رضیم
شماره دستور پخت: 3949
رضیم
طرز تهیه فلافل

موارد لازم + طرز تهیه

فلافل یکی از غذاهای لذیذ عربی است که در تمام دنیا به عنوان یک غذای بین المللی شناخته می شود. این غذای خوش‌طعم به چند دلیل یکی از پرطرفدارترین غذاهای خاورمیانه است، از جمله علل محبوبیت بالای فلافل می توان به پخت سریع، قیمت بسیار ارزان و گیاهی بودن آن اشاره کرد. البته به دلیل همین محبوبیت نسخه های زیادی از فلافل تهیه شده است، به عنوان مثال کسانی که می خواهند فلافل را کم کالری مصرف کنند می توانند به جای سرخ کردن آن در روغن زیاد، فلافل را در فر بپزند، برای مشاهده دستور پخت این غذای محبوب تا انتها با سایت رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

نخود ۳۰۰ گرم

پیاز ۲ عدد متوسط

تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری

پودر زیره سبز یا سیاه ۱ قاشق چایخوری

سیر ۳ حبه

جعفری ۵۰ گرم

سیب زمینی ۱ عدد کوچک

لیمو ترش ۱ عدد متوسط

زردچوبه و روغن به اندازه کافی

نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

ادویه فلافل ۱ قاشق چایخوری

دستور پخت فلافل

مرحله اول

برای تهیه فلافل بازاری خوش‌طعم اولین قدم خیس کردن نخود‌ها است. هر چه این زمان بیشتر باشد، فلافل در پایان پخت خوشمزه‌تر خواهد بود. حداقل زمان خیساندن نخودها 6 ساعت است.

مرحله دوم

خیساندن نخودها جدا از نرم شدن نخودها، نفخ آن‌ها را نیز برطرف می کند. تهیه مایه فلافل بسیار آسان است تنها کافی است نخود را پس از خیس خوردن با سایر مواد مخلوط و میکس کنید.

مرحله سوم

برای این کار نخود خیس خورده را به همراه جعفری، سیر، پیاز، پودر تخم گشنیز، سیب زمینی و زیره در مخلوط کن یا چرخ گوشت بریزید تا مایه فلافل خوب یکدست شود. افزودن جعفری به فلافل اختیاری است.

مرحله چهارم

اما اگر می خواهید فلافلی خوش‌طعم‌تر و خوش‌شکل‌تری داشته باشید، استفاده از این سبزی معطر را به شما پیشنهاد می کنیم. سرآشپزهای حرفه ای توصیه می کنند برای تهیه مایه فلافل از چرخ گوشت استفاده کنید، زیرا مخلوط کن مواد را بیش از حد پوره می کند.

مرحله پنجم

پوره کردن نخود باعث می شود فلافل در حین سرخ شدن شل شده و موادش باز شود، اما وقتی مخلوط فلافل چرخ کنید، کاملاً له نمی شود. پس از اینکه مایه فلافل را چرخ یا میکس کردید، آب‌لیمو را گرفته و با توری صافی آن را صاف کنید.

مرحله ششم

سپس آب لیموترش را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه، ادویه فلافل و زردچوبه به مایه فلافل بیفزایید. در این مرحله پس از افزودن ادویه ها، یک بار دیگر مایه فلافل را چرخ یا میکس کنید.

مرحله هفتم

بعد از چرخ کردن یا میکس کردن دوباره، مایه فلافل را مانند مایه کباب کوبیده برای 5 دقیقه با دست ورز دهید تا قوام یافته و کاملا یکدست شود (مایه فلافل هنگام آماده شدن باید مقداری شُل شود، و زیاد سفت نشود).

مرحله هشتم

نکته مهم در این مرحله این است که اگر مایه فلافل‌تان زیاد است، می توانید آن را در کیسه فریزر بگذارید و در فریزر نگه دارید و هر زمان که خواستید از آن استفاده کنید. بعد از درست کردن مایه فلافل، بهتر است آن را یک تا دو ساعت در یخچال بگذارید تا یکدست شود.

مرحله نهم

درصورتیکه وقت کافی برای این کار ندارید، می توانید در این مرحله فلافل را سریعاً سرخ کنید. یک ظرف گود مانند شیرجوش را روی شعله ملایم قرار دهید و در آن روغن بریزید تا فلافل ها در روغن شناور شوند.

مرحله دهم

این موضوع نکته مهمی در مورد سرخ کردن فلافل است، چون‌که فلافل را نمیتوان در روغن کمتری سرخ کرد و اصلا شبیه کتلت نیست. در این مرحله قالب فلافل را با مایه فلافل پر کنید و با پشت قاشق خوب مخلوط را فشار دهید تا در هنگام سرخ شدن مایه جدا نشود.

مرحله یازدهم

تا حد امکان فلافل درست کنید و داخل روغن بگذارید تا فلافل ها آرام آرام بپزند. یکی از نکات مهم هنگام سرخ کردن فلافل، حرارت زیر ظرف است. درصورتیکه شعله را زیاد کنید تا فلافل‌ها زودتر بپزند، روغن خیلی زود می سوزد و سیاه می شود.

مرحله دوازدهم

در این مدت اطراف فلافل های شما سرخ شده و داخل آن خام می ماند. پس برای سرخ کردن فلافل ها عجله نکنید. پس از سرخ شدن فلافل ها، آن ها را روی توری یا دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی آن از بین برود.

مرحله سیزدهم

پس از گرفتن روغن اضافی فلافل ها، آنها را در ظرف مورد نظر بریزید و با نان باگت، گوجه فرنگی، خیارشور و کاهوی خرد شده سرو کنید. در کنار فلافل می توانید از سس انبه یا سس کچاپ استفاده کنید.

نکاتی برای بهتر شدن فلافل

فلافل ساندویچی و بازاری

اگر می خواهید فلافل شما شبیه فلافلی‌ها یا ساندویچی ‌ها باشد، باید چند نکته کاربردی را در نظر داشته باشید. اول اینکه مهم‌ترین راز برای خوش طعم شدن فلافل‌های بیرون استفاده از پیاز زیاد و مقدار کمی سیب زمینی همراه با طعم دهنده هایی مثل ادویه مخصوص فلافل، زیره و گشنیز است. دوم اینکه ساندویچی ها نخست مواد فلافل را با چرخ درشت خرد می کنند، سپس طعم دهنده ها را اضافه می کنند و دوباره مواد فلفل را با چرخ ریز خرد می کنند. با این کار نخود فلافل کوچکتر و ریزتر می شود اما کاملا خرد و له نمی شود. همانگونه که در فوق اشاره کردیم، پوره کردن مایه فلافل احتمال پخش شدن و پاشیدن آن در هنگام سرخ کردن را افزایش می دهد.

ادویه مخصوص فلافل

فلافل را با ادویه های مختلفی درست می کنند و معمولا هر آشپزی از سبک و فرمول منحصر به فرد به خود برای طعم دادن به فلافل استفاده می کند. پیشنهاد ما ترکیبی از فلفل سیاه، نعناع خشک، ریحان خشک، مرزه خشک، ترخان خشک و پودر گل سرخ است.

پوک و پفکی شدن فلافل

یکی از دلایلی که دز برخی ساندویچ ها فلافل پف می کنند و پفکی می شوند، این است که جوش شیرین یا بیکینگ پودر را به فلافل اضافه می کنند که فلافل را خیلی مرطوب و تر می کند. جوش شیرین برای بدن بسیار مضر است و استفاده از آن توصیه نمی شود، اما می توانید کمی بیکینگ پودر به مایه فلافل اضافه کنید تا فلافل شما پف کند و پفکی شود.

فلافل کنجدی

اگر می خواهید فلافل شما مانند فلافلی ها کنجدی باشد می توانید کنجد سفید را به مایه فلافل خود اضافه کنید، البته می توانید به شیوه دیگری هم با کنجد فلافل درست کنید. با غلتاندن فلافل‌تان در بشقاب پر از کنجد در حین سرخ کردن فلافل‌ها، و سپس قرار دادن و تفت دادن آن در روغن میتوانید فلافل هایتان را کنجدی کنید.

فلافل با گوشت چرخ کرده

اگر میل دارید فلافل را با گوشت چرخ کرده درست کنید، حدود 100-200 گرم گوشت چرخ کرده را به مقدار مواد این دستور اضافه کنید. مراحل پخت و آماده سازی فرقی نمی کند و فلافل ها باید کمی بیشتر در روغن بمانند تا گوشت خوب سرخ شود.

سس مخصوص فلافل

فلافل به طور معمول با سس کچاپ تند یا سس انبه سرو می شود. البته بعضی از ساندویچ‌های فلافل با نوعی سس سفید خانگی دست‌ساز سرو می شوند.

 

نظر خود را بیان کنید

4 دیدگاه برای طرز تهیه فلافل

  1. پَرتو

    مثل همیشه بی نظیر🙏🏻

  2. نشاط (خریدار محصول)

    ماندگاریش چقدره ؟👍🏻

  3. زهراناز (خریدار محصول)

    چقدر خوشمزه و عالی شده 🙂 🙏🏻 🥰

  4. آوینا

    چه خووووووب شده????????????

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی