رضیم
شماره دستور پخت: 11965
رضیم
طرز تهیه سیرابی

موارد لازم + طرز تهیه

سیرابی غذایی بسیار قدیمی و سنتی‌ست که با دستورهای پخت گوناگونی در نقاط مختلف کشور طبخ می‌شود. محبوبیت این غذا از دیرباز بسیار زیاد بوده است و به همین دلیل در کنار کله و پاچه، خوراک سیرابی یا خوراک سیرابی و شیردان هم طبخ و سرو می‌شده است. امروزه برخی از کله پاچه فروشی‌ها به طبخ و سرو این خوراک خوشمزه و مفید ادامه می‌دهند. تنها نکته‌ای که باید در خصوص این غذا ذکر کرد این است که خوردن سیرابی ممکن است وضعیت گوارش را به هم زده و برای فرد مبتلا به مشکلات گوارشی ایجاد زحمت کند. بنابراین به این دسته افراد توصیه می‌شود در مصرف این غذا زیاده‌روی نکنند. برای مشاهده‌ی دستور طبخ این غذا با سایت رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای ۵ نفر

سیرابی گوسفند ۱ عدد

جگر سفید گوسفند ۱ عدد

پیاز ۱ عدد متوسط

زنجبیل ۱ قاشق چایخوری

نمک ۲ قاشق چایخوری

زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه ۲ قاشق چایخوری

روغن حیوانی ۱ قاشق غذاخوری

مواد گرفتن بوی زهم سیرابی

پیاز ۱ عدد

سیر ۵ حبه

کرفس ۲ ساقه

فلفل دلمه ½ فلفل

هویج ۱ عدد

دستور پخت سیرابی

گام اول

قبل از اقدام به تهیه این خوراک، باید سیرابی را به دقت تمیز کنیم. پس از این کار سیرابی را از وسط نصف کنید، روی تخته‌ی برش آشپزخانه قرار دهید و مستطیل‌هایی با ارتفاع 5 سانتی‌متر و عرض 3 سانتی‌متر برش بزنید.

گام دوم

اکنون جگر سفید را هم به خوبی بشویید و آن را در قطعاتی کوچک‌تر از سیرابی خرد کنید. سپس در قابلمه‌ی مناسبی آب بریزید و آب را روی حرارت ملایم به جوش آورید.

گام سوم

پیازها، سیرها و هویچ‌ها را پوست گرفته و بشویید. هویج‌ها روی‌کرد به دو نیمه قسمت کنید. داخل فلفل دلمه‌ای را به طور کامل خارج کنید، آن‌ها را نیز همراه با ساقه‌های کرفس بشویید و کنار بگذارید.

گام چهارم

درب قابلمه را بردارید و سیرابی و جگرهای خورد شده را داخل آب جوش بریزد تا 1 دقیقه بجوشند و کف کنند. سپس کل محتویات موجود در قابلمه را اب‌کش کنید.

گام پنجم

قابلمه را از آب جوش تازه پر کنید و مجدداً سیرابی و جگرها را درون آب جوش بیندازید. انجام این کار باعث می‌شود بوی نامطبوع سیرابی گرفته شود. اکنون سبزیجات خرده شده (پیاز، سیر، هویچ، ساقه کرفس و فلفل دلمه‌ای) را به قابلمه اضافه کنید.

گام ششم

5 دقیقه صبر کنید تا سیرابی و جگر سفید بپزند. بعد از اینکه زمان مد نظر سپری شد، پیاز را پوست بگیرید، بشویید و روی تخته‌ی اشپزخانه نگینی خرد کنید.

گام هفتم

ماهیتابه‌ای را روی حرارت قرار دهید. کمی روغن حیوانی به آن اضافه کنید و پیازهای خرد شده را در آن تفت دهید تا نرم شوند. زردچوبه و فلفل سیاه را هم به آن اضافه کنید تا پیازها طلایی شوند.

گام هشتم

برای اینکه طبع سرد سیرابی را به تعادل برسانیم از زنجبیل استفاده می‌کنیم. نمک را هم به محتویات ماهیتابه اضافه می‌کنیم، آن را از روی حرارت بر می‌داریم و کنار می‌گذاریم. سبزیجات را از داخل سیرابی خارج کنید و مخلوط پیاز و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید.

گام نهم

اجازه دهید مواد 30 دقیقه‌ی دیگر هم بپزند تا بوی سیرابی تا حد امکان گرفته شده و سیراب و شیردان خوش طعم و خوش رنگ شود. سیراب و شیردان را در ظرف مد نظرتان به همراه آبلیمو یا سرکه‌ی سیب سرو کنید.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه سیرابی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی