رضیم
شماره دستور پخت: 11614
رضیم
طرز تهیه آش هویج و جو

موارد لازم + طرز تهیه

یکی از آش های سنتی و خوشمزه ایرانی که در همدان طبخ می شود آش هویج و جو است. این آش لذیذ را می توانید بسته به ذائقه خود با گوشت یا بدون گوشت درست کنید. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش هویج همدانی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

بلغور جو ۲ پیمانه

نخود دو سوم پیمانه

هویج ۳ تا ۴ عدد

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

سبزی آشی ۵۰۰ گرم

پیاز ۲ عدد بزرگ

عصاره قلم ۱ تکه یا ۱ بسته

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

کشک، زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه آش هویج

مرحله اول

برای درست کردن آش هویج و جو به سبک همدانی ابتدا نخود و بلغور جو را چند ساعت قبل از پخت درون یک کاسه پر از آب می ریزیم تا کاملا خیس بخورند. اگر نخود را از شب قیل خیس کنید و چندبار آب آن را عوض کنید نفخ نخود کاملا از بین می رود.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را در اندازه متوسط و به شکل خلالی خرد می کنیم، سپس آن را داخل ماهی تابه ای که روی حرارت ملایم قرار داده ایم می ریزیم. کمی پیاز را تفت می دهیم تا آبی در آن باقی نماند، سپس ۲ قاشق غذاخوری روغن داخل تابه می ریزیم.

مرحله سوم

حالا پیاز را تا جایی تفت می دهیم که کاملا طلایی شود، سپس در ظرف دیگری می ریزیم و کنار می گذاریم. در همین مرحله، نخود و بلغور جو را آبکش کرده داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. 5 لیوان آ ب و عصاره قلم را به ان ها اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

اجازه می دهیم محتویات داخل قابلمه روی حرارت متوسط بپزند و جو به خوبی لعاب بیندازد. سپس، داخل تابه دیگری کمی روغن می ریزیم و پیاز باقیمانده را به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله پنجم

پیاز را داخل تابه می ریزیم و به خوبی تفت می دهیم تا کم حجم شود، گوشت چرخ کرده به اضافه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا گوشت چرخ کرده بپزد.

مرحله ششم

پس از اینکه گوشت سرخ شد آن را در ظرف دیگری می ریزیم و کنار می گذاریم. بعد از اطمینان از پخته شدن نخود و بلغور، هویج رنده شده را به همراه گوشت سرخ شده و پیاز داغ به قابلمه اضافه می کنیم. سبزی آش را هم خرد کرده و داخل قابلمه می ریزیم.

مرحله هفتم

پس از افزدون تمام مواد، یک ساعت زمان می دهیم تا آش به خوبی جا بیفتد. کشک آماده شده را به مقدار مورد نیاز و بر اساس ذائقه خود اضافه می کنیم. بعد از اضافه کردن کشک طعم آش را می چشیم و اگر نمک و ادویه لازم بود اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

در پایان آش را داخل ظرف مورد نظرمان می کشیم و برای تزیین آن مواد دلخواه به سلیقه خود اضافه می کنیم. برای تزیین می توانیم از هویج ورقه شده و پیاز داغ استفاده کنیم.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه آش هویج و جو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی