رضیم
شماره دستور پخت: 11391
رضیم
طرز تهیه شامی هویج

موارد لازم + طرز تهیه

یکی دیگر از انواع شامی های ایرانی، شامی هویج است که از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که در تهیه آن مواد متنوعی به کار رفته است، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت رضیم همراه باشید.

مواد لازم سس شامی

گوجه فرنگی ۳ عدد

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

سرکه سفید ۲ قاشق غذاخوری

پیاز ۱ عدد درشت

شکر ۱ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور تهیه سس شامی

مرحله اول

ابتدا باید سس شامی را آماده کرد. برای تهیه سس خوشمزه شامی، ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و سپس در یک تابه مناسب به همراه کمی روغن تفت می دهیم تا رنگ پیاز طلایی و پیاز سبک شود، سپس مقدار مورد نیاز از ادویه های نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حدود یک دقیقه دیگر تفت دادن را ادامه می دهیم، در قدم بعدی رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت داده تا رنگ رب گوجه فرنگی باز شده و خامی رب گرفته شود. سپس گوجه فرنگی ها را پوست کرده و رنده می کنیم و بعد گوجه رنده شده را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

اجازه دهید تا سس گوجه فرنگی غلیظ شود، سپس سرکه و مقداری شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یکدست شوند. اگر طعم سرکه و شکر را دوست ندارید در صورت تمایل می توانید از آب لیمو ترش استفاده کنید.

مرحله چهارم

این سس را می توانیم هم به صورت جداگانه در کنار شامی هویج سرو کرد و هم اگر با دائقه شما سازگار است شامی ها را درون سس قرار دهید تا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درون سس بجوشند و سس کاملا جذب شامی ها شود و شامی ها نرم شوند.

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
سیب زمینی ۱ عدد درشت
هویج ۳ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد بزرگ
آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت شامی هویج

مرحله اول

برای تهیه شامی هویج مجلسی ، ابتدا سیب زمینی، هویج و پیاز را پوست گرفته، سپس با رنده ریز رنده می کنیم. بعد حتما با فشار دست یا به هر روش دیگری، آب اضافی مواد رنده شده را می گیریم و همه را در یک کاسه بزرگ می ریزیم.

مرحله دوم

در این مرحله سایر مواد شامل گوشت چرخ کرده، مقداری آرد نخودچی و ادویه های نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به کاسه اضافه می کنیم و به خوبی با دست مواد را چند دقیقه ورز می دهیم تا کاملا یکدست و منسجم شوند، سپس درب کاسه را گذاشته یا روی آن را با سلفون می پوشانیم.

مرحله سوم

بعد از حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت که مواد کاملا استراحت کردند، کاسه حاوی مایه شامی را از یخچال خارج می کنیم. اگر دیدی که هنوز هم مایه شامی چسبناک و منجسم نیست ،می توانید یک تخم مرغ نیز به آن اضافه کنید تا کاملا چسبناک و منسجم شود.

مرحله چهارم

در مرحله بعد یک تابه مناسب سرخ کردن را به همراه مقداری روغن روی حرارت قرار می دهیم. سپس هر بار به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه شامی برداشته و با دست گرد می کنیم، سپس وسط شامی را با انگشت شبیه دونات سوراخ می کنیم و در روغن می اندازیم.

مرحله پنجم

توجه کنید که بعد از اینکه یک سمت کتلت ها کاملا سرخ شدند آن ها را بر می گردانیم تا سمت دیگر نیز کاملا سرخ و خوش رنگ شود. در ادامه برای گرفتن روغن اضافی شامی سرخ شده، بعتر است شامی ها را روی دستمال حوله ای قرار دهیم، سپس شامی ها را به همراه سس گوجه فرنگی که آماده کرده بودیم، سرو می کنیم.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه شامی هویج”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)