رضیم
شماره دستور پخت: 622
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

فیلم طرز تهیه ماهی قزل آلا

متن ویدئو طرز تهیه ماهی قزل آلا

خب با یه سری برنامه جدید برگشتیم خدمتتون. یه چند نفری به من پیشنهاد کردن گفتن که ما وقتی میایم خونه تصمیم گرفتن برای غذا پختن برامون سخته. یه برنامه جدید می­خوام درست کنم به اسم شام چی داریم، از این به بعد هر وقت که خواستید شام درست کنید فیلم امروز منو نگاه می­کنید و فردا برای خودتون درست می­کنید. پس سعی می­کنم که از فرهنگ غذایی دیگه هم استفاده بکنم و اینکه غذاهای دیگه هم آموزش بدم برای اینکه از اون چرخه غذای ایرانی بیایم بیرون و یه تنوعیم ایجاد کنیم. برای ایرانیا خیلی سخته پذیرفتن طعم­های جدید خیلی سخته قبول کردن روش­های جدید، هممون اینجوریم منم خیلی سخته شاید باورتون نشه من شاید مثلا بعد از اینکه از ایران خارج شدم یک سال دو سال طول کشید تا تونستم غذای چینی بخورم با ادویه­هاشون آشنا بشم تونستم برای اینکه بتونم اینا رو فقط اکسپتش کنم اما من بین چیزهایی که یاد گرفتم و بلدم سعی می­کنم چیزایی که با ذائقه ایرانی جور در میادو بهتون آموزش بدم.

امروز می­خوام یه ماهی کاری بهتون آموزش بدم فقط سعی کنید که طبق این چیزایی که بهتون می­گم دستورالعمل­هایی که  می­دم طبق همین این ماهی رو بپزین و لذتشو ببرین. این ماهی با ادویه کاری درست می­شه ادویه کاری ایران نمی­دونم چرا اینجوریه ولی خب هر جایی یه طعمی داشتش. بعضی از کسایی که ادویه وارد می­کردن ادویه­ها رو خودشون میکس می­کردن و اون حق مطلب ادا نمی­شد اما اگه خواستید تهیه کنید از ادویه کاری میکس پلمپ شده استفاده کنید حتما سعی کنید که یا پروداکت پاکستان باشه یا از پروداکت­های خود هند استفاده بکنید که می­تونید بهترین طعم و تست رو داشته باشید. مواد اولیه رو من همه رو با ظرفاش گذاشتم اینجا. مواد اولیه رو بهتون بگم. من یه دونه ماهی قزل آلا دارم خیلی بزرگه برای دو نفر می­خوام استفاده کنم. تیغ وسطشم دراوردم و اینم بهتون بگم همین اول کاری، تیغ وسطشو حتما باید در بیارید باید به این شکل حتی سرشم جدا نکنید. به این شکل باید ببرینش و برای تزئین کردن و دیزانش حتما باید این سر ماهی این نصفه کنارش باشه چون هم باعث قشنگیش می­شه هم توی دیش خیلی شکیل وایمیسته.

این از ماهی­مون. خب مواد اولیه رو من می­گم. این از ماهی که دیگه خیالمون راحت بشه. آرد سفید داریم به اندازه دو سه تا قاشق برای یه دونه ماهی من می­خوام استفاده بکنم. پاپریکا پادر داریم، آویشن داریم، زردچوبه داریم، پودر کاری داریم، سیر داریم، ماست داریم، از هر ماستی که خواستید استفاده بکنید، حالا اگه گریک استایل بود می­تونید گریک استایل بگیرید ماست ایرانی بگیرید یا اگه ایران فیلمارو نگاه می­کنیدکه بهترین ماستا رو خودمون داریم. فلفل سیاه داریم، یه دونه لیموی تازه  داریم اگه دوست داشتید از آب لیمو استفاده بکنید. یه دونه پیاز داریم، من سیر له شده دارم که از قبل گرفتم و خب این سیرا خیلی مقرون به صرفه تره و یه عطر خیلی خاصی داره. سیرای استرالیا بعضیاشون خیلی خوش عطر و طعمه ولی خیلیاشونم که اصلا انگار هیچی به غذا اضافه نکردیم. خب می­ریم سراغ مواد اولیه­ش.

من مواد اولیه­ش رو بهتون بگم که خیلی ساده­ست. اولین چیزی که داریم برای یه دونه ماهی درسته من سعی می­کنم که از دو تا قاشق ماست استفاده کنم. ماهی من نسبتا بزرگه دو تا قاشق ماست نیاز دارم. می­رم سراغ پودر کاریمون. ببینید این رنگ پودر کاری رو ببینید. البته ما کاری مخصوص ماهی هم داریم اما این غذا که دارم بهتون آموزش می­دم با پودر خود کاری استفاده می­شه و مه یعنی خیلی بهتر و خوش طعم­تر می­شه. اینم پودر کاریمون من بهش اضافه کردم. بعد برای یه ماهی، البته این مواد مرینیت خیلی زیاده می­تونید که برای ماهی بیشترم استفاده بکنید اما من یه جوری باید بهتون می­گفتم که خب برای هر اندازه­ای می­خواستید جوابگو می­شد. پس شد ماست و یه قاشق پودر کاری. حالا من چون سیر له شده دارم، سیر له شده به اندازه یک قاشق پر از سیر له شدم بر می­دارم و اینجا فلفل سیاه دارم، فلفل سیاهمو خودم سابیدم فلفل سیاه هم درشت سعی کنید بزنید. تقریبا به اندازه یک سوم قاشق چایی خوری.

خب، میایم فقط اینجا ما پاپریکا پادر رو به این اد می­کنیم. اینم از پاپریکا پادر به این اضافه می­شه. خب حالا بریم سراغ آب لیمو. اینم از آب لیمو، یه دونه اگه لیمو ما داشته باشیم فکر می­کنم براش کفایت کنه. حالا اگه خواستید از، این ترشیش حتما باید توش باشه اگه خواستید از آب لیمو استفاده کنید سه الی چهار تا قاشق غذا خوری بهش آب لیمو بزنید. نمکم تو مرحله اول ما هم برای آردش نمک اضافه می­کنیم هم برای مواد مرینیتش. اینم از نمک. خب حالا تنها چیزی که دوباره اینجا بهش اضافه می­شه این پیازه. پیازم حدالمقدور تا جایی که می­تونید ریزش بکنید و به موادمون اضافه بکنید. من شاید ده یازده بار این ماهی رو درست کردم و واقعا لذت بخشه و مطمئنم که شما هم خوشتون میاد. قدیما توی ایران می­گفتن که ماست و ماهی رو نباید با هم بخوری لک میاره. اتفاقا منم اون کسی که اینو یاد گرفتم و و بهم آموزش داد بهش گفتم اینجوری، ولی گفت سی ساله که ما داریم استفاده می­کنیم و هیچ اتفاقیم نیوفتاده.

برای منم در حد شنیدن بوده ولی چیزی تا به حال ندیدم. خب، ببینید مواد مرینیتمون بیشتر از یه ماهی شده. حالا شما اگه دوست داشته باشید اگه برای خونه بخواید استفاده بکنید اصلا نیازی ندارید که این ماهیا رو جدا بکنید چون نمی­خواید دیزاینش بکنید می­تونید که ماهیا رو درسته بذارید ولی  داخل شکم بیرون و همه جاش رو باید مرینیت کنید. حالا مدت زمانی که مرینیت این نفوذ می­کنه داخل ماهی حتما توجه داشته باشید که تقریبا دو ساعت باید داخل این مواد بمونه. فقط من نمکش رو امتحان می­کنم یه مقدار باید خوش نمک باشه که نمک نفوذ بکنه به داخل ماهی. خب یه مقداری از اینو من یه مقداری سرم شلوغ شد، اینو میارم یه مقداری از موادمونو اول  داخل ظرف می­ذارم و که، بعضیا پوست ماهیو وقتی که سرخ می­شه می­خورن و خیلیام نمی­خورن اما برای اینکه هر دو طرفش طعم داشته باشه ما زیر ظرفمونم آغشته به مواد می­کنیم. اینم از این، حالا من موقع سرخ کردنش، سرخ کردنشم بهتون نشون می­دم و خیلی راحت. البته بعد اینکه از این مواد در اومد ما اینا رو با آویشن و زردچوبه و نمک و آرد آغشته می­کنیم و سرخش می­کنیم و سعی می­کنیم تا جایی که بشه با دست مواد مرینیتمونو از روش برداریم.

ولی قدرت نفوذ این کاری داخل ماهی خیلی زیاده و خیلی سریع بهش طعم می­ده و طعم خیلی خوبی هم هست که با ذائقه ماها جور در میاد. خب، کاملا باید مطمئن بشین که همه قسمتاش آغشته از این موادی که درست کردیم شده. خب، حالا من مدت دو ساعت بهش زمان می­دم. یه پلاستیک رپ روش می­کشم و داخل یخچال نگهش می­دارم بعد دو ساعت داخل آرد می­خوابونم و بهتون نشون می­دم سرخ کردنو. تقریبا یه دو ساعتیه که ماهیای من داخل مواد مونده و سلفون کشیده بودم داخل یخچال بود درش آوردم. می­ریم سراغ آردمون یکمی بهش زردچوبه می­زنیم  نه زیاد که طعم زردچوبه بگیره. نمکم یه مقدار می­زنیم که روی پوست ماهی و روشو مزه دار بکنه و کمی آویشن نه زیاد. خب این برای ماهیا فقط باید یه دقت زیاد بکنید روش که به این شکل با انگشت پاک می­کنیم این خورده پیازا بریزه.

الان وقتی که باز کردم کاملا عطرش به مشام می­خوره و می­شه کاملا احساسش کرد. البته یه لایه پودر نازک ما می­خوایم روش باشه نه اینکه ماهی رو ضخیمش بکنیم. ببینید باید بتکونید حتما این کارو باید بکنید یکی از فوت و فناشه. باید اینجوری بتکونیدش. چرا؟ دلیلشو بهتون می­گم اگه اینو نتکونید این آردا می­ره داخل روغن و باعث سوخته شدن روغن می­شه و هیچ تاثیریم نداره هیچی ما رو هم دچار مشکل می­کنه اون فوت کوزه گریشه که حتما  باید اون آردا رو تکون بدید و بریزن. خب، سعی می­کنم منم پیازاشو ازش جدا بکنم خیلی راحت و مواد اضافیشو. اینم از این. خب حالا اینا رو هم من آغشته می­کنم و ماهیتابه رو می­ذارم داغ می­شه و دستامم می­شورم و باقی فیلمو بهتون نشون می­دم. خب دیگه وقت سرخ کردنشون شد. حالا یه چیز از این ماهیتابه بهتون بگم این برزگ­ترین سایز ماهیتابه­ای بود که من گرفتم و خیلی ماهی قزل آلاها درشت بودش این سری.

توی ایران به این قزا آلا می­گن قزل آلای رنگین کمانی اگه خواستید بگیرید بعد اگرم خواستید خب تو کشور دیگه تهیه کنید اسم انگلیسیش هست رینبو تروت فیش (rainbow trout fish) می­گن و می­تونید تهیه کنید و استفاده بکنید. حالا مطلبی که مهمه یه مقداری حرارت باید تند و تیز باشه که ماهیا آب نندازن چون مواد مرینیتی که داشتیم یه مقداری خودش خیس هست و باعث آب انداختن می­شه. یه مقداری شعله رو زیاد بکنید تا قسمت دومشو که خواستید سرخ بکنید می­تونید حرارت شعله رو بیارید پایین البته اینم بهتون بگم که به راحتی این آماده می­شه و سرخ می­شه. اینم از ماهی ما یه طرفش کاملا سرخ شده و یه طرف دیگه­ش هم در حال سرخ شدنه. حالا وقتی که آماده شد تزئین شده­شو یه عکس میندازم براتون روی سر صفحه کانال می­ذارم تا بتونید ببینید. امیدوارم که این غذا رو هم درست کنید و از خوردنش لذت ببرید دیگه سعیم بر اینه که غذاهای متفاوتی آموزش بدم که با غذای جدیدم بتونیم آشنا بشیم.

فقط تنها خواهشی که ازتون دارم اینه که فیلمای منو به اشتراک بذارید. زمانی که فیلمای ما رو اشتراک گذاری می­کنید خیلی به ما کمک می­کنه و این که وقتیم که شما علاقه مند هستید ما هم انگیزه بیشتری می­گیریم تا فیلمای بیشتری براتون درست کنیم. امیدوارم هر کجای دنیا که هستید شاد و سر افراز باشید.

نظر خود را بیان کنید

2 دیدگاه برای طرز تهیه ماهی قزل آلا

  1. لینا (خریدار محصول)

    چه جالب بود ممنونم

  2. زمرد (خریدار محصول)

    رخ جذابشو ببین ???? ???????? ???????? ????????

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی