه و سنتی به نام زرشک پلو با مرغ، لطفا تا پایان ویدیو ما رو همراهی کنید. زیر گاز رو روشن کردیم حالا اولین کاری که می‎کنیم باید مرغامون رو توی روغن سرخ کنیم. ما توی زرششک پلو با مرغ نیاز داریم دو مرتبه مرغامون رو سرخ کنیم. یه مرتبه اینجایی که یه مقداری سرخ می‎کنیم و بعد میگذاریم با موادش بپزه. یک مرتبه دیگه زمانیه که به روغن مجددا می‎افته. حالا این مرحله را بریم و انشالله تو اون مرحله هم در خدمتتون هستم. این اولیه رو که تفت می‎دیم، برای این که مرغمون زیاد از هم نپاشه، و تیکه تیکه نشه داخل ماهیتابه مون ولی این که انجام می‎دیم سعی کنید وقتی زرشک پلو با مرغ درست می‎کنید از مرغ آنتی بیوتیک استفاده کنید، مرغ‌هایی که نیاز نداشته باشید پوستشون را بگیرید.

چون وقتی با پوست هست، علی الخصوص مجالس خیلی بهتر و شکیل تر در میاد. این رو برمیگردونیم نگاه می‎کنیم ببینیم اون اندازه ای که نیاز هست سرخ شده یا نه، می‎بینیم هنوز آماده نشده برمی‎گردونیم سر جاش، نصف یک پیاز بزرگ رو خورد کردیم به صورت نگینی این را به ماهیتابه اضافه می‎کنم جاهای مختلفش میریزم. فقط این کار جنبه ای که داره اینه که این بوی مرغ را که احیانا توی بعضی مرغ‌ها وجود داره بتونه بگیره، کار دیگه ای انجام نمی‎ده.

خوب برای آماده کردن سسی که برای مرغمون می‎خوایم اضافه کنیم نیاز داریم به سه قاشق غذاخوری آبلیمو، دو قاشق غذاخوری رب، دو قاشق چایخوری نمک، مقداری زعفرون لازم داریم، به خودمون بستگی داره، من یه مقداری می‎ریزم، تا به رنگ سسمون نگاه کنم، یه مقداری هم زعفرون خشک لازم داریم، حدود نصف قاشق چایخوری که اون هم من اضافه می‎کنم که به مرور که می‎جوشه رنگش رو به غذا پس بده، آب جوش حتما اضافه می‎کنیم به دلیل این که مرغمون داغ هستند و آب سرد اون‌ها را سفت می‎کنند.

کل سسی که ما نیاز داریم تقریبا یک لیوان و خورده ای بیشتر نباید باشه، چون این مرغ با سس پخته می‎شه و آب زیادی نباید داشته باشه خود مرغ هم یک مقداری آب می‎اندازه و اگر خیلی آب داشته باشه آبکی می‎شه. فقط مدت زمانی که ما داریم می‎پزیم را طولانیش می‎کنیم یه مقداری، سس آماده شده را به همه قسمت‌های مرغمون اضافه می‎کنیم، قبلش هم روغنی داشته توی این، که با اون روغن، مرغ‌ها سرخ شدند، تو این مرحله ما بعد از این که به جوش میاد، براش در می‎گذاریم و حداقل به مدت چهل دقیقه به همین صورت میگذاریم بپزه.

بعد بیست دقیقه هم برش می‎گردونیم و میگذاریم بپزه. من این رو میگذارم آماده بشه، میام تا برنج رو با همدیگه صاف کنیم. آب جوش را گذاشتیم بجوشه، داره می‎جوشه تو این مرحله آب برنج رو که خیس کرده بودیم، خالی می‎کنیم و برنجمون رو صاف می‎کنیم، برنجمون رو ریختیم میگذاریم بجوشه و حدود هفت دقیقه فکر می‎کنم زمان می‎بره تا زمانی که آماده بشه و ما نشون می‎دیم که چه مرحله ای رو صاف می‎کنیم. برنجمون جوشید و به اندازه ای که نیاز هست هم آماده شد.

برنج رو بین دو تا انگشتای دستمون نگه می‎داریم و فشار می‎دیم، اگر بیست درصدش خام بود این برنج آماده است ، این در مقیاس پایینه، اگه مقیاستون زیادتر بود، حتما سی درصد تا چهل درصد خام بردارید، و بعد همونطوری بردارید و بگذارید توی دم ، خودش رو بپزه و ول کنه. خوب ما برنجمون رو صاف کردیم آماده شد آب هم ریختم روش، آب سرد تا لعابش بره، حالا مقداری روغن ته قابلمه می‎ریزم، می‎خوام از ته دیگ نون استفاده کنم. سعی کنید وقتی که ته دیگ نون استفاده می‎کنید، به قطعات منظم تقسیمش بکنید ، و اون رو زیر برنجتون بگذارید تا این که یه نون درسته، بعد روی من از پشت نون برای طرف برنجه و پشت نون به سمت پایین استفاده کنیم، روی نون رو بگذارید پایین جایی که روغن رو زدید.

علت این که من می‎گم از روی نون استفاده کنید برای این که قشنگتر و زیباتره، همیشه روی نون قشنگ تره، هر وقت که شما نون می‎خرید می‎بینید که روی نون یه زیبایی خاصی داره نسبت به پشت نون، برنج رو می‎ریزیم داخل قابلمه، بعد از این که برنج رو ریختید ، برای این که بخارش بیاد بیرون و همه جا به یک نسبت دم بکشه، چند جای برنج رو با یه چیز تمیزی سوراخ می‎کنم، روش یه مقداری روغن می‎ریزیم که از چسبنده شدن برنج جلوگیری کنه، درب رو روش می‎گذاریم زیرش رو زیاد می‎کنیم، وقتی که بخار کرد، دم کنی رو میگذاریم، خوب همین جور که می‎بینیم قابلمه مون بخار کرده و ما دم کنی رو می‎گذاریم روش ، بعد می‎گذاریم قابلمه مون به مدت چهل دقیقه با شعله خیلی کم بعد از بخار کردن دم بکشه، اگر که شما خواستید از شعله پخش کن استفاده کنید، یک مقدار کوچولو زیرش رو بیشتر کنید.

خوب مرغمون آماده شد، ببینید بریم سراغ برنجمون، برنجمون رو نگاه کنید، برای درست کردن زرشک، یکی از راه‌هایی که وجود داره، اینه که ما روغن می‎ریزیم ته ته ماهیتابه، یک مقدار خیلی کمی‎شکر، این شکر برای این که هم ترشی زرشک رو بگیره، هم حالت شفاف تری رو به زرشک‌های ما بده، ما زرشک‌هامون رو قبلا گرفتیم، شستیم ، پهن کردیم خشک شده، و الان داریم استفاده می‎کنیم، اما اگر شما زرشکی رو از بیرون گرفتید حتما هم پاک کنید هم بشورید و هم بعدش استفاده کنید. ما اضافه می‎کنیم به ظرف مورد نظرمون. یادمون باشه که زرشک خیلی زود می‎سوزه، برای این که این پفکی بشه، این حرارت رو لازم داره، وگرنه اصلا نیازی نیست که زرشک رو حرارت بدیم. این مقدار کافیه، دیگه شما الان می‎بینید شکرها آب شده با حرارت روغن و اگر میخواین چرب ترش هم بکنید می‎تونید از این بیشتر روغن بهش اضافه کنید.

اما یادتون باشه حرارت زیادی زرشکتون را سیاه می‎کنه. چون ما تصمیم داریم که برنجمون را قالب بزنیم برای سرو، من از این قالب استفاده می‎کنم و برنج رو قالب می‎زنم.و هر قالبی رو که شما خواستید استفاده کنید، یادتون باشه برای این که برنج قالبیتون خوب دربیاد مگر این که جنسی که شما می‎خواین ازش استفاده کنید سیلیکون باشه، اگر سیلیکون نباشه و هر جنس فلزی دیگه ای باشه، برای این که برنج قالبی تک نفره شما خوب دربیاد، البته این بیشتر از تک نفره است من الان دارم درست می‎کنم شما، با پشت قاشق یا کفگیر، به خوبی برنجتون رو فشار بدین، ببینید یه کوچولو بهش روغن اضافه می‎کنیم خیلی کم، که اون تهش رو بگیره، می‎تونید همین جوری بگذاریم. اما اگه همینجوری بگذارید یک مقدار در معرض خطر می‎شه. یعنی ممکنه بریزه، ریزش داشته باشه، من عموما توی این مرحله، این رو می‎گذارم داخل فر ، و حدود یکی دو دقیقه میگذارم این خودش رو بگیره. وقتی گرفت بعد قالب می‎زنم. حالا این کار را هم می‎کنم بعد میارم خدمتتون.

توی این مرحله ای که من برنج رو گذاشتم داخل فر، تا قالب آماده بشه، یک مقداری از برنج دم کشیده را می‎ریزم داخل یک کاسه، و زعفرون‌های دم کشیدمون را بهش اضافه می‎کنم. ما می‎تونیم این‌ها را تک تک برای تزئین استفاده کنیم، می‎تونیم هم این‌ها را با همدیگه مخلوط کنیم یک مقداریش رو هرجور که دوست داشتید، اون دیگه به سلیقه خودمون بستگی داره، و هردوش را با هم استفاده کنیم. که این هم بوی عطر و طعم به خصوص و زیبایی خاصی هم به غذامون میده. ما توی این مرحله بهتره که اول برنجمون رو چون من دیگه نمی‎تونیم خم و راستش بکنیم ، من این را می‎گذارم درش، و برش می‎گردونم. همراهان گرامی، این هم زرشک پلو با مرغمون، آماده شد آوردیم خدمتتون امیدواریم که شما هم در محافل شادمانی از پختنش و خوردنش در کنار همه عزیزان و دوستانتون، لذت ببرید.

اگر از این ویدیو خوشتون اومد، کانال رازهای آشپزی که کانال خودتون هست را سابسکرایب کنید. لایک و کامنت هم فراموشتون نشه، در پایان هم چند تا ویدیو به شما معرفی میشه اون‌هارا مشاهده کنید، هر کجای دنیا که هستید. خدا پشت و پناهتون باشه، بهترین‌ها را برایتون آرزومندم به خدا می‎سپارمتون، خدا نگهدار!      

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی

مواد لازم:
ران و سینه ۲ عدد
پیاز ۲ عدد
زرشک ۱۰۰ گرم
زعفران،نمک،فلفل،پودرسیر،پاپریکا،زردچوبه،پولبیبر
هویج ۱ عدد
فلفل دلمه سبز نصف یک فلفل
سیر ۲ حبه
چوب دارچین
رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
آبغوره ۵-۶ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
کره
برنج ایرانی
.
طرز تهیه:ابتدا پیاز را با مقداری روغن تفت دهید تا مقداری سبک شود سپس هویج حلقه ای و فلفل دلمه را اضافه کنید و دوباره تفت دهید تا مواد مقداری نرم شود ،سپس ادویه ها را اضافه میکنیم و دوباره تفت میدهیم و روی شعله خیلی ملایم میگزاریم در این فاصله مرغ ها را در روغن سرخ کرده و وقتی انتهای سرخ شدن مرغ ها بود مثل فیلم مخلوط زعفران و کره آب شده را اضافه کرده و دوباره سرخ میکنیم سپس مرغ ها را از تابه خارج کرده و در همان تابه رب گوجه را تفت مبدهیم به اضافه مقداری زردچوبه وقتی رنگ رب باز شد مقداری آب اضافه کرده و در آخر کار آبغوره را اضافه میکنیم و روی شعله ملایم گذاشته تا سس پخته شود،حالاااااا قابلمه ای که پیاز و هویج و فلفل داشت را میاوریم و روی آن مرغ های سرخ شده را میچینیم و سس گوجه ای که درست کردیم و بعد از آن سیر و‌چوب دارچین اصافه میکنیم و درب قابلمه بسته و به مدت ۱ تا ۱/۵ ساعت تا کاملا جا بیافتد و غلیظ شود،در این فاصله زرشک را درست میکنیم به این صورت که پس از شستشوی زرشک آن را با مقداری روغن یا کره تفت میدهیم حدود ۱ دقیقه سپس مقداری زعفران دم کرده و شکر و بعد از تفت کوتاهی شعله را خاموش کنید،کته را هم دم کرده و با مرغ نوش جان میکنیم

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ سرخ شده هیوا

زرشک پلو با مرغ سرخ شده هیوا

عصر جمعتون بخير ..
الان ديگه همه شكما صداي جوج و كباب ميده نه😂حالا ناهار امروز من و از جمله علاقمندي هام مرغي كه توي كره و زعفرون سرخ بشه كنارشم سيب زميني و هويج پخته سرخ شده باشه با يه كته كه روش يه عالمه زرشك و زعفرونه،البته آب مرغ كه توي رب و كره هم سرخ شده بهش اضافه كنيد😋👌🏻
دستور خواستين اضافه ميشه؛راستي شماها مرغ و چجوري دوست دارين؟
مواد لازم:
سينه و ران ٢ عدد
پياز ١ عدد
سير ١ حبه
ادويه ها(دارچين،زردچوبه،نمك،فلفل،زعفران )مقداري
كره مقداري
هويج ٢ عدد
رب مقدار كم
برنج شمالي براي كته مقداري
طرز تهيه: اول از همه مرغ ها را در تركيب آبليمو و نمك از شب قبل مزه دار كنيد ،فردا تو يه قابلمه مناسب پياز را خلالي برش بديد و با مقداري زردچوبه و فلفل تفت بديد تا طلايي بشه،بعد از سرخ شدن پيازها را در بياريد،مرغ هارو كه مزه دار كرديم رو ميزاريم توي يه آبكش تا آب اضافيش بره بعد تو همون قابلمه سرخ ميكنيم،وقتي يخورده سرخ شد بهش كره و زعفرون اضافه كرده،پياز داغ ويه چوب دارچين و هويج تميز شسته شده و پوست كنده و درسته را هم اضافه ميكنيم و يه استكان آب جوش (آب زياد نريزيد)و اجازه ميديم با شعله ملايم كاملا پخته و سرخ بشه.در قابلمه بايد بسته باشه،بعد از پخت هويج را خارج كرده و خلالي برش ميديم ،در اين مرحله كره و زعفران كاملا به خرد مرغ رفته با عطر دارچين و آب مرغ غليظ شده، در ظرف جداگانه يه قاشق چايخوري رب را در كره تفت داده و بعد از رنگ باز كردن رب بهش آب مرغ را اضافه ميكنيم ،مرغ كاملا لطيفه و سرخ شده؛ آب مرغ بسيار خوشمزست،بعد هويج پخته و سيب زميني را هم خلالي برش داده و سرخ ميكنيم در كنارش هم برنج و هم حالت كته گذاشتيم زرشكم توي كره و شكر و تفت دادم و با برنج زعفراني مخلوط كردم و ريختم روي كته مون،به همين خوشمزگي😋👌🏻

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ هیوا

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ هیوا

مواد لازم:
مرغ با استخوان ۳-۴تیکه
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۱ حبه
نمک و فلفل و زردچوبه مقدار لازم
زعفران مقداری
هویج اختیاری ۱ عدد
رب ۱ قاشق مرباخوری
طرز تهیه:ابتدا در تابه ای مناسب پیاز را ریز خرد کرده و
و مقداری روغن ریخته و تفت میدهیم سپس مقداری زردچوبه اصافه کرده و میزاریم تا طلایی بشه بعد یه حبه سیر و رنده میکنیم و اصافه میکنیم به پیازها و حسابی تفت میدیم ، تا پیازها دارن سرخ میشن ،مرغ هامونو که قشنگ شستیم و خشک کردیم رو با مقداری کره و روغن،نمک و فلفل و زست لیمو سرخ میکنیم به صورت خام ،بعد مرغ های خام سرخ شده را به پیاز داغ و سیر اضافه میکنیم و همین طور هویج هامونم که جدا حلقه کردیم و تفت دادیم و میریزیم روی مرغ و پیاز و در این مرحله نمک و فلفل غذا رو اندازه کرده و مقداری زعفران غلیظ(توجه داشته باشین سرخ کردن مرغ خام به خوشمزگیه مرغتون کمک میکنه) حالااا مقداری آبجوش میریزیم روی مرغ ها (مقدار آب را زیاد نریزین وگرنه مرغ بی مزه میشه) و اجازه میدیم مرغ کاملا پخته بشه،بعد از پخت کامل مرغ و هویج های پخته را در آبکش ریخته و اجازه میدیم آبشون بره بعد دوباااره توی روغن سرخ میکنیم در حین سرخ روی مرغ ها زعفران هم میریزیم،سپس یه تابه کوچولو بردارید رب گوجه را تفت بدید با مقدار کمی کره و زعفران تا رب سرخ بشه و رنگ باز کنه سپس رب را به آب مرغ اضافه کرده،برای سرو هم برنجی را که دم کردیم در ظرف میریزیم روی برنج را برنج زعفرانی و زرشک را هم جداگانه با مقداری شکر و روغن تفت میدیم و به برنج زعفرانی اضافه میکنیم و میریزیم روی برنج سفید؛ مرغ ها و هویج سرخ شده را هم میزاریم کنار برنج و با آب بسیااار خوشمزش نوش جاااان میکنیم.
بچه ها تهدیگ هم تهدیگ نان هست.
سالاد هم تشکیل شده از کاهو رسمی،گوجه،هویج،کلم بنفش و خیار.برای سس هم(مایونز،ماست،نمک و فلفل،روغن زیتون،مقداری سرکه سیب،یخورده هم پودر ریحان خشک)

نظر خود را بیان کنید

2 دیدگاه برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

  1. صونا (خریدار محصول)

    بنظیره😍👍🏻

  2. حنانه (خریدار محصول)

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این طرز تهیه پیدا کنم????

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی