رضیم
شماره دستور پخت: 241
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

فیلم طرز تهیه عدس پلو مجلسی

متن ویدئو طرز تهیه عدس پلو مجلسی

سلام من مهرداد هستم امروز با یه پرطرفدار دیگه اومدم. میخوایم امروز با هم دیگه عدس پلو درست بکنیم که عدس پلو مطمئنم که طرفدارهای خاص خودش رو داره، واقعا یک غذای خوب و درجه یکه که خیلی‎ها که حتی گیاهخوارند می‎تونن این غذا رو درست کنن و لذتش رو ببرن. عدس پلو انواع و اقسام و مدل‎های مختلف درست می‎کنن و سرو می‎شه و می‎خورن. امروز می‎خوایم یه ویدیوی کامل و جامع در مورد عدس پلو و نکته ‎هاش درست کنیم ، تا آخر این ویدیو همراه من باشین. خوب دوستان، قبل از این که ویدیوی عدس پلو رو شروع بکنیم. می‎خواستم چند تا نکته رو بهتون بگم.

یک، نه تنها این ویدیو بلکه تمامی‎ویدیوهایی که داخل کانال هست، مقدار مواد اولیه اش توی دیسکریپشن نوشته شده شما به مقادیری که این جا روی میز هست، دقت نکنید چون این‎ها را ما برای فیلم می‎ریزیم چون تعداد مواد اولیه زیاده ممکنه تو ظرفای کوچکتری باشه، ولی مواد اولیه بیشتری به ویدیو اضافه کنیم. این رو حتما مد نظر داشته باشید، نکته دوم یه سری از دوستان میان میگن آقا شما چرا اینقدر توضیح می‎دی، چرا اینقدر توضیح واضحات می‎دی، ببینید. من می‎دونم حق با شما هست. منتها ما شعار کانالمون اینه که آشپزی برای هر کسی با هر توان آشپزی که داره.

فکر کنید این جا ما الان یه جمعی هستیم که الان امروزه روز، نزدیک دوازده هزار نفر جمعیتمونه، یکی ممکنه آشپزیش متوسط باشه، یکی ضعیف باشه، یکی اصلا اولین باره که می‎خواد آشپزی بکنه. یکی آشپزیش قویه، میاد ویدیو رو می‎بینه، فقط میخواد یکی دوتا نکته اش رو برداره، خودش اصلا بلده اون غذا رو درست کنه، یا اصلا از من هم بهتر بلده درست کنه.

مثل یه کلاس درسی می‎مونه که با چند تا سطح مختلف همه سر یک کلاس نشستند، ممکنه یک درس برای یکی خیلی آسون باشه، ولی همون درس برای یکی دیگه خیلی سخت باشه یا اصلا دفعه اولش باشه که داره چنین چیزی رو می‎شنوه، ما هیچ راه چاره ای برای این داستان نداریم، پس دوستانی که قوی تر هستند و آشپزیشون بهتره، یه خورده لطفا تحملشون رو بیشتر کنند، تا بقیه هم آشپزیشون پیشرفت بکنه و خودشون رو بکشن بالا و بتونن بهترین غذا رو درست کنن برای خودشون و خونوادشون. بریم سراغ مواد اولیه عدس پلو. این جا من برنج دارم ، که از قبل خیسش کردم، برنج رو باید سوا آبکش کنم، ویدیوی آبکش کردن برنج رو کامل توی کانال گذاشتم.

یک ویدیوی کامل صفر تا صده توضیحش، عدس‎هایی که از قبل تقریبا یک ساعت یک ساعت و نیم خیسشون کردم. از عدس زودپز با کیفیت استفاده کنید حتما. پیاز داغ که برای دیزاینه. روغن، نمک و فلفل و زردچوبه، گوشت چرخ کرده داریم که خیلی‎ها می‎تونن گوشت چرخ کرده هم استفاده نکنن. گیاه خوارهای عزیز. دارچین داریم، زعفرون دم کرده، پیاز نگینی، کشمش‎هایی که یه خورده از قبل، می‎تونید خیسش بکنید بعضی‎ها هم کشمششون خیلی تازه و نرمه، نیازی نداره خیسش کنن، اون بستگی به کشمشتون داره، بریم سراغ عدس پلو.

خوب اول از همه، عدسمون رو باید بپزیم. داخل یک ظرف، عدستون رو خالی بکنید. ببینید مدت زمان پخت عدس، بستگی به عدستون داره، یک سری عدس‎ها زودتر می‎پزن، یک سری عدس‎ها دیرتر می‎پزن، این رو دیگه باید خودتون حواستون باشه، هر موقع عدس پخت و خیلی نرم شده بود، دیگه آماده است. یک کوچولو بهش فلفل سیاه بزنید. یک کوچولو نمک، با یک مقدار هم زردچوبه. یک نکته هم داره، در ظرفتون رو هم نبندید. عدس رو که می‎خواین بپزین. اگر در ظرف رو ببندید عدس‎هاتون از پوست سوا می‎شه وزیاد جالب نمی‎شه. خوب . آب هم بهش اضافه می‎کنم.

زیاد هم عدستون رو هم نزنید. این دیگه تمام، نه هم می‎خواد نه هیچی، چون هم زدن هم باعث پوست دادن عدس می‎شه. کشمش رو اول داخل روغن تفت می‎دم، با کره هم می‎تونید تفت بدین، خوشمزه میشه، یه تفت خیلی کوچیک . همین در حد این که کشمش‎هاتون انگار یک خورده پف می‎کنه، بوش هم که بلند می‎شه مشخصه. میخوام گوشتم رو سرخ کنم. با پیازداغ شروع می‎کنیم. پیاز رو یک خورده مثل همیشه بهش نمک اضافه می‎کنیم در همون اول که این کار باعث می‎شه قند پیاز آزاد بشه، پیازتون خیلی سریع تر و راحت تر سرخ بشه. یک کوچولو بهش فلفل سیاه می‎زنیم.

یک کوچولو هم زردچوبه، گوشت رو که اضافه کردید، یعنی قبل از این که اضافه بکنید اون آخر سر، به همین مواد، یک خورده دارچین اضافه می‎کنید بعد گوشتمون رو می‎ریزیم. خوب پیازها سرخ شدند حالا گوشتم رو اضافه می‎کنم بهش. من قبلش دارچین هم اضافه کردم به این پیازها. این دارچین باعث می‎شه که طعم گوشتتون توی عدس پلو خیلی خوشمزه میشه. خوب ، عدس‎ها پختش ، عدس‎ها را آبکشش کردم. فقط می‎ریزیدش داخل آبکش، دیگه روش رو آب نگیرید، حالا می‎خوام برنجم هم آبکش کردم، میگم آموزش آبکش کردن برنج توی کانال هست، کسانی که بلد نیستند ببینند.

یک مقدار روغن ریختم کف ظرفم. یک خرده هم بهش زعفرون اضافه می‎کنم. قشنگ بچرخونید که کل این ظرفتون رو بگیره، یه دونه ته دیگ، نگاه کنید این نونتون رو قشنگ بچرخونید. که همه جاش یه دست زعفرونی و روغنی بشه. عالی شد، حالا لایه لایه برنجمون رو با عدس اضافه می‎کنید. ببینید برنجتون رو خیلی دون ، بریزید داخل ظرفتون، نگاه کنید برنج رو ، برنج باید این جوری برقصه اصطلاحا، حالا یک مقدار هم عدس، البته زعفرون هم می‎تونید بزنید.

بعضی‎ها لابه لای این عدس پلوشون دارچین هم اضافه می‎کنن. من هم خودم بعضی وقت‎ها می‎ریزم. ولی زمانی که مجلسی تره و واسه یه موقعی می‎خواین دور همی‎چیزی درستش کنید، نزنید خوش رنگ تر می‎شه برنجتون. ولی برای خودتون دارید درست می‎کنید می‎تونید بزنید. همین جوری لایه لایه عدس و برنج ، میاد تا آخر. آخر سر هم یک مقدار کره رو با یک مقدار روغن با آب قاطی می‎کنید می‎دید دورش که قشنگ، بخار بپیچه و دم بکشه.

یه دم کنی بگذارید و درش رو بگذارید و باشعله پخش اگه دارید حتما بگذارید که ته دیگش یه دست بشه و حسابی خوب دم بکشه. بریم بیایم که دیگه سروش کنیم و دیزاینش کنیم. آب روغن فراموش نشه دورش بدین. خوب دوستان عدس پلومون آماده شد، حالا می‎خوایم عدس پلومون رو بکشیم، البته یک نکته هم بهتون بگم، شما برنج رو قبل از کشیدن، همیشه یه پنج دقیقه زودتر خاموشش کنید. اون دم کنیش رو بردارید بگذارید این بخارهای اضافی برنج خارج بشه که برنجتون بتونید خیلی راحت تر بکشید و خیلی دون تر بکشید، برنجتون له نشه.

خب، من یک خورده برنج زعفرونی هم درست کردم این جا، با تزئینات روش، ببینید من پیاز داغ هم برای روش آماده کردم، شما هم اگه خواستید پیاز داغ درست کنید، پیازها را خلالی قشنگ درشت، منظورم بلنده نه پهن، خلالی نازک ولی بلند، برش بزنید، قشنگ پیاز داغ درست کنید واسه روش. خوب، این از عدس پلوی ما امیدوارم که درستش بکنید و لذت ببرید مرسی که تا آخر ویدیو همراه من بودید، راستی یه ته دیگ هم داشتیم زیر عدس پلومون ببینیم که ته دیگش چی شد. اگه بتونم درش بیارم که بله.. این هم از ته دیگ عدس پلومون که یه دونه برش هم بگذاریم روش، بد نمی‎شه، خوب این هم گذاشتیم این جا که این ته دیگ هم داشته باشیم، مرسی که تا آخر ویدیو همراه من بودید، اگه دوست داشتید می‎تونید این ویدیو رو به اشتراک بگذارید ، با این کارتون به من کمک می‎کنید. مثل همیشه یادتون نره، که خیلی دوستتون دارم و تا یه ویدیوی دیگه خدانگهدار.

طرز تهیه عدس پلو هیوا 

سلام دوستاي مهربونم
دقت كردين عدس پلو از اون غذاهايي كه هممون يه بار شبيه ترمه تزيينش كرديم☺️ چقدرم كه بهش مياد👌🏻😍
عدس پلو🍚
مواد لازم:
عدس مرغوب ٢٥٠ گرم
برنج نيم كيلو
(گوشت چرخ كرده ٢٥٠ گرم،پياز ١ عدد متوسط،رب گوجه ١ قاشق غذاخوري،دارچين ،نمك فلفل و زعفران به ميزان لازم)
كشمش به ميزان لازم
هويج به ميزان لازم
گردو به ميزان لازم
خرما به ميزان لازم
پياز داغ مجلسي كه دستورش و براتون پايين پست ميزارم
طرز تهيه:ابتدا عدس را خيس كنيد تا نفخش از بين بره و چند بار آبش را عوض كنيد و سپس بپزيد و بعد در آبكش ريخته تا آب اضافي نداشته باشد،بعد برنج را هم كه آبكش كرديم عدس را باهاش مخلوط كرده و دم ميكنيم،براي درست كردن گوشت هم كه همتون استادين يه گوشت چرخكرده درجه يك درست ميكنيم با مواردي كه داخل پرانتز نوشتم،ميزان رب را بيشتر نزنيد كه مايه مون مثل ماكاراني بشه فقط در حد خوشرنگ شدن استفاده ميكنيم و براي تهيه هويج هم كه رنده كردم بعد با كره تفت دادم و بهش خيلي كم نمك اضافه كردم و با مقداري آب زعفراني گذاشتم بپزه تا آبش كشيده بشه و براي گردو هم مقداري گردو خرد شده را با مقداري كره تفت دادم و همچنين كشمش را تا زماني كه پف كنه و بعدش خاموش ميكنيم،خرما هم كه احتياجي به كاري نداره فقط بعضي از دوستان خرما رو هم تفت ميدن با كره كه من اين كارو نكردم و فقط چيدمان كردم و اصل مطلب پياز داغ مجلسي هست كه براي درست كردنش ابتدا پيازها را خلالي برش داده و بعد در آبي كه به جوش آماده ميريزيم در حد كوتاه (چند دقيقه )و بعد آبكش كرده و وقتي آبش كاملا رفت در روغن داغ كه چند قطره زعفران بهش زديم سرخ ميكنيم واقعا معركه ميشهه امتحان كنيد، وبعد از اتمام همه مراحل پلو را در ظرف كشيده و به دلخواه تزيين ميكنيم.

طرز تهیه عدس پلو شکم پر با تهدیگ نان

طرز تهیه عدس پلو شکم پر با تهدیگ نان

مواد لازم:
برنج ۲ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
گوشت چرخکرده ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
کشمش پلویی ۱۰۰ گرم
هویج ۲ عدد
نمک،فلفل،پودر زیره،پودر دارچین،پودرگل سرخ،پودر تخم گشنیز،پودر هل
زعفران
نان سنگک
طرز تهیه:
ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و با گوشت تفت بدید سپس ادویه ها و زعفران و نمک را اضافه کرده و حسابی سرخ کنید،کشمش ها راهم با کره و روغن تفت بدید ووقتی پف کرد سریع خاموش کنید ،هویج را هم رنده کنید و با کره و زعفران تفت دهید تا سرخ بشه بعد نصف استکان آب اضافه کنید و در آخر سر مقداری نمک و بعد از پخت به همراه کشمش به گوشت اضافه و مخلوط کنید ،عدس ها راهم جداگانه بپزید بعد از پخت در آبکش ریخته روش یه کوچولو آب رد کنید که در هنگام مخلوط شدن با برنج آن را تیره نکند،سپس کف قابلمه چرب شده یه تکه نان سنگک بزارید بعد از برنج که میتونه هم آبکش باشه هم کته که با عدس مخلوط شده کف و دیواره ها را بپوشانید و از مواد گوشت و هویج وسط برنج بزارید و دوباره روشو با بقیه برنج بپوشانید و برنج را دم کنید،نوش جان

طرز تهیه عدس پلو با مرغ زعفرانی

طرز تهیه عدس پلو با مرغ زعفرانی

مواد لازم:
سینه مرغ ۱ عدد
پیاز ۲ عدد
نمک،فلفل،پاپریکا،زردچوبه،دارچین
کشمش۳ قاشق خوری
زرشک۳ قاشق غذاخوری
گردو ۲ فاشق غذاخوری خرد شده
عدس ۱ پیمانه
برنج ایرانی ۳ پیمانه
کره
روغن حیوانی(اختیاری)
طرز تهیه:ابتدا عدس ها را بپزید و بعد از پخت در آبکش بریزید و روش مقداری آب رد کنید تا وقتی با برنج مخلوط میشود برنج را تیره نکند،برنج را هم طبق روال آبکش کنید و با عدس پخته مخلوط کنید،کف قابلمه نان گذاشته و از برنج ریخته و وسط برنج پودر دارچین ریخته
و دوباره بقیه برنج و در اخر وسط برنج را گود کرده و مقداری روغن حیوانی بریزید و برنج را دم کنید،در این فاصله سینه مرغ را با پیاز،سیر،فلفل،و ادویه با مقدار کمی آب آبپز کنید،آب زیاد مرغ رو بیمزه میکنه حواستون باشه،در این فاصله پیاز ها را خلالی برش داده و سرخ میکنیم ،کشمش ها راهم که یه رب در آب خیساندیم با شعله متوسط تفت دهید تا پف کند پف که کرد گاز را خاموش کنید،زرشک را هم با شکر و زعفران تفت دهید،گردو ها را هم تفت دهید،همه مواد را کنار گذاشته،مرغ را هم بعد از پخت ریش ریش کنید و با کره و زعفران تفت دهید،در آخر کار وقتی عدس پلو دم کشید با بذنج زعفرانی،پیاز سرخ شده،کشمش،زرشک،گردو و مرغ زعفرانی تریین میکنیم ساده ولی بسیاااااار خوشمزه👌🏻

طرز تهیه عدس پلو با کتلت هیوا 

طرز تهیه عدس پلو با <a data-ail=کتلت هیوا " width="1440" height="1800" srcset="https://rezim.ir/wp-content/uploads/2022/03/66412787_335989343989715_4596832322636854845_n.jpg 1440w, https://rezim.ir/wp-content/uploads/2022/03/66412787_335989343989715_4596832322636854845_n-240x300.jpg 240w, https://rezim.ir/wp-content/uploads/2022/03/66412787_335989343989715_4596832322636854845_n-819x1024.jpg 819w, https://rezim.ir/wp-content/uploads/2022/03/66412787_335989343989715_4596832322636854845_n-768x960.jpg 768w, https://rezim.ir/wp-content/uploads/2022/03/66412787_335989343989715_4596832322636854845_n-1229x1536.jpg 1229w, https://rezim.ir/wp-content/uploads/2022/03/66412787_335989343989715_4596832322636854845_n-600x750.jpg 600w" sizes="(max-width: 1440px) 100vw, 1440px" />

عدس پلوخوراش ،شامي خوراش ؛ براتون يه ميكس زدم عالي 😝 همش نميشهه عدس پلو رو با گوشت چرخكرده خورد اين سري با كتلت گوشت درست كردم ،خيليم خوشمزه شد يه بار تنوع بدين خوشتون مياد…
عدس
برنج ايراني
ادويه(دارچين،نمك و فلفل،زردچوبه)
گوشت چرخكرده ٢٥٠ گرم
سيب زميني آبپز ١ عدد كوچك
آرد ١ قاشق غذاخوري
تخم مرغ ١ عدد
طرز تهيه: ابتدا عدس پلو رو طبق روال هميشه كه همتون بلدين درست ميكنيم،و ميريم سراغ كتلت كه ميزان سيب زميني رو توي اين كتلت بيشتر نكنيد خيلي خوشمزه تر ميشه و تمام مواد از گوشت،سيب زميني و آرد و تخم مرغ و ادويه ها را باهم مخلوط كنيد و بعد توي روغن سرخ و در كنار عدس پلو تون ميل كنيد،نوش جااان😋👌🏻

طرز تهیه عدس پلو مجلسی هیوا 

طرز تهیه عدس پلو مجلسی هیوا 

سلام دوستاي مهربونم
عدس پلو از اون غذاهاييه كه يا يه نفر خيلي دوستش داره مثه من يا اصلا خوشش نمياد؛ حد وسط نداره به نظرم،عدس پلو با مخلفاتش خيلي ميچسبه
مواد لازم:
عدس مرغوب ٢٥٠ گرم
برنج نيم كيلو
(گوشت چرخ كرده ٢٥٠ گرم،پياز ١ عدد متوسط،رب گوجه ١ قاشق غذاخوري،دارچين ،نمك فلفل و زعفران به ميزان لازم)
كشمش به ميزان لازم
هويج به ميزان لازم
گردو به ميزان لازم
پياز داغ مجلسي كه دستورش و براتون پايين پست ميزارم
طرز تهيه:ابتدا عدس را خيس كنيد تا نفخش از بين بره و چند بار آبش را عوض كنيد و سپس بپزيد و بعد در آبكش ريخته تا آب اضافي نداشته باشد،بعد برنج را هم كه آبكش كرديم عدس را باهاش مخلوط كرده و دم ميكنيم،براي درست كردن گوشت هم كه همتون استادين يه گوشت چرخكرده درجه يك درست ميكنيم با مواردي كه داخل پرانتز نوشتم،ميزان رب را بيشتر نزنيد كه مايه مون مثل ماكاراني بشه فقط در حد خوشرنگ شدن استفاده ميكنيم ،نمك و فلفل و دارچين و زعفران را هم اضافه و همه را باهم سرخ ميكنيم و براي تهيه هويج هم كه رنده كردم بعد با كره تفت دادم و بهش خيلي كم نمك اضافه كردم و با مقداري آب زعفراني گذاشتم بپزه تا آبش كشيده بشه و براي گردو هم مقداري گردو خرد شده را با مقداري كره تفت دادم و همچنين كشمش را تا زماني كه پف كنه و بعدش خاموش ميكنيم و اصل مطلب پياز داغ مجلسي هست كه براي درست كردنش ابتدا پيازها را خلالي برش داده و بعد در آبي كه به جوش آماده ميريزيم در حد كوتاه (چند دقيقه )و بعد آبكش كرده و وقتي آبش كاملا رفت در روغن داغ كه چند قطره زعفران بهش زديم سرخ ميكنيم واقعا معركه ميشهه امتحان كنيد، وبعد از اتمام همه مراحل پلو را در ظرف كشيده و به دلخواه تزيين ميكنيم.

نظر خود را بیان کنید

2 دیدگاه برای طرز تهیه عدس پلو مجلسی

  1. صابر (خریدار محصول)

    نوش جان معلومه خیلی خوشمزست🥰👍🏻

  2. زمیرا

    چه خوشگله👏🏻😊👌🏻

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی