رضیم
شماره دستور پخت: 11623
رضیم
طرز تهیه پلو سبزیجات

موارد لازم + طرز تهیه

پلو سبزیجات با مرغ یکی دیگر از غذاهای خوشمزه در سراسر جهان است که جزو غذاهای پلویی محسوب می شود. اگر طرفدار غذاهایی مثل پلو مخلوط و استانبولی پلو هستید، پیشنهاد می کنیم این غذای خوشمزه را نیز امتحان کنید. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه پلو سبزیجات با مرغ در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۶ نفر

برنج ۵ پیمانه

سینه مرغ کامل ۱ عدد

فلفل دلمه زرد، قرمز و سبز از هر کدام ½ فلفل

هویج ۲ عدد

قارچ ۲۵۰ گرم

سیب زمینی ۲ عدد درشت

زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری

پودر سیر و پودر پیاز هر کدام ۱ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

روغن، زردچوبه و فلفل قرمز به مقدار کافی

طرز تهیه پلو سبزیجات با مرغ

مرحله اول

برای تهیه پلو سبزیجات خوشمزه با مرغ ابتدا برنج را شسته و بسته به نوع آن با آب ولرم و ۱ قاشق چایخوری نمک می خیسانیم. اگر برنج تازه تر باشد، باید مدت زمان بیشتری خیسانده شود، ولی برنج کهنه و برنج هندی لازم نیست مدت طولانی خیسانده شود.

مرحله دوم

در این مرحله پوست سیب زمینی ها را جدا کرده و به صورت حبه ای ریز می کنیم، سپس با آب سرد می شوییم تا نشاسته اضافی شانگرفته شود. در ادامه، تابه مناسبی را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن درون آن می ریزیم.

مرحله سوم

حالا سیب زمینی ها را به تابه اضافه می کنیم و کمی زردچوبه روی آن ها می ریزیم و کاملا سرخ می کنیم، سپس داخل ظرف دثیگری ریخته و کنار می گذاریم. در ادامه گوشت مرغ را ریز ریز کرده و با کمی روغن به تابه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

برای طعم دار شدن گوشت مرغ مقداری نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر و پودر پیاز به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا مواد با گوشت ترکیب شده و گوشت سرخ شود. برای خوشرنگ تر شدن تکه های مرغ کمی زعفران دم کرده نیز اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

بعد از اینکه گوشت مرغ سرخ شد از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم. هویج، قارچ و فلفل دلمه ای را به صورت نگینی ریزکرده داخل تابه می ریزیم و کمی روغن به تابه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا آب شان گرفته شده و سرخ شوند.

مرحله ششم

در این مرحله تا نصف یک قابلمه مناسب آب می ریزیم و یک قاشق غذاخوری روغن و ۱ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه می کنیم. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب سریع تر به جوش بیاید.

مرحله هفتم

پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، برنجی را که از قبل خیسانده بودیم به قابلمه اضافه می کنیم و به مدت ۶ تا ۸ دقیقه اجازه می دهیم تا برنج بپزد. دقت کنید برای پلوهای مخلوط بهتر است برنج را کاملا نپزید.

مرحله هشتم

زمانی که دانه های برنج کاملا نرم شدند و مغزشان کمی سفتی داشت باید برنج را از روی شعله برداشته و آبکشی کنیم. در ادامه کف قابلمه مورد نظر را با ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن مایع به خوبی چرب می کنیم.

مرحله نهم

حالا زعفران دم کرده را کف قابلمه می ریزیم به طوری که کف آن را بپوشاند. سپس یک لایه برنج به اندازه یک سانتی متر کف قابلمه می ریزیم و با زعفران مخلوط می کنیم. در ادامه باقی برنج و سبزیجات را باید به صورت لایه به لایه اضافه کنیم.

مرحله دهم

برای این منظور اول یک لایه برنج می ریزیم سپس مقداری از مرغ، قارچ، فلفل دلمه ای و سیب زمینی را روی آن می ریزیم و این کار را ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند. سپس در وسط برنج یک سوراخ ایجاد می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله درب قابلمه را با دم کن می پوشانیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا درون قابلمه پر از بخار شود، سپس قالمه را روی شعله پخش کن قرار داده و حرارت را ملایم تر می کنیم. ۴۰ دقیقه منتظر می مانیم تا برنج دم بکشد.

مرحله دوازدهم

در پایان پس از اینکه برنج دم کشید، دورتا دور آنرا با کفگیر آزاد می کنیم تا بتوانیم برنج را به صورت قالبی در بیاوریم. سپس یک بشقاب مناسب روی درب قابلمه قرار می دهیم و آن را روی بشقاب بر می گردانیم و به همراه سالاد شیرازی سرو می کنیم.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه پلو سبزیجات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی