رضیم
شماره دستور پخت: 4535
رضیم
طرز تهیه حلوا نثار

موارد لازم + طرز تهیه

حلوا نثار جزء حلواهای لذیذ و سنتی کشور است که در شهرهای گوناگون کشور آن را به روش‌های متفاوتی درست می‌کنند. این حلوا از جمله حلواهای اصیل شهر ارومیه است و جزء شناخته‌شده‌ترین حلواهای این شهر می‌باشد. روش تهیه این حلوا مشابه حلواهای دیگر نیست و تقریبا مشابه شیرینی آن را درست می‌کنند. این حلوای خوشرنگ بیشتر برای مراسم‌های مذهبی تهیه شده و یا به شکل خیرات و نذری آن را پخش می‌کنند. در شهر ارومیه به پودر قند، نثار گفته می‌شود. به همین علت اسم این حلوا نثار است. به منظور یادگیری نحوه تهیه این حلوا با سایت رضیم همراه باشید.

مواد لازم حلوای نثار

آرد سفید 2 کیلوگرم

پودر قند 1 کیلوگرم

روغن جامد 1 کیلوگرم

عسل 1 استکان

گلاب و زعفران به مقدار دلخواه

کره 100 گرم

نحوه درست کردن حلوا نثار

مرحله اول

به منظور درست کردن حلوای نثار ارومیه‌ای در مرحله اول گلاب و زعفران درون یک شیرجوش ریخته و آن را بر روی کتری می‌گذاریم تا از طریق گرمای کتری دم کشیده شود. روغن را هم در داخل یک قابلمه ریخته و بر روی گاز با شعله کم می‌گذاریم تا داغ گردد.

مرحله دوم

آرد را سه بار الک کرده و در داخل قابلمه می‌ریزیم و به مدت نیم ساعت به صورت پیوسته تفت می‌دهیم تا دیگر بوی خامی ندهد و رنگ آن تغییر کند. سپس گاز را خاموش کرده و پودر قند (نثار) را نیز مثل آرد سه بار الک می‌کنیم.

مرحله سوم

بعد پودر قند را به آرد اضافه کرده و آنها را به دست به طور کامل ورز می‌دهیم. دقت کنید که نحوه ورز دادن در کیفیت حلوا خیلی تاثیرگذار می‌باشد. پس از آن کره را هم به مواد اضافه کرده و مجددا قابلمه را بر روی گاز می‌گذاریم تا کره ذوب گردد. سپس گلاب و زعفران را هم به آنها اضافه می‌نماییم.

مرحله چهارم

یک بار دیگر مواد را توسط دست خود ورز می‌دهیم. چنانچه مقدار کمی از حلوا را برداشته و مواد از هم متلاشی نشود و دارای بافت کاملا منسجمی باشد نشاندهنده آن است که مقدار گلاب استفاده شده مناسب می‌باشد.

مرحله پنجم

اما چنانچه مواد به شکل منسجم نباشد اندکی گلاب را به تدریج به مواد اضافه کرده و با پشت قاشق (زیرا خمیر داغ است) مواد را مخلوط می‌نماییم تا به خورد هم بروند. دقت کنید که چنانچه مواد را زیاد ورز بدهیم به روغن می‌افتد.

مرحله ششم

در این مرحله عسل را اضافه کرده و با مواد ترکیب می‌کنیم. سپس مایه آماره شده را بر روی کف یک سینی ریخته و پهن می‌نماییم. برای صاف کردن سطح آن می‌توانیم از پشت یک قاشق استفاده کنیم. سپس با چاقو آن را به شکل لوزی و یا هر شکل دلخواه دیگر برش می‌زنیم.

مرحله هفتم

حلواهایی را که برش زده‌ایم در داخل یک ظرف مناسب می‌چینیم و به کمک پودر انواع مغز روی آنها را تزئین می‌نماییم. برای اینکه حلواها شکیل‌تر شده و مناسب مجالس باشد می‌توانیم از کاترهای طرح‌دار برای قالب زدن آن استفاده کنیم. نوش جان

 

نظر خود را بیان کنید

1 دیدگاه برای طرز تهیه حلوا نثار

  1. خرم گل (خریدار محصول)

    چه عالیه به بهههههههههه????????????????????

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)