رضیم
رضیم
طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت

موارد لازم + طرز تهیه

فیلم طرز تهیه لوبیاپلو با گوشت

متن ویدئو طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت

سلام دوستان من مهرداد هستم، مرسی که دوباره با من همراه هستید با یه ویدیوی دیگه اومدم پیشتون، امروز میخوایم یکی از خوشمزه‎های غذاهای ایرانی رو درست کنیم، که خیلی طرفدار داره و طرفدارهای پروپاقرص خودش رو داره، مخصوصا با سالاد شیرازی، یا همون سالاد گوجه خیار خودمون، لوبیاپلو همراه من باشید تا یه لوبیا پلوی زعفرونی خوشمزه با هم درست کنیم.

خوب دوستان، واسه لوبیاپلومون باید چند تا نکته رو خوب رعایت کنیم، یکی این که، برنجی رو که آبکش می‌کنید، کلا واسه همه غذاهایی که اصطلاحا حالت قاطی پلو دارند، و یه مایه ای رو ما بهشون اضافه می‌کنیم که مثل خورشت می‌مونه، حتما حتما حتما، برنجتون رو یه کم زنده تر آبکش کنید، من آبکش کردن برنج رو تو این کادر بالا، کامل دستورش رو گذاشتم،می‌تونید از اونجا نگاه کنید. بریم سراغ مواد اولیه مون. یه دونه ادویه پلویی هم توش داریم، که ادویه پلویی هم ترکیبش رو توی کپشن بهتون توضیح میدم. می‌تونید دیسکریپشن توی ویدیو را نگاه کنید.

خوب این جا من برنج آبکش شده دارم. گوشتایی که تقریبا متوسط رو به یک کمی‌کوچیک برششون زدم با پیاز داغ، کره، که می‌تونید جایگزین کره از روغن حیوانی هم استفاده کنید، ادویه پلویی، به اضافه زردچوبه، زعفرون دم کرده، رب، نمک و فلفل، و لوبیاهایی که برششون زدم و بلانچشون کردم، شما می‌تونید بلانچ هم نکنید ولی اگر بلانچ کنید خیلی خوشرنگ تر توی برنجتون می‌مونن.

بلانچ هم هیچ کار پیچیده و کار خیلی مثلا عجیب و غریبی نیست، لوبیاهاتون رو دو دقیقه می‌ریزید داخل آب جوش، دو دقیقه که شد، یک ظرف آب سرد می‌گذارید، از آب جوش به محض این که درآوردید می‌ریزیدشان داخل آب یخ، بعد توی یک دانه سبد می‌ریزید، تا آبش بره، این میشه بلانچ انواع و اقسام سبزیجات، بریم که لوبیاپلومون رو درست کنیم. خوب میخوام با گوشتم شروع کنم. دستور پخت لوبیاپلو میخوام یه خرده متفاوت ترش کنم، که یه لوبیاپلوی خیلی جذاب داشته باشیم، روغنم رو گذاشتم داخل قابلمه داغ شد، الان می‌خوام گوشتم رو بهش اضافه کنم، بعدش پیاز داغ و یک کمی‌زردچوبه، بعد میگذارم گوشتم بپزه. می‌ریم سراغ لوبیاها.

گوشتمون تفت خورد، الان پیازداغم رو بهش اضافه می‌کنم با یک خرده زردچوبه. خوب یک تفت کوچک که خورد، بوی زردچوبه که بلندشد، دیگه آماده است بهش آب اضافه کنیم و بگذاریم بپزه. زیاد هم آبش رو نریزید که خیلی پرآب بشه. تقریبا با سه تا لیوان آب می‌پزه. گوشتمون که رفت واسه پختن، حالا الان می‌خوام لوبیاها را تفت بدم. دوتا قاشق روغن ریختم توی ماهیتابه، لوبیاهامون که از قبل بلانچشون کردم، به ماهیتابه ام اضافشون می‌کنم.

خوب لوبیاهامون تفت خورده، حالا میخوام رب رو بهش اضافه کنم، رب رو اضافه می‌کنم، بوی خامی‌رب هم که گرفته شد، بعدش نوبت اینه که نمک و فلفل بهش اضافه بکنم، ادویه‎های دیگم هم بهش اضافه می‌کنم. زردچوبه را بعدش می‌ریزم و یک خرده از اون ادویه پلویی را، تقریبا نصفش رو می‌پزم و نصفش رو نگه می‌دارم، بریم ببینیم چطوریه، خوب لوبیاهامون که تفت خورد، مایه مون آماده است. گوشتتون که تقریبا یک ساعت از زمان پختش گذشت، این مایعمون به مایع گوشتمون اضافه می‌کنیم زیرش رو کم می‌کنیم، بگذارید قشنگ طعم‎ها با هم قاطی بشن و اون عطر و بوی لوبیاپلو بلند بشه، اگر هم دوست داشتید می‌تونید یک دونه چوب دارچین کوچولو بهش اضافه کنید.

یا موقع دم گذاشتنش، قاطی برنجتون بگذارید که عطر دارچین فوق العاده می‌کنه لوبیاپلو رو. خورشتمون که آبش کشیده شد، تمام شد، آماده است که به برنجمون اضافه کنیم و دمش بگذاریم. بریم ادامه کار. یه مقدار روغن کف ظرفم میریزم. خیلی کم، یه قاشق هم از این ترکیب کره، زعفرون هم کف ظرفم اضافه می‌کنم. نونم رو قشنگ می‌چرخونمش، که همه جاش قشنگ زعفرونی بشه، که یه دونه ته دیگ خیلی خوشگل و خوشرنگ داشته باشیم.

خوب. یک خرده این جا برنج اضافه می‌کنم، لایه لایه دقت داشته باشید که ما باید این مراحل رو بریم. برنج رو اضافه می‌کنم، یک مقدار از این کره زعفرون بهش می‌دم. این کره زعفرون، عطر برنج رو فوق العاده می‌کنه. خوب حالا نوبت مایه لوبیاپلومونه. مایه لوبیاپلومون هم به صورت لایه‎ای اضافه می‌کنیم فقط رنگ رو ببنید. رنگ رو ببینید. این طراوت سبزی‎های بلانچ شده رو نگاه کنید، فرقش اینه. خوب اینم از مایه لوبیا پلو، خوب حالا وقتشه که یک خورده از این ادویه پلویی که دارم رو می‌دم لای برنجم. و دوباره برنج. می‌ریم روی گاز، که دم بگذاریم لوبیاپلومون رو، تا یه لوبیاپلوی خوشمزه آماده بشه، تقریبا چهل چهل و پنج دقیقه که دم بکشه، یک ته دیگ خوب، زیرش شعله پخش بگذارید حتما.. آماده است.

دوستان! لوبیاپلومون آماده شد، دم کرده اصلا یک چیز معرکه ای شده، بوش داره من رو دیوونه می‌کنه واقعا جاتون خالیه، حالا یک خورده به همش می‌زنم که قشنگ، رنگ بگیره و خوشگل بشه، این زعفرون نمی‌دونید با این لوبیاپلو چیکار می‌کنه. به به رخ رو ببین، رخ رو ببین، عالیه. یک دیس لوبیا پلو بکشم، واقعا جاتون اینجا خالیه. لوبیاپلوش معرکه شده. بریم یه سر بزنیم به ته دیگمون. این هم از ته دیگمون. به به، ته دیگ رو ببین که واقعا جاتون خالیه. خوب می‌خوام یک خرده از این ته دیگ هم قیچی کنم. تو دور لوبیا پلوم بگذارم. این هم از لوبیا پلو، جای شما بسیار خالیه، امیدوارم که درستش بکنید و لذت ببرید.

سالاد گوجه خیار، حتما فراموش نشه با لوبیا پلو که اصلا این دو تا مکمل همدیگه هستند، مرسی که تا آخر ویدیو ما رو نگاه کردین و همراه ما بودین، تو ویدیوهای دیگه می‌بینمتون، به امید این که هر روز یه رسپی خوب و خوشمزه داشته باشیم، کانال رو حتما چک کنید، هر روز ما ویدیوهای جدید داریم. تا یه ویدیوی دیگه خدا نگهدار، خیلی دوستتون دارم. خداحافظ.

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

یکی از غذاهای سنتی و اصیل در ایران که دارای طرفداران زیادی نیز میباشد لوبیا پلو است که میتوانید آن را ببا موادی متنوع و با گوشت مرغ یا گوشت قرمز تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. اگر با طرز تهیه این غذای لذیذ آشنایی ندارید، با ما در سایت رضیم همراه باشید

مواد لازم برای ۴ نفر

لوبیا سبز ۳ پیمانه

برنج ۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

سیر ۲ حبه

پیاز ۱ عدد

گوجه فرنگی ۲ عدد

نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

زردچوبه و روغن به اندازه کافی

در اولین مرحله از تهیه این غذا لوبیا سبز را بشویید و اجازه دهید آب آن گرفته شود. بعد از کمی خشک شدن آنها را خرد کنید و کنار بگذارید.

در مرحله بعد پیاز و سیر را که به صورت نگینی خرد شده اند در روغن داغ سرخ میکنید و تفت میدهید تا آنها به صورت طلایی در بیایند و سبک شوند.

دقت کنید که اول پیاز را در روغن سرخ کنید و بعد از سرخ شدن پیاز سیر را نیز به آن افزوده و سرخ کنید.

در مرحله بعد گوشت چرخ کرده را به پیاز و سیر اضافه کنید و به طور مرتب هم بزنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کندو بعد از آن گوجه فرنگیهای شسته و خرد شده را به این مواد اضافه کنید و با هم ترکیب کنید.

اجازه دهید تا مواد آنقدر تفت بخورند که آب گوجه ها به طور کامل گرفته شود. بعد از آن لوبیاهایی را که خرد کرده بودید به این مواد اضافه کرده و تفت دهید تا زمانی که لوبیا نرم شود.

در یک شیر جوش کمی روغن ریخته و بگذارید گرم شود، سپس رب گوجه فرنگی را داخل آ« ریخته و تفت دهید تا زمانی که رب سرخ شود و دیگر بوی خامی نداشته باشد. بعد از آن این رب گوجه فرنگی را به مواد گوشتی اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید و بعد از آن این مواد را از روی حرارت بردارید.

در یک قابلمه کمی آب ریخته و اجازه دهید با کمی نمک و در صورت تمایل کمی زردچوبه آب به جوش بیاید (اضافه کردن زردچوبه باعث میشود تا لوبیا پلو در نهایت خوش رنگتر باشد.

وقتی آب به جوش آمد برنج شسته شده را در این آب میریزیم و اجازه میدهیم مدت 6 الی 7 دقیقه بگذرد و برنج را تست میکنیم به طوری که وقتی آن را فشار میدهیم بین انگشتان، اطراف آن نرم باشد و مغز آن سفت باشد. در این حالت برنج را آبکش میکنیم.

در کف قابلمه ای که میخواهیم غذا را در آن درست کنیم روغن ریخته و ته دیگ سیب زمینی میگذاریم و کمی از برنج آبکش شده را روی سیب زمینیها میریزیم. سپس کمی از مایه گوشت و لوبیا را اضافه میکنیم و باز هم برنج و مایه گوشت و به همین صورت لایه لایه ادامه میدهیم. وقتی مواد و برنج تمام شد، درب قابلمه را میگذاریم تا برنج دم بکشد.

نکته 1: در چند دقیقه اول زیر قابلمه را زیاد میکنیم تا غذا بخار بگیرد و سپس شعله را کم میکنیم و اجازه میدهیم غذا آرام آرام بپزد.

بعد از پخت غذا، برنج و مایه را در داخل قابلمه به آرامی باهم مخلوط میکنیم تا همه مواد یکدست شوند و آن را در ظرف مورد نظر کشیده و سرو میکنیم.

نکته 2: اگر بخواهیم لوبیا پلو را بدون گوشت تهیه کنیم، گوشت را در دستور پخت اضافه نکنید و اگر مایلید به جای گوشت از قارچ استفاده کنید تا غذای شما خوش طعم تر شود.

نوش جان

نکات طرز تهیه لوبیا پلو هیوا

نکات طرز تهیه لوبیا پلو هیوا

۱ – گوشت لوبیا پلو به اندازه کمی کوچکتر از قیمه خورش خرد کنید و همراه با پیازداغ کاملاً سرخ کنید.

۲ – پیازداغ لوبیا پلو بهتر است نگینی خرد شود.

۳ ـ لوبیا باید تازه و ترد باشد و از لوبیای غیر مرغوب استفاده نشود، بهتر است از لوبیا سبز تازه جوان استفاده کنید.

۴ ـ اندازه خرد کردن لوبیا بستگی به سلیقه تون دارد و از یک‌و نیم تا ۴ سانت می‌توان خرد کرد.

۵ – ادویه پلویی شامل دارچین، تخم‌گشنیز، زیره سبز، پودر کاری یا هر نوع ادویه‌ای که مورد علاقه باشه می‌توانید استفاده کنید، میتوانید مقداری پودر گل سرخ را به همراه ادویه لوبیا پلو در هنگام سرخ کردن به گوشت اضافه می کنید.

۶ – رنگ و طعم لوبیاپلو با زعفران و با رب کم خیلی خوش طعم می‌شود و طعم واقعی لوبیا پلو تحت تأثیر رب قرار نمی‌گیرد.

۷ – اگر می‌خواهید لوبیا پلو شما رنگ قرمز بیشتری داشته باشد بهتره از گوجه‌فرنگی پوست کرده و خرد شده استفاده کنید و از رب استفاده نشود.

۸ – آب روغن را روی آب‌کش برنج بدهید، چون از چسبیدن برنج به هم که در برنج‌های مخلوط زیاد اتفاق می‌افتد جلوگیری می‌کند.

۹ – برای اینکه دانه های برنج در لوبیا پلو درشت و تک تک شود. حتما برنج را از قبل با اب ولرم و نمک خیس کنید.

۱۰ ـ قابلمه برنج از گنجایش آن کمی بزرگتر باشد که اندازه پلو مخلوط را داشته و برنج خوب دم بکشد و کال دم نماند.

۱۱ – به جای پودر دارچین میتوانید از چوب دارچین در پخت گوشت استفاده کنید.

۱۲ – اگر به لوبیا پلو کمی زعفران غلیظ شده اضافه کنید باعث لذیذ تر شدن طعم گوشت آن خواهد شد.

۱۳ – استفاده از پلوپز برای اینکه حرارت یکسانی در کف قابلمه میدهید برای دم کردن لوبیا پلو یا هر پلو دیگری باعث پخت بهتر برنج و ته دیگ میشود.

نظر خود را بیان کنید

2 دیدگاه برای طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت

  1. زمزمه (خریدار محصول)

    عالیه این رسپی👍🏻👍🏻🥰

  2. دنبره

    مرسی از این آموزش جدید😊

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)