رضیم
شماره دستور پخت: 4803
رضیم
طرز تهیه شله مشهدی

موارد لازم + طرز تهیه

هرکدام از شهرهای ایران به یک غذای سنتی و قدیمی معروف هستند. شله غذای معروف و سنتی شهر مشهد است. امروز با آموزش این غذا با شما همراه هستیم.

مواد لازم شله مشهدی برای ۸ نفر

گوشت گوسفندی ۱٫۵ کیلوگرم

نخود ½ لیوان

لوبیا چیتی ½ لیوان

لوبیا قرمز ½ لیوان

ماش ½ لیوان

برنج ½ لیوان

بلغور گندم ۱٫۵ لیوان

پیاز ۵ عدد متوسط

پودر هل و دارچین به مقدار کافی

جوزهندی و زنجبیل به مقدار کافی

فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار کافی

نمک و زردچوبه به مقدار کافی

خورش قیمه برای تزیین

طرز تهیه شله مشهدی

مرحله اول

برای شروع پیاز نگینی خرد شده را در یک تابه تفت بدهید تا طلایی شود و بعد از آن زردچوبه را اضافه کنید. گوشت خرد شده را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و تفت بدهید تا رنگ گوشت تغییر کند و بپزد. در ادامه یک چوب دارچین و 3 لیوان آب روی گوشت بریزید و اجازه بدهید تا در قابلمه یا تابه ی دربسته کاملا بپزد.

مرحله دوم

برای تهیه ی آش، حبوبات را از قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. حبوبات خیس خورده را از آب خارج کنید و در یک قابلمه که آب جوشیده دارد بریزید و صبر کنید تا کاملا بپزند. زمانی که گوشت آماده شد آن را ریش ریش کرده و به حبوبات اضافه کنید.

مرحله سوم

از آب گوشت برای پخت ماش و برنج و بلغور گندم استفاده کنید. به این ترکیب ادویه ها را هم اضافه کنید. پودر هل و جوز هندی و فلفل سیاه و قرمز و زنجبیل و البته نمک از ادیوه های این غذا هستند.

مرحله چهارم

برنج و بلغور و ماش پخته شده در آب گوشت را به قابلمه ی حبوبات اضافه کنید و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید. اکنون باید زمان بدهید تا آش غلظت بگیرد و جا بیفتند. دقت کنید تا آش را مرتبا هم بزنید چون به دلیل داشتن بلغور گندم و ماش ممکن است زود ته بگیرد.

بعد از پخت آش و رسیدن به غلظت مناسب درب قابلمه را با دم کنی بپوشانید و 15 دقیقه زمان بدهید تا آش کاملا جا بیفتند.

مرحله پنجم

این آش سنتی با خورش قیمه سرو میشود. پس لازم است خورش قیمه نیز تهیه کرده باشید و به هنگام سرو زمانی که آش را در ظرف مورد نظر کشیدید روی آن را خورش قیمه بریزید. آش شله مشهدی آماده است. نوش جان

نکات پخت شله مشهدی

ادویه مخصوص شله مشهدی

ممکن است ادویه های مخصوص این غذا برای همه ی ذائقه ها مناسب نباشد. شما میتوانید ار بین ادویه ها فقط نمک و فلفل سیاه و زردچوبه و دارچین را استفاده کنید. آشپزان حرفه ای و مردم بومی مشهد برای طبخ شله از جوزهندی و زنجبیل و فلفل قرمز و پودر پیاز نیز استفاده میکنند.

 

نظر خود را بیان کنید

1 دیدگاه برای طرز تهیه شله مشهدی

  1. سانیا

    عالی هستین????????

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)