رضیم
شماره دستور پخت: 11955
رضیم
طرز تهیه دمپخت ماهیچه

موارد لازم + طرز تهیه

خوراک ماهیچه یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار گوشتی است. ماهیچه بافت نرمی دارد و هضم آن راحت است. اما از همه مهم‌تر اینکه ماهیچه طعم بسیار دلپذیر و مطبوعی دارد که از آن خوراکی محبوب می‌سازد. اگر دچار مشکل در هضم غذا هستید، بدانید که ماهیچه‌ی گوسفند یا گوساله در مقایسه با دیگر خوراک‌های گوشتی هضم آسان‌تری دارد. میزان پروتئین و ویتامین که اهمیت غذایی بالایی برای تامین سلامتی بدن دارند در ماهیچه بیشتر از دیگر قسمت‌های گوشت است. اگر به دنبال یک غذای مجلسی خوش طعم هستید یا به دنبال یک وعده‌ی غذایی خاص برای اعضای خانواده‌تان هستید، پیشنهاد می‌کنیم خریدهای لازم را برای طبخ این غذای محبوب انجام دهید و برای مشاهده‌ی دستور پخت آن با سایت رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر

ماهیچه گوسفندی 2 عدد

برنج 3 تا 4 پیمانه

پیاز 2 عدد

برگ بو 2 عدد

زعفران دم کرده ½ فنجان

هل نیم کوب ½ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و پودر دارچین به مقدار کافی

چوب دارچین و روغن

دستور پخت دمپخت ماهیچه

گام اول

در گام اول پیازها را پوست بکنید و به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید یا رنده کنید. قابلمه مناسبی را روی شعله‌ی گاز قرار دهید، کمی روغن به آن اضافه کنید و اجازه دهید روغن داغ شود.

گام دوم

پیازهای خرد شده را در ماهیتابه بریزید و مرتب هم بزنید تا نسوزد. هنگامی که پیاز نرم و سبک شد، ماهیچه را به آن اضافه کنید و اجازه دهید اطراف آن را به طور کامل سرخ شود.

گام سوم

برای خوش عطر و خوش طعم کردن ماهیچه هل نیم‌کوب، برگ بو، فلفل سیاه، زردچوبه و چوب دارچین را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. زعفرانی که از قبل دم کرده‌اید و مقداری آب تا جایی که روی گوشت را بپوشاند به قابلمه اضافه کنید.

گام چهارم

پخت کامل ماهیچه به دو ساعت و نیم تا سه ساعت زمان نیاز دارد. اجازه بدهید زمان پخت ماهیچه کامل شود. و حتما به خاطر داشته باشید که نمک را در مرحله‌ی آخر پخت اضافه کنید. اضافه کردن نمک از ابتدای پخت باعث افزایش مدت زمان پخت گوشت ماهیچه می‌شود.

گام پنجم

اگر تصمیم دارید از زودپز برای پختن ماهیچه استفاده کنید، به خاطر بسپارید که بعد از شنیدن صدای سوپاپ به یک الی یک و نیم ساعت زمان برای پخت گوشت ماهیچه نیاز دارید. پس از تکمیل پخت، آب ماهیچه‌ها را از صافی رد کرده و کنار بگذارید.

گام ششم

برنج را چند بار به آرامی بشویید و آن را در آب معمولی یا اب گوشت خیس کنید. در همان ابتدا کمی نمک به برنج اضافه کنید و یک الی دو ساعت بعد، برحسب نوع برنج یا تازه و کهنه بودن آن، برنج را در قابلمه ریخته و روی حرارت گاز قرار دهید.

گام هفتم

بعد از نیم ساعت تا چهل دقیقه از شروع پخت برنج که آب کشیده شد، قابلمه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید. سپس به سراغ ماهیچه های پخته شده در گام دوم رفته و با گرفتن پوست روی ماهیچه و قسمت‌های اضافی آن را به خوبی پاک کنید.

گام هشتم

ماهیچه‌ها را وسط قابلمه قرار دهید و روی آن را با برنج بپوشایند. سپس درب قابمه را ببنید و برنج را با حرارت ملایم بپزید. پس از حدود 40 دقیقه و دم کشیدن برنج، آن را با مخلفاتی مانند سبزی تازه، زیتون و سالاد شیرازی سرو کنید.

کلام پایانی

خوراک ماهیچه از آن دست غذاهای جذاب و دلخواهی است که همه را به سر سفره می‌کشاند. و در صورتی که با سبزیجات معطر، لیموی تازه و پیاز سرو شود جذابیت چند برابر پیدا می‌کند. این ترکیب بی‌نظیر برنج و ماهیچه طعم دلپذیری به ممیهمانان یا افراد خانواده ارائه می‌کند و عطر ادویه‌های استفاده شده در این غذا ضمن پر کردن کل فضای خانه همه را برای جمع شدن دور سفره تشویق خواهد کرد.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه دمپخت ماهیچه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی