رضیم
رضیم
چرا شامی سیاه می شود؟ (2 نکته ساده)

چرا شامی سیاه می شود؟ (2 نکته ساده)

دلیل سیاه شدن شامی

شامی ها از غذا های خوشمزه و لذیذ ایرانی هستند، که اگر به خوبی طبخ شود محبوبیت زیادی را در بین غذاهای ایرانی دارد.

به طور کلی شامی چون از غذاهای خشک است، می توان آن را همراه با سس گوجه و خیارشور و یا گوجه فرنگی سرخ شده سرو نمود. البته برخی از افراد هم همراه با برنج این غذا را سرو می کنند. این غذا ترکیبی از سیب زمینی و پیاز رنده شده، گوشت چرخ کرده و انواع سبزی های معطر می باشد. سبزی های معطر این غذا شامل، ترخون و مرزه، ادویه جات تازه، آرد نخودچی، تخم مرغ می باشد. این افزودنی ها اگر به اندازه و به مقدار کافی و با روش خاص، در مایه شامی استفاده شود، طعم منحصر به فردی به غذا خواهد داد.

حال می توان گفت یکی از مهم ترین نکات طبخ این غذا، علاوه بر مزه و طعم آن شکل ظاهر و رنگ آن می باشد. چرا که اگر مزه و رنگ آن مطلوب نباشد، مورد توجه افراد قرار نخواهد گرفت، و از اشتیاق خوردن آن کاسته خواهد شد.

در این مقاله سعی شده است نکاتی برای تهیه شامی خوشرنگ و خوشمزه ارائه گردد. یکی از نکات این است که چون سیب زمینی سرشار از نشاسته است و نشاسته در معرض هوای آزاد به سرعت تغییر رنگ می دهد. در نتیجه ضروری است که سیب زمینی ها را، پس از رنده کردن بلافاصله به مواد دیگر مانند گوشت و پیاز اضافه کرده و مایه را در ظرف درب دار قرار دهید. همچنین می توان با سلفون پوشانده، تا هوا به آن نفوذ نکند و رنگ سیاه به خود نگیرد.

ترفند های سیاه نشدن این غذا

نکته دیگر این که آرد نخودچی یا آرد سوخاری و یا حتی پودر نان خشک، اگر به مقدار زیادی به مایه شامی اضافه گردد، باعث می شود هنگام سرخ کردن غذا، آرد درون مایه بسوزد و رنگ غذا را تیره کند.

همچنین برای سرخ کردن این غذا، حتما از روغن مخصوص سرخ کردنی که مقاومت بالایی در حرارت زیاد دارد، استفاده نمایید، تا غذا موقع سرخ شدن نسوزد و رنگ سیاه به خود نگیرد.

نکته آخر این که از ظرف نچسب و تفلون استفاده نمایید تا زمان سرخ کردن، شامی ها به حد مطلوب و بدون این که به ظرف بچسبند، سرخ شوند.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

نظر خود را بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی