رضیم
شماره دستور پخت: 5875
رضیم
طرز تهیه مرغ بریان

موارد لازم + طرز تهیه

مرغ بریان از جمله غذاهای محبوب و خوشمزه در کل جهان است و می‌توان آن را یک غذای بین المللی محسوب کرد. در ادامه می‌توانید این آموزش آشپزی را در سایت رضیم مشاهده کنید.

مواد لازم مرغ بریان برای ۴ نفر

مرغ کامل  ۱ عدد متوسط

زعفران دم کرده  ۵ قاشق غذاخوری

کره  ۵۰ گرم

گوجه فرنگی  ۲ عدد متوسط

برگ بو  ۲ عدد

فلفل دلمه ای  ۱ عدد بزرگ

پیاز  ۲ عدد متوسط

نمک و فلفل سیاه  به اندازه کافی

رزماری و پاپریکا  به اندازه کافی

دستور پخت مرغ بریان

مرحله اول

به منظور تهیه یک مرغ بریان مجلسی، بایستی مرغ را پاک کرده و محتویات داخلی آن را با دست خارج کنید. اصلا نباید با کارد داخل بدن مرغ برش بزنید. پس از آنکه مرغ را تمیز کردید، آن را بشویید و اجازه دهید آب اضافی مرغ خارج شود؛ بایستی آب مرغ کاملا کشیده شود.

مرحله دوم

هنگامی که مرغ خشک شد، با استفاده از یک قاشق غذاخوری نمک تمام بخش‌های خارجی و داخلی بدن مرغ را ماساژ دهید. فلفل دلمه‌ای و پیاز را به صورت خلال‌های درشت خرد کنید و درون ظرف ریخته با رزماری، فلفل سیاه، و پاپریکا خوب مخلوط کنید.

مرحله سوم

در این مرحله شکم مرغ را با برگ بو و مخلوط فلفل دلمه‌ای و پیاز پر کنید؛ مرغ را در یک کیسه فریزر زیپ‌دار  بگذارید و 8 الی 24 ساعت آن را در یخچال نگه دارید. با این کار مرغ کاملا طعم‌دار می‌شود.

مرحله چهارم

پس از سپری شدن مدت زمان لازم، مرغ را از یخچال بیرون بیاورید و محتویات درون شکم آن را خارج کرده و کنار بگذارید. در ادامه کل بدن مرغ را با استفاده از چهار قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ ماساژ دهید.

مرحله پنجم

سپس مرغ را دوباره درون یک ظرف مناسب گذاشته، درب ظرف را ببندید و آن را نیم ساعت دیگر در یخچال نگه دارید. پس از آن مرغ را از یخچال بیرون آورده و گوجه فرنگی‌های خرد شده را همراه با مقداری از پیازها و فلفل دلمه‌ای‌های خرد شده درون شکم مرغ قرار دهید.

مرحله ششم

پس از آن شکم مرغ را با استفاده از نخ مناسب کوک بزنید؛ کوکو‌ها باید فاصله کمی از هم داشته باشند. ران‌ها و بال‌های مرغ را نیز به سمت داخل بدن مرغ بدوزید. اینکه به شکل بدن مرغ را می‌دوزید مهم نیست، فقط باید دوخت شما به طریقی باشد که مرغ پس از پخته شدن باز نشود و همچنین ظاهر مجلسی آن حفظ شود.

مرحله هفتم

در ادامه سیخ‌های جوجه‌گردان درون بدن مرغ فرو کنید؛ به گونه‌ای سیخ‌ها را فرو کنید که در حین چرخش سیخ مرغ روی سیخ نچرخد یا تکان نخورد. پس از آن مابقی زعفران دم کرده و کره را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا کره ذوب شود.

مرحله هشتم

پس از آن مخلوط زعفران دم کرده و کره را روی بدن مرغ بمالید. سیخ‌های جوجه‌گردان را درون فر و سر جای خود قرار دهید. فر را روشن کرده و در دمای 220 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. تقریبا یک ساعت و نیم زمان برای بریان شدن کامل مرغ لازم است.

مرحله نهم

در طی پخت هر نیم ساعت یک بار کمی از مخلوط کره و زعفران دم کرده را بر روی بدن مرغ بمالید؛ با این کار مرغ بریان ما لذیذتر می‌شود. پس از آنکه مرغ کاملا پخت و آماده شد، آن را از فر خارج کرده و در ظرف مورد نظر قرار دهید و با استفاده از یک قیچی نخ‌های آن را بکشید.

نکات پخت مرغ بریان

کثیف شدن فر

از جمله مشکلاتی که هنگام پختن مرغ بریان با آن مواجه می‌شوید این است که پس از آنکه پخت مرغ کامل شد، داخل فر کاملا چرب و کثیف می‌شود و در این وضعیت تمیز کردن فر کار دشواری است. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید فر را درون یک ظرف بپزید.

در این روش می‌توانید مرغ را همراه با مواد مرینت درون یک ظرف پیرکس بگذارید و با استفاده از یک فویل روی ظرف را بپوشانید. ظرف را در فر قرار دهید تا مرغ کاملا بپزد. سپس فویل را از روی ظرف بردارید و گریل فر را روشن کنید تا روی مرغ طلایی شود.

روش برش زدن مرغ بریان

پس از کامل شدن پخت مرغ بریان نباید سریع ان را برش زد، بلکه باید مرغ را پانزده دقیقه خارج از فر و در دمای محیط قرار دهید؛ با این کار علاوه بر اینکه مرغ در حین برش خوردن متلاشی نمی‌شود، نرمی و رطوبتش نیز افزایش می‌یابد.

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه مرغ بریان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی