رضیم
شماره دستور پخت: 5855
رضیم
طرز تهیه قیمه یزدی

موارد لازم + طرز تهیه

یکی از خورشت‌های سنتی و خوشمزه ایرانی، خورش قیمه یزدی است که به شهر یزد تعلق دارد. در ادامه می‌توانید این آموزش آشپزی را در سایت رضیم  مشاهده کنید.

 

مواد لازم قیمه یزدی برای ۵ نفر

گوشت گوسفندی  ۵۰۰ گرم

نخود  ۲۰۰ گرم

پیاز  ۳ عدد متوسط

سیب زمینی  ۲ عدد متوسط

زعفران دم کرده  ۲ قاشق غذاخوری غلیظ

پودر دارچین  ۱ قاشق سوپخوری

نمک و فلفل سیاه  به مقدار کافی

زردچوبه و روغن  به مقدار کافی

 

دستور پخت خورشت قیمه یزدی

مرحله اول

به منظور تهیه یک خورشت قیمه یزدی اصیل، نخودها را از یک روز قبل در یک ظرف حاوی آب بخیسانید؛ در این مدت حداقل 2 بار آب ظرف را دور ریخته و با آب تازه جایگزین کنید. به این ترتیب نفخ نخودها کاملا گرفته می‌شود.

مرحله دوم

پس از آنکه نخودها 24 ساعت خیس خوردند، پوست آنها به راحتی جدا می‌شود. در این مرحله پوست نخودها را بگیرید؛ می‌توانید نخودها را به دو نیم تقسیم کنید یا به همان صورت کنار بگذارید. سپس پیازها را خلالی یا نگینی خرد کنید.

مرحله سوم

اکنون پیازهای خرد شده را در قابلمه ریخته و همراه با روغن آنقدر تفت دهید که پیازها سبک شوند. گوشت گوسفندی را خورشتی خرد کرده و به پیازها اضافه کنید؛ گوشت را آنقدر تفت دهید که رنگ آن تغییر کند.

مرحله چهارم

هنگامی که آب گوشت کاملا جمع شد و گوشت کمی سرخ شد، فلفل سیاه و زردچوبه را به مواد اضافه کرده و آنقدر تفت دهید که پیاز و گوشت با ادویه‌ها یک‌دست شوند. در این مرحله پنج پیمانه آب به مواد درون قابلمه اضافه کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله می‌توان با زیاد کردن حرارت زیر قابلمه، مرحله جوش آمدن آب را تسریع کرد؛ پس از آن حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید و درب قابلمه را بگذارید و تا نیم پز شدن گوشت صبر کنید. پس از آن نخودهای آبکشی شده را به مواد اضافه کنید.

مرحله ششم

پس از آن کمی نمک به خورش اضافه کرده و دوباره درب قابلمه را ببندید تا گوشت و نخود کاملا بپزند. در این فاصله سیب زمینی‌ها را خلالی خرد کنید و ربع ساعت در آب سرد قرار دهید.

مرحله هفتم

پس از خارج کردن سیب زمینی‌ها از آب سرد، آنها را با یک دستمال تمیز خشک کنید. کمی روغن را به تابه‌ای که از قبل روی حرارت قرار داده‌اید اضافه کنید، سپس سیب زمینی‌ها را در آن سرخ کرده و کنار بگذارید.

مرحله هشتم

هنگامی که خورشت جا افتاد، برای رنگ گرفتن خورشت، دارچین و زعفران را به آن اضافه کرده و خوب ترکیب کنید در پایان خورشت را در ظرف مناسب ریخته و همراه با برنج و سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید.

مرحله نهم

نکته قابل توجه در مورد خورشت قیمه یزدی این است که رنگ این خورشت باید زعفرانی باشد؛ با این وجود، در بعضی از شهرهای ایران از رب گوجه فرنگی تفت داده شده برای قرمزتر کردن این خورشت استفاده می‌شود تا هم رنگ خورشت قیمه ایرانی شود.

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه قیمه یزدی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی