رضیم
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

شما به هر جای دنیا که سفر کنید میتوانید در لیست غذاهای آنجا برنج را ببینید که به گونه های مختلف و با موادی متنوع سرو میشود. به عنوان مثال یکی از انواع برنج که در اینجا میخواهیم به آموزش طرز تهیه آن بپردازیم برنج مخلوط میباشد که با گوشت یا مرغ و به همراه حبوبات تهیه میشود. یکی از این برنجاهی ترکیبی نخود پلو معطر است که در آن علاوه بر نخود گوشت قلقلی نیز وجود دارد. به علاوه برای پخت این غذا از سبزیهایی با عطر دلنشین و ادویه ها نیز استفاده میشود که همگی باهم در خوش عطر و خوش طعم شدن این برنج نقش دارند. برای آشنایی با روش تهیه این برنج معطر با سایت رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

نخود ۱ پیمانه

برنج ۳ پیمانه

پیاز ۲ عدد متوسط

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

آرد نخودچی ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری

سماق و زیره و پودر گل محمدی به مقدار دلخواه

نمک و زردچوبه به مقدار لازم

فلفل سیاه و گلپر به مقدار لازم

مخلوط ریحان و گشنیز و شوید خرد شده ۱ پیمانه

زعفران دم کرده به مقدار لازم

زرشک نصف پیمانه

طرز تهیه نخود پلو معطر

در ابتدا از شب قبل از پخت برنج نخود را درون آب ریخته و بگذارید بماند، برای اینکه نفخ آن گرفته شود بهتر است در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید. بعد از آن نخود را به همراه کمی آب بگذارید تا بپزد.

وقتی نخود در مراحل آخر پخته شدن است کمی نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید و بعد از پخت کامل آن را از روی حرارت بردارید.

پیازی را که به صورت ریز خرد کرده اید یا رنده کردیاین (به صورت درشت) با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید و بعد از اضافه کردن آرد نخودچی و نمک و فلفل و زردچوبه و کمی هم گلپر آن را ورز داده و با هم ترکیب کنید. سپس به مقدار خیلی کم از آن را برداشته و کوفته های ریزی به اندازه دانه گیلاس درست میکنیم و در روغنی که داغ شده است این کوفته ها را سرخ میکنیم.

بعد از سرخ شدن کوفته ها روی آنها سماق میپاشیم و نخودهایی را که پخته شده اند و آب ندارند به همراه کمی زیره و پودر گل محمدی به آنها اضافه میکنیم و ترکیب کرده و سپس از روی حرارت برمیداریم.

در مرحله بعد یک پیاز را که به صورت خلالی خرد کدره ایم در روغن داغ شده سرخ و طلایی میکنیم. و بعد از اینکه پیاز سرخ شد، مخلوط آماده شده از کوفته ها و نخود را به آن اضافه کرده و سبزیهای معطر از جمله ریحان و گشنیز و شوید را که خرد کرده ایم نیز به آن اضافه میکنیم و با هم کاملا ترکیب میکنیم.

برنجی را که از قبل خیسانده ایم در آب جوش و کمی نمک میریزیم و میگذاریم تا نیم پز شود و بعد از نیم پز شدن ان را ابکش میکنیم.

کف قابلمه مورد نظر را چرب کرده و ته دیگ ان را که میتواند نان یا سیب زمینی باشد میگذاریم و یک لایه برنج و یک لایه از مواد میریزیم و به همین ترتیب لایه لایه این کار را تکرار میکنیم تا تمام برنج و مواد تمام شود و لایه آخر برنج باشد.

روی برنج لایه آخر زعفران دم کرده میریزیم و اجازه میدهیم تا برنج به آرامی و با شعله مناسب دم بکشد. در همین زمان زرشک شسته شده را با کمی روغن تفت میدهیم و وقتی برنج ما آماده شد آن را در ظرف مورد نظر کشیده و روی آن را زرشک میریزیم و سرو میکنیم.

نوش جان

 

نظر خود را بیان کنید

3 دیدگاه برای طرز تهیه نخود پلو معطر

  1. خوشروز

    لذت بردم ممنونم😊😍

  2. شِیدا

    عالی شده عالییییی

  3. رُکسان (خریدار محصول)

    احسنت عالی بود👌🏻😉😋

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)