رضیم
رضیم
طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی

موارد لازم + طرز تهیه

یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی، عدس پلو با گوشت قلقلی می باشد، برای مشاهده کل آموزش و مراحل تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی سایت آموزشی رضیم را دنبال نمایید.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج ۳٫۵ پیمانه

عدس ۱ پیمانه

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

پیاز ۲ عدد متوسط

کره ۱۰۰ گرم

کشمش پلویی ۱ پیمانه

ادویه پلویی ۱ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه، روغن و پودر سیر به مقدار کافی

طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی

  1. در مرحله اول، عدس را از چند ساعت قبل داخل کاسه آب می گذاریم و صبر می نماییم کاملا خیس بخورد. برنج را به همین شکل داخل یک کاسه آب نمک می گذاریم تا بین سی دقیقه تا چند ساعت خیسانده شود.
  2. باید در نظر بگیریم که هر چقدر برنج تازه تر باشد، نیاز به خیس کردن کمتری دارد. بعد از اینکه عدس را کاملا خیس کردیم، آنرا از آب بیرون آورده و با مقداری نمک و دو لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می گذاریم، بعد زیرش را روشن می کنیم.
  3. سپس در حدود سی تا چهل دقیقه زمان صرف می کنیم تا عدس نیمپز گردد، بعد آن را باید آبکش نماییم و کنار بگذاریم. سپس یک قابلمه مناسب را تا نصف آب پر می نماییم و روی حرارت زیاد قرار می گذاریم تا بجوشد.
  4. در این قسمت یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن به آب اضافه می نماییم. وقتی که آب جوشید، برنج را داخل قابلمه می ریزیم و حدود هشت تا دوازده دقیقه صبر می کنیم تا پخت اولیه برنج انجام گیرد.
  5. بعد برنج را آبکش می کنیم، حالا عدس را داخل برنج ریخته و به آرامی با هم ترکیب می نماییم تا یکدست گردند. سپس یک قابلمه مناسب بر می داریم و کمی روغن اضافه می زنیم و کف قابلمه نان لواش یا سیب زمینی ورقه ای می گذاریم.
  6. سپس مخلوط برنج و عدس را با کفگیر بر روی ته دیگ قرار می دهیم و روی هر لایه کمی ادویه پلویی اضافه می کنیم و روی حرارت کم، شعله پخش کن می گذاریم، بعد قابلمه را روی آن قرار می گذاریم تا برنج به مدت یک ساعت دم بکشد.
  7. در همین موقع، کشمش را داخل یک کاسه آب می گذاریم تا نرم گردد، بعد پکی از پیازها را رنده می نماییم و آب اضافی اش را جدا می کنیم. بعد پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ کرده و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ترکیب می نماییم.
  8. در این مرحله، مایه گوشت را به قلقلی های کوچک به اندازه فندق در می آوریم. بعد یک ماهی تابه مناسب بر روی حرارت می گذاریم و مقداری روغن اضافه می نماییم، بعد گوشت های قلقلی را به روغن اضافه نموده و کاملا سرخ می نماییم.
  9. در این بخش گوشت های قلقلی را کنار می گذاریم و کشمش را پس از آبکش کردن و خشک نمودن به ماهی تابه اضافه می نماییم. کشمش را هم کمی سرخ می کنیم تا براق و نرم گردد، بعد از ماهی تابه خارج می نماییم.
  10. در ادامه پیاز باقیمانده را به شکل خلالی نازک خرد می نماییم و به همراه کمی زردچوبه به ماهی تابه اضافه می نماییم و به خوبی سرخ می کنیم تا پیاز کاملا طلایی گردد، بعد آن را نیز از ماهی تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.
  11. سپس وقتی عدس پلو دم کشید، مقداری روغن به آن اضافه نموده و آن را داخل قابلمه مخلوط می نماییم و درون دیس می ریزیم. در آخر، گوشت قلقلی، کشمش و پیاز داغ را به سلیقه خود بر روی عدس پلو قرار می دهیم.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی