رضیم
رضیم
طرز تهیه لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی

موارد لازم + طرز تهیه

لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی، غذایی سنتی و پرطرفدار محسوب شده که دستورهای متنوعی برای طبخ آن در دسترس است. این تنوع دستوری، از نوع و شکل مواد اولیه‌ی این غذا تا شکل طبخ آن را شامل می‌شود. به‌طور مثال، در روش سنتی این غذا از گوشت تکه‌ای استفاده می‌شود که می‌توان آن را به گوشت چرخ‌شده و حتی گوشت مرغ نیز تغییر داد. همچنین می‌توان از لوبیای چشم‌بلبلی یا لوبیای سبز در آن استفاده کرده، که غذا با لوبیا چشم‌بلبلی، لوبیاپلو شیرازی نام می‌گیرد. برای مشاهده‌ی دستور پخت لوبیاپلوی شیرازی، لطفأ در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر


برنج 4 پیمانه
گوشت گوسفندی 500 گرم
لوبیا چشم بلبلی 2 پیمانه
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
شوید خشک 6 قاشق سوپخوری
کره 50 گرم
پیاز 4 عدد
چوب دارچین 1 تکه
برگ بو 3 عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طریقه‌ی پخت لوبیاپلو شیرازی

1- قبل از شروع کار، لازم است لوبیاهای چشم‌بلبلی به مدت 6 ساعت در آب خیسانده شده باشند و به منظور از رفع نفاخی آن، چندین مرتبه آب آن تعویض شده باشد. پس از آن لازم است درون یم آبکش ریخته شود تا آب اضافی آن گرفته شود.
2- برنج نیز به مدت 2 ساعت در آب کافی و قدر نمک خیسانده شود.
3- لوبیاها را در یک قابلمه ریخته و با 2تا3پیمانه آب بر روی یک حرارت ملایم قرار دهید تا به مرور زمان کاملأ مغزپخت شود. در صورت کمبود وقت می‌توانید از زودپز برای طبخ ان استفاده نمایید. گوشت‌ را نیز به صورت مکعبی برش بزنید.
4- در این مرحله یک پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در یک قابلمه بر روی حرارت ملایم به همراه روغن، سرخ کنید.
5- حال گوشت‌های مکعبی شده را بر روی پیازها ریخته و پس از اضافه‌سازی زردچوبه، تا زمان تغییر رنگ گوشت‌ها مرتبأ تفت دهید. حال نوبت اضافه‌سازی 2 پیمانه آب به ترکیب گوشت و پیاز است.
6- برای معطرساختن پلو، از چوب دارچین و همچنین برگ بو استفاده نمایید. پس از اضافه‌سازی این دو، تا زمان مغزپخت شدن گوشت‌ها، درب قابلمه را ببندید. نکنه‌ی مهم در این مرحله، خارج‌ساختن چوب دارچین و برگ بو در30 دقیقه‌ی آخر پخت پلو است، زیرا در غیراین‌صورت به پلو طعمی تلخ خواهند داد.
7- زمان پخت کامل لوبیاها، 2 ساعت در نظر گرفته می‌شود. پس از آن لازم است در یک آبکش ریخته تا اب اضافی آن خارج شود. حال زمان پخت و چلوکشیدن برنجی است که در قابلمه‌ی محتوی آب و نمک جوشانده شده است.
8- معیار چلوکشیدن برنج، نرم شدن قسمت خارجی آن و سفت بودن مغز آن است. در اینصورت برنج آماده‌ی چلوکشیده شدن است. کف قابلمه را با مقداری روغن چرب و سپس قدری برنج را در کف قابلمه بریزید. سپس لوبیاچشم بلبلی را همراه با قدری شوید بر روی برنج بریزید. این کار را به صورت لایه لایه تا تمام شدن مواد تکرار کنید.
9- زعفران دم‌کرده را به همراه کره روی برنج ریخته و درب قابلمه را بگذارید. شعله‌ی گاز را بر روی حرارت زیاد تنظیم کنید تا داخل قابلمه به مدت5دقیقه بخار جمع شود.
10- حال شعله را کم کنید تا برنج به خوبی دم بکشد. پس از سرو برنج در دیس، گوشت پخته شده و طعم دار شده با نمک را برای تزیین اطرف برنج استفاده کنید. برای خوشمزه‌تر ساختن این پلوی لذیذ، پیشنهاد ما به شما سرو به همراه سالاد شیرازی است.
نوش‌جان

 

نظر خود را بیان کنید

1 دیدگاه برای طرز تهیه لوبیا پلو با لوبیا چشم بلبلی

  1. 0933xxxx371

    برای اولین باره با این طرز تهیه لوبیا پلو پختم . معمولا لوبیا سبز می ریختم و امیدوارم خوب از آب دربیاد????

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی