رضیم
شماره دستور پخت: 11754
رضیم
طرز تهیه شامی یزدی

موارد لازم + طرز تهیه

همانطور که می دانید یکی از گونه های غذاهای لذیذ و خوشمزه ایرانی شامی یزدی است. این غذای معروف مختص به شهر یزد می باشد که با رسپی های گوناگونی درست می شود. خوب است بدانید که در پخت این شامی لذیذ سبزی های معطر محلی به کار برده می شود، ولی ما به علت نداشتن این سبزی های محلی، گشنیز و جعفری را به کار خواهیم برد. ما در این مطلب سعی کردیم تا چگونگی درست کردن و تهیه کامل و گام به گام این غذای لذیذ یعنی شامی یزدی را در سایت آموزشی رضیم به شما عزیزان بیاموزیم. در نتیجه با ما همراه باشید و دستور تهیه این غذا را تا انتها دنبال کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت چرخ کرده ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم

گشنیز ۱ قاشق غذاخوری

جعفری ۱ دسته کوچک

گوجه فرنگی ۴ عدد

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

پیاز ۱ عدد بزرگ

سیر ۱ حبه

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

آویشن و زیره به مقدار کافی

نحوه و دستور پخت شامی یزدی

گام اول

در ابتدا جهت درست کردن شامی یزدی لذیذ می بایست پیاز را با کمک رنده متوسط رنده کنید و آب اضافی آن را با صافی بگیرید و در یک کاسه کنار بگذارید. سپس گوشت چرخ کرده را با اندکی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه بیفزایید.

گام دوم

اکنون می بایست با کمک یک دستکش یک بار مصرف مواد درون کاسه را به اندازه دو دقیقه با دست خوب ترکیب نمایید تا به طور کامل یکنواخت شود. پس از آن جعفری و گشنیز را به شکل ساطوری خرد کرده و با کمی آویشن و زیره به کاسه دارای گوشت بیفزایید.

گام سوم

در این مرحله می بایست بار دیگر مواد را به اندازه یک ربع با دست خوب ورز دهید تا به طور کامل یکنواخت و خمیری شود. پس از آن بر روی کاسه را یک سلفون بکشید و به اندازه حداقل یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا مایه شامی استراحت کند.

گام چهارم

در این قسمت بعد از اینکه گوشت خوب طعم گرفت، آن را از یخچال بیرون بیاورید. اکنون یک تابه متوسط را بر روی شعله اجاق گذاشته و به اندازه مناسبی روغن مایع به تابه اضافه نمایید. شما می بایست کمی منتظر بمانید تا روغن داغ شود.

گام پنجم

در این گام قدر یک نارنگی کوچک از مایه گوشت برداشته و با کمک دست آن را به شکل کتلت درآورده و پس از آن داخل روغن داغ بریزید تا خوب سرخ شود.

گام ششم

باید برای تمامی مایه این کار را انجام داده و کتلت ها را سرخ کرده و کنار بگذارید. این نکته را مدنظر داشته باشید که اصلا نباید کتلت ها را خیلی سرخ کنید چرا که خشک خواهند شد. پی از آن تابه کتلت ها را با کمک دستمال حوله ای تمیز نمایید.

گام هفتم

حال یک لیوان آب را با مقدار مناسبی رب گوجه فرنگی به تابه بیفزایدد و با یکدیگر مخلوط نمایید تا رب گوجه فرنگی کاملا درون آب ترکیب شود. اکنون اندکی نمک، فلفل سیاه، آویشن و زردچوبه را به عنوان چاشنی به سس بیفزایید.

گام هشتم

در این مرحله بعد از به جوش آمدن آب درون تابه، شعله اجاق را کم کرده و شامی ها را داخل سس قرار دهید. به علاوه می بایست تا گوجه فرنگی ها را نیز به شکل حلقه ای خرد نمایید و روی شامی ها قرار دهید تا کاملا بپزند.

گام نهم

در پایان در تابه را روی آن بگذارید تا سس کاملا به خورد شامی ها برود. بعد از غلیظ شدن سس درون تابه، غذا حاضر و آماده خوردن می باشد. شما می توانید به سلیقه خود شامی ها را با نان یا برنج میل بفرمایید. ازینکه تا این اینجا همراه ما بودید سپاسگذاریم.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه شامی یزدی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی