رضیم
شماره دستور پخت: 4778
رضیم
طرز تهیه حلوای ضیابری

موارد لازم + طرز تهیه

مناطق شمالی کشور علاوه بر غذاهای ماتنوع و خشو طعم شیرینی و حلواهای محلی و سنتی اصیلی نیز دارند. یکی از انواع حلواهای شمالی حلوای ضیابری است که امروز آموزش کامل آن را برای شما تهیه کرده ایم. با ما همراه باشید تا این حلوای خوش طعم و مقوی را یادبگیرید.

مواد لازم حلوای ضیابری

آرد برنج ۲ کیلو گرم

کره آب شده ۱۰۰ گرم

آب ۱ لیوان

جوهر لیمو یک سوم قاشق چای خوری

شکر ۱ کیلو گرم

زنجبیل ۱ قاشق مربا خوری

هل ۲ قاشق مربا خوری

زیره ۱ قاشق مربا خوری

پودر قند ۱ قاشق غذا خوری

مغز گردو ۱۰۰ گرم

طرز تهیه حلوای ضیابری

مرحله اول

آرد برنج را الک کنید تا گلوله ای در آن نباشد و سپس درون یک تابه بریزید. تابه را روی حرارت ملایم بگذارید و آرد را هم بزنید تا تفت بخورد و بوی خامی ندهد. این کار احتمالا 20 دقیقه طول بکشد. حرارت را زیاد نکنید که آرد نسوزد. بعد از تفت دادن گاز را خاموش کنید تا آرد خنک شود.

مرحله دوم

برای تهیه ی شهد یا شربت حلوا شکر را به همراه آب روی حرارت بگذارید تا بجوشد و به غلظنت مناسب برسد. برای آنکه شربت شکرک نزند از جوهر لیمو استفاده کنید. اگر جوهرلیمو ندارید یا نمیخواهید استفاده کنید چند قطره آب لیموترش جایگزین آن کنید.

مرحله سوم

غلظت مناسب شربت یعنی زمانی که شربت را بین دو انگشت خود میگذارید و انگشت ها را باز میکنید شربت بین انگشتان شما کش بیاید. زمانی که شربت داغ است غلظت کمتری دارد در مقایسه با زمانی که خنک میشود. پس احتیاط کنید که شربت را بیش از اندازه نجوشانید. بعد از آماده شدن شربت آن را کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله چهارم

در فاصله ی خنک شدن آرد و شربت مواد میانی حلوا را درست کنید. گردوی خرد شده به همراه هل و زیره و زنجبیل را در ظرفی ریخته و به آن پودر قند اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.

در یک تابه آرد تفت داده شده را الک کنید و حرارت را روشن کنید.

مرحله پنجم

با احتیاط و کم کم شربت را روی آرد بریزید و مخلوط کنید تا به خورد آرد برود. شهد را یکباره اضافه نکنید. تا جایی شهد بریزید که آرد حالت خمیری غیر چسبنده داشته باشد. برای عطر بهتر میتوانید در این مرحله کمی کره و پودر هل به خمیر اضافه کنید.

مرحله ششم

خمیر را از تابه خارج کنید و ورز بدهید تا لطیف و منسجم شود. سپس خمیر را به انداه دلخواه جدا کنید و با دست آن را باز کنید.

مرحله هفتم

میتوانید خمیر را روی سطح آرد پاشی شده باز کنید. زمانی که خمیر را باز کردید از مواد میانی به اندازه یک قاشق بردارید و وسط خمیر بریزید و خمیر را از اطراف جمع کنید و بپیچید تا به شکل و اندازه ی دلخواهتان دربیاید.

مرحله هشتم

هنگام شکل دادن خمیر ممکن است خمیر چند لایه شود و چندبار تا بخورد. به همین دلیل نام دیگر حلوای ضیابری را حلوای لایه لایه گذاشتند. پس از اینکه همه خمیر را با مواد میانی پر کردید حلوای شما آماده است و میتوانید آن را در ظرف سرو بچینید. نوش جان

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه حلوای ضیابری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)