رضیم
رضیم
آیا شیرینی چاق‌کننده است ؟ (2 نکته ساده)

آیا شیرینی چاق‌کننده است ؟ (2 نکته ساده)

آیا مصرف شیرینی چاق‌کننده است؟

شیرینی‌ها، به عنوان خوراکی‌های خوشمزه و مرسومی که در مناسبت‌های مختلف مصرف می‌کنیم، شناخته می‌شوند. این خوراکی که اغلب حاوی مقادیر بسیار زیادی از شکر، کره و روغن و آرد است، در صورتی که مصرف بی‌رویه داشته باشد، باعث افزایش وزن خواهد شد. زیرا مجموعه ترکیبات بکار رفته در این خوراکی‌های خوشمزه می‌توانند فرد را به‌سوی چاقی ببرند.

چرا این خوراکی ها باعث افزایش وزن می‌شوند؟

دلایل مختلفی می‌توانند عامل چاق‌کننده بودن شیرینی‌جات باشند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • شیرینی و مواد خوراکی مشابه، از جمله خوراکی‌هایی هستند که حجم کالری بسیار بالایی دارند. این امر سبب شده است که با مصرف نمودن حجم کمی از این خوراکی، مقدار کالری بسیار بالایی وارد بدن خود نماییم.
  • برخی از افراد، به صورت ژنتیکی دارای استعداد چاقی هستند. در چنین افرادی، مصرف مقادیر کم مواد قندی نیز می‌تواند باعث افزایش وزن شود. این را نیز اضافه کنیم که مصرف این خوراکی می‌تواند باعث ابتلای فرد به دیابت تشدید آن بشود. خود دیابت می‌تواند در ادامه مشکلات قلبی عروقی، کلیوی و … را منجر بشود.
  • جالب است بدانید که با مصرف شیرینی به هیچ وجه احساس سیری نخواهید کرد. این امر سبب می‌شود که در کوتاه‌مدت مجدداً به سراغ این خوراکی رفته و آن را میل نمایید.
  • اگر جزو آن دسته از افراد هستید که با خوردن این خوراکی، تمایل به خوردن بیش از حد این ماده غذایی دارید، بایستی بدانید که این امر خاصیت طبیعی این خوراکی است. مصرف این خوراکی می‌تواند عاملی برای ترشح دوپامین در سطح مغز باشد. ترشح این ماده می‌تواند احساس سرخوشی و خوشحالی را در فرد القا نموده و مصرف بیشتر را ایجاد کند. چنین شرایطی سبب می‌شود که در کوتاه‌مدت، با افزایش وزن مواجه شویم.
  • وجود چربی و روغن در بین مواد تشکیل‌دهنده شیرینی‌ها، خود عاملی است که می‌تواند باعث افزایش وزن بدن و چاقی بشود.
میخوام بخونم
آیا شیرینی نخودچی نفاخ است؟ (2 نکته ساده)

بهترین زمان برای خوردن شیرینی.

با وجود همه نکاتی که برای چاق‌کنندگی شیرینی‌جات گفتیم، بایستی بگوییم که راهکاری وجود دارد که می‌توان اثر چاق‌کنندگی این ماده غذایی را به حداقل رساند. کارشناسان تغذیه متوجه شده‌اند که اگر مصرف این ماده را به ساعات ۴ تا ۶ بعدازظهر و یا یک ساعت بعد از صرف غذا منتقل کنیم، خطر چاق‌کنندگی این خوراکی به حداقل می‌رسد؛ بنابراین توصیه می‌شود تا به‌جای ترک مصرف این ماده غذایی، آن را در زمان مناسب میل نماییم‌.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *