رضیم
رضیم
طرز تهیه دمپختک دمی باقالی اصفهانی

موارد لازم + طرز تهیه

دمپختک باقالی که با اسم دمی باقالی هم نام برده می شود یکی از انواع غذاهای پلویی ساده و لذیذ ایرانی می باشد، برای مشاهده کل آموزش آشپزی و تمام مراحل سایت رضیم را دنبال نمایید.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج ۴ پیمانه

باقالی زرد ۱٫۵ پیمانه

پیاز ۲ عدد متوسط

تخم مرغ ۲ عدد

آب ۴٫۵ پیمانه

کره ۵۰ گرم

نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

روغن و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه دمپختک دمی باقالی اصفهانی

  1. در مرحله اول برای تهیه دمپختک ابتدا باقالی ها را به مدت دو ساعت در یک ظرف آب می خیس می کنیم تا نرم گردند، برنج را هم با توجه به نوع آن در یک ظرف دیگر با کمی نمک خیس می کنیم. در ابتدا پیازها را ریز و به شکل نگینی خرد می نماییم.
  2. بعد پیازهای نگینی را با نصف کره در یک قابلمه مناسب تفت سرخ می کنیم تا پیازها به اصطلاح سبک و طلایی شوند، بعد نصف پیاز داغ را کنار می گذاریم. سپس باقالی ها را آبکشی می نماییم و به پیاز می افزاییم.
  3. سپس چند دقیقه ای باقالی ها را سرخ می کنیم تا موقع پخت له نگردند. سپس کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به باقالی ها می افزاییم ( به دلخواه می توانید ادویه های مورد علاقه تان را نیز در این مرحله بیفزایید)
  4. بعد باقالی ها را با ادویه ها خوب سرخ می کنیم تا با هم ترکیب و یکدست گردند. بعد از اینکه مواد به خوبی ترکیب گشتند دو پیمانه آب گرم اضافه می نماییم و درب قابلمه را می گذاریم تا به مدت ده دقیقه باقالی ها با حرارت خیلی ملایم بپزند.
  5. سپس برنج را آبکشی می نماییم، بعد به قابلمه اضافه می افزاییم. پس از اضافه نمودن برنج دو و نیم پیمانه دیگر آب گرم، با پیاز داغ و یک قاشق غذاخوری نمک و در صورت خواستتان برای بهتر شدن رنگ غذا مقداری زعفران دم کرده هم اضافه می نماییم.
  6. سپس حرارت زیر ظرف را زیاد می نماییم تا آب سریعتر بجوشد. سپس وقتی آب قابلمه به جوش آمد حرارت زیرش را ملایم تر کرده و منتظر می مانیم تا آب قابلمه کشیده شود و آب خیلی کمی داخل قابلمه باشد.
  7. بعد دو قاشق غذاخوری روغن مایع (از کره هم می شود استفاده کرد) به قابلمه اضافه می نماییم و درب قابلمه را قرار می دهیم تا دم بکشد. سپس برای دم کشیدن بهتر دمپختک می شود زیر درب قابلمه یک دم کنی هم گذاشت.
  8. سپس حدود چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت زمان لازم است تا دمپختک به خوبی دم بکشد. بعد از اینکه دمپختک آماده گشت باقیمانده کره را داخل آن می گذاریم و مخلوط می کنیم. در کنار دمپختک معمولا از انواع ترشی، سالاد شیرازی و تخم مرغ نیمرو شده می شود استفاده کرد.

 

نکات طرز تهیه دمپختک

دمپختک زعفرانی

برای خوش رنگ کردن دمپختک معمولا از زردچوبه هم می شود استفاده کرد ولی اگر می خواهید رنگ دمپختک شما کدر نشود می توانید مقدار کمتری زردچوبه اضافه نمایید و به جای آن از زعفران دم کرده را بکار ببرید تا علاوه بر بوی بهتر دمپختک، رنگ جذاب تری نیز داشته باشید.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه دمپختک دمی باقالی اصفهانی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی