رضیم
شماره دستور پخت: 5865
رضیم
طرز تهیه ماست

موارد لازم + طرز تهیه

ماست از جمله غذاهای محبوب ما ایرانیان است که اغلب آن را در کنار غذاهای سنتی سرو می‌کنیم. در ادامه می‌توانید این آموزش را در سایت رضیم مشاهده کنید.

 

مواد لازم ماست

شیر گوسفندی  ۴ لیتر

ماست  ۴ قاشق غذاخوری

 

دستور تهیه ماست خانگی

مرحله اول

اگرمی‌خواهید یک ماست خوشمزه با بافتی چرب مانند بافت ماست سون داشته باشید باید از شیر گوسفندی با کیفیتی استفاده کنید که چربی آن گرفته نشده باشد؛ یعنی شیر باید بدون بهره‌برداری و دسته اول باشد.

مرحله دوم

یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و شیر را درون آن ریخته و روی حرارت قرار دهید تا شیر به جوش آید. پس از آن حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید و پانزده دقیقه صبر کنید تا شیر روی حرارت ملایم بجوشد. پس از آن شیر را در ظرفی که برای تهیه ماست مناسب است، بریزید.

مرحله سوم

از ظرف سفالی نیز می‌توان برای تهیه ماست استفاده کرد. اجازه دهید دمای شیر به نصف کاهش یافته و به oC45 برسد؛ در حدی که اگر انگشت خود را در شیر وارد کردید، در حد کم احساس سوختگی کنید و دمای شیر زیاد ملایم نباشد.

مرحله چهارم

یک کاسه را تا نیمه از شیر پر کرده و چهار قاشق غذاخوری ماست مایه با کیفیت را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا مواد یک‌دست شوند. در ادامه مخلوط ماست و شیر را به ظرف حاوی شیر اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید تا موا یک‌دست شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله با استفاده از یک پتو یا پارچه ضخیم روی ماست را ببندید و به مدت شش ساعت آن را در این وضعیت نگه دارید. پس از 6 ساعت پتو را از روی ماست باز کنید و آبی را که روی ماست جمع شده است دور بریزید.پس از آن ماست را درون یخچال قرار دهید.

مرحله ششم

برای آنکه ماست کاملا خشک و سفت شود، لازم است که 24 ساعت درون یخچال نگه‌داری شود. در صورتی که ماست چکیده کاملا بدون آب با حالت خامه‌ای دوست دارید، بایستی از یک پارچه تمیز استفاده کرده و ماست را درون آن بریزید تا آب اضافی ماست گرفته شود.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه ماست”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی