رضیم
شماره دستور پخت: 4008
رضیم
طرز تهیه شامی نخود

موارد لازم + طرز تهیه

شامی یا کتلت خود یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که به روش ها و رسپی های متنوعی تهیه و مصرف می شود. این غذای پر طرفدار ایرانی که به نوعی یک غذای مناسبتی نیز نامیده می شود می-تواند یک غذای مجلسی نیز باشد. در تهیه این غذا بیشتر از نخود استفاده می شود اما می توان بجای نخود از لپه هم استفاده کرد. مهم ترین دلیل طعم متفاوت و خوشمزه این غذا احتمالا به خاطر استفاده از سبزیجات معطر محلی است که در این غذا استفاده می شود. شما نیز می توانید از سبزیجات محلی مخصوص محل زندگی خود برای تهیه شامی نخود استفاده کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. برای آموزش کامل شامی نخود با سایت رضیم همراه شوید و لذت یک شامی خوشمزه را به خانواده خود هدیه دهید.

مواد لازم برای 3 تا 4 نفر

گوشت چرخ کرده 300 گرم

نخود 1 لیوان

سیب زمینی 2 عدد متوسط

پیاز 1 عدد متوسط

سبزی معطر 2 قاشق غذاخوری

تخم مرغ 2 عدد

آرد نخودچی 1 قاشق غذاخوری

پودر سیر و فلفل قرمز به مقدار کافی

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت شامی نخود

مرحله اول

در ابتدا از شب قبل از تهیه شامی، نخودها را درون کاسه بخیسانید تا نفخ نخودها به طور کامل رفع و خارج شود. بهتر است چندین بار آب نخودها را تعویض کنید تا از خروج کامل نفخ نخود مطمئن شوید.

مرحله دوم

در اولین مرحله پس از آبکشی آب نخودها، نخودها را به درون یک قابلمه بریزید و به همراه سیب زمینی و 3 پیمانه آب روی شعله مناسب قرار داده و کاملا بپزید. در ادامه شعله گاز را کمی کمتر کنید و اجازه دهید آب آن کامل تبخیر شود.

مرحله سوم

پس از پختن، نخود را چرخ کنید و درون میکسر میکس کنید تا کامل خمیر یکدست بدست آید. سپس از میکسر خارج کنید و درون یک کاسه جداگانه بریزید. حال پوست سیب زمینی ها را به آرامی بگیرید.

مرحله چهارم

بهتر است سیب زمینی ها را رنده کنید و سپس به نخود اضافه کرده و هم بزنید. در مرحله بعد پیاز را رنده کنید و آب گیری کرده و به ظرف نخود اضافه کنید. پس از آن گوشت چرخ کرده را نیز اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک خمیر یکدست به دست بیاید.

مرحله پنجم

حال نوبت سبزی معطر است. سبزی را خرد و ساطوری کنید و آب اضافی آن را نیز بگیرید. تخم مرغ و آرد الک شده سفید را به همراه کمی فلفل قرمز، نمک و فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر مخلوط کنید و به خوبی ترکیب کنید.

مرحله ششم

حال روی ظرف را نایلون یا سلفون ببندید و در فضای خنک مثل یخچال استراحت دهید تا مواد مخلوط شوند. پس از مدت زمان معینی مواد را از یخچال بیرون آورید و یک تابه مناسب نیز روی حرارت بگذارید.

مرحله هفتم

کمی روغن به درون تابه ریخته و صبر کنید تا به خوبی داغ شود. حال گلوله های درشتی از مواد را بردارید و به شکل دلخواه درون تابه روغن داغ قرار دهید و سرخ کنید. هر دو طرف گلوله ها را خوب سرخ کنید.

مرحله هشتم

تمام مواد را گلوله ای کرده و سرخ کنید و پس از سرخ شدن توسط یک دستمال خشک روغن گیری کنید تا روغن اضافی خارج شود. هر دو طرف مواد باید به خوبی سرخ شده باشند.

مرحله نهم

حال که تمام گلوله ها سرخ شدند آنها را درون ظرفی قرار دهید تا خنک شوند و تزیین نمایید. غذای خوشمزه و پر طرفدار شما آماده است. شما می توانید شامی نخود را به همراه نان باگت یا برنج سرو نمایید. نوش جان و گوارای وجود پر مهر و محبت شما همراهان گرانقدر.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه شامی نخود”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی