رضیم
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

فیلم طرز تهیه کلم پلو عدس شیرازی

متن ویدئو طرز تهیه کلم پلو عدس شیرازی

سلام دوستان عزیز، همراهان گرامی، امروز اومدیم که با هم دمپخت عدس و کلم شیرازی رو تجربه کنیم. لطفا با من همراه باشید، برای درست کردن دمپخت ما نیاز داریم یک مقداری کره یا روغن حیوانی یا همون روغن زرد، داخل قابلمه مون بریزیم، یک پیمانه عدس داریم که از این لیوان را به عنوان پیمانه در نظر گرفتیم، عدس‌ها را آب پز کردم، دو تا هویج داشتم، نگینی ریز کردم، این رو هم به قابلمه اضافه می‎کنم. این هم کمی‎بخار پز کردم، با همدیگه هم می‎زنیم.

من این جا پنجاه گرم سبزی پلویی خشک در نظر گرفتم، شما می‎تونید از سبزی تازه هم استفاده کنید، اگر از سبزی تازه استفاده کردید، حول و حوش سیصد گرم نیاز دارید، به قابلمه مون اضافه می‎کنم. یک قاشق چایخوری فلفل سیاه، دو قاشق چایخوری، زردچوبه، سه قاشق چایخوری نمک، دو قاشق غذاخوری آبلیموی تازه اضافه می‎کنم. یک چهارم کلم متوسط رو داریم اون رو خورد می‎کنم و به قابلمه اضافه میکنم. یک قاشق غذاخوری زعفرون اضافه می‎کنم.، کلم‌هایی را که خورد کردم به قابلمه اضافه می‎کنم، همون جور که می‎بینید روغن رو به خودش گرفته، دو قاشق دیگه روغن زرد اضافه می‎کنم دو و نیم پیمانه برنج داریم که شستیم و اصلا نمک نزدیم، این رو هم به قابلمه اضافه می‎کنیم، چون دو و نیم پیمانه برنج داشتیم سه و نیم پیمانه برنج اضافه می‎کنم و نصف پیمانه هم به خاطر بقیه مواد.

در این مرحله باید آب جوش اضافه کنیم چون موادمون همه داغن، جمعا چهار پیمانه آب اضافه کردیم، هم می‎زنیم وقتی که شروع به جوشیدن کرد، دربش رو میگذاریم اما زیر حرارت رو کم نمی‎کنیم، میگذاریم کاملا بجوشه، آبش که تبخیر شد دم کنی رو می‎گذاریم وقتی کاملا آبش تبخیر شد، دم کنی رو می‎گذاریم، دربش رو می‎گذاریم به یک شعله کوچک تر، منتقل می‎کنیم، به مدت سی دقیقه منتظر می‎مونیم تا دمپختمون دم بکشه و برای سرو حتما در خدمت شما دوستان و عزیزان خواهیم پخت. دمپخت عدس و کلم ما آماده شد، می‎ریم که با هم سروش کنیم.

دمپختمون آماده شده، یه دونه لیمو داریم، لیمو رو روی برنجمون می‎چکونیم. اگر از این ویدیو راضی بودید، و این ویدیو رو پسندیدید، لطفا کانال رازهای آشپزی رو سابسکرایب کنید، لایک و کامنت هم فراموشتون نشه، خوشحال می‎شیم در کانال راز‌های شیرینی پزی همراهمون باشید. بهترین‌ها را آرزو می‎کنم و به خدای منان می‎سپارم. خداحافظ.

دستورپخت دمپخت کلم و عدس شیراز

از جمله غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی دمپخت عدس و کلم است که به شهر شیراز تعلق دارد. در ادامه می‌توانید این آموزش آشپزی را در وبسایت رضیم مشاهده کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر دمپخت کلم و عدس

برنج ۳ پیمانه

عدس ۱ پیمانه

کلم برگ ۱ عدد کوچک

سبزی پلویی ۵۰۰ گرم

هویج ۲ عدد متوسط

آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت دمپخت عدس

مرحله اول

به منظور تهیه دمپخت عدس و کلم شیرازی، برنج را بخیسانید. پس از آن عدس و دو پیمانه آب را درون یک قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا عدس کاملا پخته شود؛ عدس باید به حدی پخته شود که نه خیلی سفت باشد و نه له شود.

مرحله دوم

در ادامه کلم برگ را که به صورت خلال‌های ریز خرد شده‌است را همراه با یک قاشق غذاخوری روغن مایع در قابلمه ریخته و آنقدر تفت دهید تا کلم قدری سرخ شود. پس از آن زرد چوبه و یک قاشق چایخوری نمک را به کلم اضافه کنید.

مرحله سوم

حالا زردچوبه و کلم را تا زمانی که یک دست شوند، تفت دهید. پس از آن آب لیمو ترش را به کلم اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و پنج دقیقه صبر کنید تا کلم آب بیندازد. سپس آنقدر کلم را تفت دهید که آب کلم کاملا جمع شود.

مرحله چهارم

هنگامی که کلم کاملا سرخ شد و رنگ آن به قهوه‌ای کم‌رنگ تغییر کرد، سبزی پلویی که شامل شوید، ترخون، ریحان، و تره است را خرد کنید و همراه با هویج نگینی خرد شده به کلم سرخ شده اضافه کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله برنج را به قابلمه اضافه کنید. سپس آب را تا جایی به قابلمه اضافه کنید که از سطح مواد یک بند انگشت بالاتر باشد. هنگامی که آب درون قابلمه جمع شد، عدس از قبل پخته شده را اضافه کرده و با مواد درون قابلمه خوب مخلوط کنید تا یک‌دست شوند.

مرحله ششم

اکنون درب قابلمه را روی آن قرار دهید و شعله پخش کن را زیر قابلمه بگذارید و یک ساعت زمان فرصت دهید تا برنج دم بکشد. پس از انکه دمپختک آماده شد، آن را در یک ظرف مناسب بکشید و با مرغ یا گوشت سرو کنید.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه دمپخت کلم و عدس شیراز”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)