رضیم
شماره دستور پخت: 4805
رضیم
طرز تهیه عدس پلو با خرما

موارد لازم + طرز تهیه

این بار با شما هستیم با آموزش یک غذای سنتی و نوستالژیک ایرانی که حتی در مراسمات مذهبی یکی از گزینه های مناسب برای پذیرایی است. عدس پلو با خرما موضوع امروز آموزش ماست.

مواد لازم عدس پلو با خرما برای ۴ نفر

برنج ۳ پیمانه

عدس پخته ۳۵۰ گرم

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

سیر ۳ حبه

پیاز ۱ عدد

ادویه پلویی ۱ قاشق چای خوری

دارچین ۱ قاشق چای خوری

کشمش نصف پیمانه

پودر زنجبیل و پودر سیر به مقدار لازم

زعفران دم کرده و فلفل سیاه به مقدار لازم

نمک، روغن و خرما به مقدار دلخواه

طرز تهیه عدس پلو با خرما

مرحله اول

برای شروع عدس را در یک قابلمه بریزید تا به همراه آب بپزد. بهتر است عدس را کامل نپزید چون در طول پخت با برنج له میشود. در ادامه برنج را خیس کنید 1 ساعت زمان بدهید تا کاملا در آب و نمک خیس بخورد.

مرحله دوم

بعد از اتمام زمان خیس خوردن برنج آن را در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. آب برنج باید روی سطح برنج را تا ارتفاع یک بند انگشت بگیرد. سپس نمک و روغن را هم به آن اضافه کنید. حرارت را متوسط نگه دارید و اجازه بدهید برنج بجوشد و بپزد و آب آن کاملا کشیده شود. بعد از اینکه برنج پخت عدس پخته شده را هم آبکش کرده به آن اضافه کنید. با احتیاط به طوری که عدس و برنج ها خرد و له نشوند هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس درب قابلمه را ببندید.

مرحله سوم

برای آماده کردن مواد داخل عدس پلو باید پیاز نگینی شده را تفت بدهید و سیر رنده شده به آن اضافه کنید و زمان بدهید تا پیاز سرخ و طلایی شود.

مرحله چهارم

بعد از سرخ شدن پیاز به آن ادویه ها را اضافه میکنیم. ادیویه ها شامل ادویه مخصوص پلویی و پودر سیر و زنجبیل و فلفل سیاه هستند. بعد از تفت دادن پیاز با ادویه ها زمان اضافه کردن گوشت چرخ کرده است. گوشت را در تابه باز کنید و به همراه پیازها تفت بدهید تا کاملا بپزد.

مرحله پنجم

بعد از تفت دادن گوشت میتوانید برای عطر بهتر به ان دارچین اضافه کنید. کشکمش را هم در این مرحله به مایع گوشتی اضافه کرده و مخلوط کنید. بهتر است کشمش را از قبل کمی خیسانده باشید. بعد از اضافه کردن کشمش احتیاج به تفت دادن زیادی ندارید و میتوانید حرارت زیر تابه را خاموش کنید.

مرحله ششم

یک قابلمه ی مناسب انتخاب کنید و کف آن را روغن ریخته و سیب زمینی ورقه شده بچینید تا ته دیگ پلو آماده شود. سپس به سراغ قابلمه ی عدس پلو رفته و نیمی از آن را در قابلمه ای که ته دیگ چیده اید بریزید. مواد گوشتی را هم به آن اضافه کنید و مابقی عدس پلو را روی آن ریخته و سطح برنج را مرتب کنید.

مرحله هفتم

در قابلمه را ببنیدید و روی حرارت ملایم بگذارید. بعد از چند دقیقه درب قابلمه را به وسیله دم کنی بپوشانید و از شعله پخش کن استفاده کنید تا حرارت ملایم و یکنواخت به قابلمه برسد. اکنون باید حدود 45 دقیقه زمان بدهید تا عدس پلو کاملا دم بکشد و ته دیگ برشته شود.

مرحله هشتم

در یک تابه کمی روغن ریخته و چند عدد خرما درون آن تفت بدهید. میتوانید هسته خرما را قبل از تفت دادن از آن جدا کنید. روی عدس پلوی دم کشیده کمی زعفران بریزید و آن را در ظرف سرو مورد نظر بکشید. روی عدس پلو را هم با خرمای تفت داده شده تزیین کنید. غذای اصیل و خوشمزه ی شما آماده است. نوش جان

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه عدس پلو با خرما”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی