رضیم
شماره دستور پخت: 5851
رضیم
طرز تهیه عدس پلو

موارد لازم + طرز تهیه

یکی از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه ایرانی، عدس پلو است؛ این غذا، یک غذای مناسبتی هم محسوب می‌شود. در ادامه می‌توانید این آموزش آشپزی را در سایت رضیم مشاهده کنید.

مواد لازم عدس پلو برای ۴ نفر

برنج ۳ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
کشمش پلویی ۱ پیمانه
زعفران ۱ قاشق غذاخوری
کره ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد متوسط
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
روغن و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت عدس پلو

مرحله اول

به منظور تهیه عدس پلو نذری، در یک قابلمه مناسب دو لیوان آب ریخته و عدس‌ها را به آن اضافه کنید؛ قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید و تا پختن عدس صبر کنید. در این فاصله می‌توانید برنج را آماده کنید؛ برای این کار برنج را بخیسانید.

مرحله دوم

زمان لازم برای خیساندن برنج، به نوع برنج بستگی دارد؛ معمولا یک بازه زمانی نیم ساعت تا دو ساعت برای خیساندن برنج لازم است. پس از آن در یک قابلمه مناسب آب بریزید و آن را روی حرارت زیاد قرار دهید و تا جوش آمدن آب صبر کنید.

مرحله سوم

در ادامه یک قاشق غذاخوری روغن مایع و یک قاشق غذاخوری نمک را به آب جوش اضافه کرده و برنج خیس خورده را به آب جوش اضافه کنید؛ تقریبا پنج تا ده دقیقه زمان لازم است تا برنج به پخت اولیه خود برسد.

مرحله چهارم

هنگامی که برنج در حدی پخت که اطراف آن نرم و مغز آن سفت بود، زمان آبکشی برنج رسیده است؛ برنج را درون آبکش بریزید؛ برای آبکشی کردن از آب سرد استفاده کنید. در مرحله بعد یک پیاز را نگینی ریز خرد کنید.

مرحله پنجم

پس از آنکه پیاز را خرد کردید، آن را در یک تابه حاوی روغن مایع بریزید و تفت دهید. تفت دادن را تا جایی ادامه دهید که پیاز شفاف و نرم شود، سپس به آن زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کرده و مجددا تفت دهید تا پیاز به خوبی با ادویه‌ها ترکیب شود.

مرحله ششم

پس از آنکه پخت عدس به پایان رسید و آب قابلمه کاملا تبخیر شد، عدس‌ها را درون تابه بریزید و با پیاز تفت دهید. در ادامه مخلوط عدس و پیاز داغ را یک در یک ظرف مناسب ریخته و با برنج آبکشی شده خوب مخلوط کنید تا مخلوط یک‌دستی به دست آید.
برای پختن عدس پلو یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و روی حرارت بگذارید. مقداری روغن به قابلمه اضافه کرده و بسته به ذائقه خود از سیب زمینی ورقه شده یا نان لواش برای ته دیگ استفاده کرده و کف قابلمه بچینید.

مرحله هفتم

هنگامی که ته دیگ مورد نظر را در کف قابلمه چیدید، مخلوط عدس و برنج را روی ته دیگ بریزید. پس از آن یک دوم پیمانه آب را همراه با دو قاشق غذاخوری روغن مایع بر روی برنج بریزید و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا در قابلمه بخار ایجاد شود.

مرحله هشتم

زمانی که در قابلمه بخار ایجاد شد، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و درب قابلمه را ببندید به گونه‌ای که هیچ بخاری از آن خارج نشود؛ در این مرحله می‌توانید از دم کنی نیز استفاده کنید. اکنون یک ساعت زمان بدهید تا برنج با حرارت ملایم دم بکشد.

مرحله نهم

در ادامه پیازهای باقیمانده را نگینی خرد کرده و در یک تابه با مقداری روغن تفت دهید. پس از آن زردچوبه و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کرده مجددا کمی تفت دهید و سپس گوشت چرخ کرده را در تابه ریخته و آنقدر تفت دهید تا سرخ شود.

مرحله دهم

در این مرحله یک دوم لیوان آب را به مواد درون تابه اضافه کرده و به آن زمان دهید تا گوشت چرخ کرده کاملا بپزد. هنگامی که آب درون تابه جمع شد، کشمش پلویی را درون تابه بریزید (کشمش پلویی را باید از قبل به مدت نیم ساعت بخیسانید) و به مدت 1 دقیقه تفت دهید؛ هنگامی که کشمش‌ها نرم شدن مواد را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله یازدهم

هنگامی که عدس پلو آماده شد، کمی از آن را برداشته و در یک ظرف با کمی کره و زعفران دم کرده مخلوط کنید. عدس پلو را در یک دیس مناسب بکشید و روی آن را با مخلوط کشمش و گوشت و برنج زعفرانی تزئین کرده و سرو کنید.

نکات پخت عدس پلو

عدس پلو کته ای

مرحله اول

به منظور تهیه عدس پلو کته‌ای، عدس را آبپز کنید؛ عدس پخته شده را همراه با برنجی که از قبل خیسانده‌اید درون قابلمه مورد نظر ریخته و به آن آب اضافه کنید؛ تا یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج آب اضافه کنید.

مرحله دوم

هنگامی که آب درون قابلمه جمع شد، مخلوط یک دوم لیوان آب و 2-3 قاشق غذاخوری روغن مایع را به مواد درون قابلمه اضافه کرده و حرارت را زیاد می‌کنیم تا درون قابلمه بخار ایجاد شود.

مرحله سوم

هنگامی که درون قابلمه بخار ایجاد شد حرارت را کم کنید و زیر قابلمه یک شعله پخش کن قرار دهید. تقریبا 45 دقیقه الی یک ساعت زمان نیاز است تا عدس پلو کته‌ای دم بکشد. عدس پلو تهیه شده با این روش خوشمزه‌تر است.

عدس پلو با مرغ

اگر قصد دارید عدس پلو را با گوشت مرغ تهیه کنید بایستی به جای گوشت چرخ کرده از سینه مرغ (400 گرم) استفاده کنید. گوشت مرغ را به 2 روش می‌توانید برای عدس پلو استفاده کنید. روش اول به این صورت است که مرغ را ریش ریش کرده و با پیاز تفت بدهید. در روش دوم گوشت مرغ را همراه با پیاز چرخ کرده و آن را به صورت کوفته قلقلی در بیاورید و سپس سرخ کنید.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه عدس پلو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی