رضیم
رضیم
طرز تهیه خوراک گوجه سیب‌ زمینی

موارد لازم + طرز تهیه

فیلم طرز تهیه خوراک گوجه سیب‌ زمینی

متن ویدئو طرز تهیه خوراک گوجه سیب‌ زمینی

سلام عرض می‎کنم خدمت شما رفقای عزیز، امروز می‎خوام یک غذای خوشمزه و قدیمی‎تهرونی را بهتون یاد بدم، بهش می‎گفتن گوجه سیب زمینی، بریم سراغ مواد اولیه اش.

سه تا سیب زمینی، دو تا دونه پیاز داریم، این را هم که می‎بینید گیشنیز و شنبلیله خورد کرده، به اندازه ده پانزده گرم، چهار تا دونه گوجه فرنگی، سه تا حبه سیر، این هم گوشت چرخ کرده مخلوط گوساله گوسفند من زدم که خوشمزه تر و خوش عطرتر بشه، این هم دویست و پنجاه گرم.

ادویه هاش عرض کنم خدمتتون، آویشن داریم، فلفل سفید داریم، زردچوبه داریم و یک قاشق هم نیاز به رب داریم، برای این که خوشرنگ ترش کنیم و همین طور روغن زیتون، من کارم را با خورد کردن پیازها شروع می‎کنم، پیازها را خیلی ساده و نازک باید خوردش کنیم که زیاد خودش رو داخل غذا نشون نده، ولی نیاز به طعمش داریم فقط.

این از پیازهامون یک دونه پیاز خورد کردیم به صورت خلالی، ولی خلالی نازک میایم سراغ سیب زمینی‎هامون، سیب زمینی‎ها را هم باید به صورت حبه قندی خوردش کنیم، اما چه حبه قندی، من یک دونه نمونه اش را براتون بگذارم، به این شکل تقریبا یک بند انگشت باید ضخامتش باشه این از این ولی یک مقدار بزرگ شد، به این اندازه، باید دقیقا عین حبه قند باشه، به این شکل، این از این و میایم سراغ گوجه فرنگیمون. این از گوجه فرنگی این وسطش را درمیارم به این شکل.

گوجه فرنگی را هم این هم  به صورت حبه قندی خوردش می‎کنم. این از این، دیگه حالا باقی کار را میریم پای گاز و مرحله به مرحله بهتون نشون می‎دم. سیب زمینی‎ها که به این مرحله رسید، تقریبا ببینید رنگش تغییر کرد، نمی‎خوام کامل برشته بشه، همین که رنگش تغییر کرد، کاری که می‎کنم پیازها را هم بهش اضافه می‎کنم این از پیازها و بهش فرصت می‎دم که فقط پیازها عسلی بشه و بعد میرم سراغ گوشت چرخ کرده حالا زمانی که پیازها عسلی شد ونرم شد این ترتیب را فقط باید رعایت کنید، من صدامم بد افتاده باید ببخشید آلرژی شدم دوباره به خاطر همین یک مقداری تاثیر گذاشته روی صدایم.

این از این حالا همش می‎زنم خیلی آروم زیر گاز را هم زیاد نکنید. سیب زمینی وقتی که حبه قندیه، باید بهش فرصت بدین که قشنگ پخته بشه اما نمی‎خوایم اونقدری پخته بشه که بعدا له بشه، حالا مرحله به مرحله بهتون توضیح میدم. بعد عسلی شد و سیب زمینی هم ببینید داره آروم آروم پخته میشه، حالا گوشت چرخ کرده را اضافه می‎کنم همراه با ادویه‎ها. میام سراغ ادویه‎ها، نمک رو می‎گذارم آخر از همه می‎زنم که سیب زمینی‎ها را له نکنه. میام سراغ ادویه هامون آویشن یک ویشگون کوچیک. زردچوبه به اندازه نصف قاشق چایخوری و فلفل سفید.

یک مقداری تند و تیز بشه خوشمزه تر میشه. حالا فلفل سفید یا فلفل سیاه هم داشتید استفاده کنید، اونم به خاطر طعمش فلفل سفید رو انتخاب کردم. حالا تو این مرحله برای این که زهم گیری بشه، سیرمون هم بهش اضافه می‎کنم و شروع می‎کنم تفت دادن. این مراحل و این ترتیب رو باید رعایت بکنید تا یک غذای خوشمزه داشته باشید و کاملا هم این به طرز خونگی بهتون آموزش دادم که به شکل خونگی بپزینش. به حالت رستورانی آموزش ندادم، دقیقا همون کاری که خونواده‎های خودمون قدیما می‎کردن این کار را کردم. به این غذا می‎گفتند گوجه سیب زمینی.

این غذا خیلی پرطرفدار بود، کسانی که وضع مالیشون خوب بود گوشت چرخ کرده اضافه می‎کردن، کسانی که وضع مالی خوبی نداشتند، قدیم‎ها توی تهران، همین گوجه فرنگی را فقط می‎زدن با سیب زمینی و پیاز و ادویه، حالا میرم برای تفت دادنش، زمانی که تفت خورد برمیگردم، حالا توی این مرحله، طعم اصلی رو گوجه فرنگیه میسازه ولی رب هم بهش می‎زنیم هم رنگش رو قشنگ تر می‎کنه و هم به طعمش کمک زیادی می‎کنه، یک تفت کوچیک هم می‎دیم، البته موقع تفت دادن مراقب باشین که سیب زمینی‎ها را له نکنید حتی المقدور اگر می‎تونید ماهیتابه را تکون بدین. این از این، این از ربمون و تو این مرحله دیگه بعد تفت خوردنش یک تفت کوچیک، گوجه فرنگی‎ها را هم اضافه می‎کنیم.

این از این گوجه فرنگی‎ها، اما فقط یک چیز بهتون بگم. سبزی زیاد بهش نزنید، خیلی کم بهش باید سبزی بزنید، سبزی اگه زیاد بشه، طعمش غالب می‎شه و طعم خوبی پیدا نمی‎کنه. این از گوجه فرنگی‎ها ومیام سراغ سبزیمون، سبزی رو توی همین مرحله بهش اضافه می‎کنم و همین طور نمک، نمک هم به میزان لازم. و همین طور روغن زیتون، روغن زیتون هم در انتها بهش می‎زنم و شعله را کم می‎کنم به مدت ده دقیقه می‎گذارم می‎مونه و غذام رو سرو می‎کنم. غذامون به این مرحله که رسید نگاه کنید کاملا داره قل می‎خوره، شعله را کم می‎کنید در ماهیتابه را می‎بندین، یا اگر توی قابلمه درست کردین، به آرامی‎دیگه دستش نمی‎زنید اگه دست بزنید باعث له شدن و دفرمه شدنش میشه، طعم واقعا عالی داره، سیره کمک کرد، سبزیه کمک کرد، ادویه‎ها کمک کرد، تا یک طعم خیلی خوب و خوشمزه را ساختن.

حالا آقایانی که مجردن، میگن غذای مجردی آموزش نمی‎دی، این هم غذای مجردی، یک دو سه آماده می‎شه، خیلی راحت می‎تونید تهیه اش کنید، اون عزیزانی که کارمند هستند، میگن ما خسته از سرکار میایم حال آشپزی کردن نداریم، این یک غذای خوشمزه و راحت و همچنین مقوی هست. بعد هم تو مرحله آخر خیلی‎ها این غذا را درست می‎کنند و خرابش می‎کنند، شعله را زیاد می‎کنند در قابلمه را می‎بندند، ولی شعله باید سوزنی سوزنی باشه و در قابلمه را ببندید، اما اگه شعله زیاد باشه باعث خراب  شدنش میشه، بعد هم بهش فرصت می‎دیم چیزی که مهمه سیب زمینیمون، بهش فرصت می‎دیم تا سیب زمینیمون کاملا مغز پخت بشه و طعم گیر بشه، یعنی طعم سیر و نمک و ادویه‎ها به خوردش بره. میرم وقتی که آماده شد سروش می‎کنم و همونجا باهاتون خداحافظی می‎کنم. خوب غذای ما آماده شد و همه چیزش هم چیدیم، نون ایرانی و ترشی ایرانی، این ترشی سالاد‎ها راهم خودم درست کردم، آموزش دادم، این هم ترشی مخلوطه حتما آموزش می‎دم.

اونا هم چاقوی خودمونه، پایین این فیلم لینک خرید چاقوها را می‎گذارم، مستقیم می‎تونید از ایبی خودتون خرید کنید یا بیاین به اینستاگرام من شف جواد جوادی یا این که بیاین توی قسمت کسانی که من فالو کردم می‎تونید رنجر را پیدا کنید رنجر مستر استرالیا می‎تونید سفارش بدین براتون پست می‎کنن.

خوب سمبل زندگی من سادگیه و قشنگ ترین زیبایی‎ها از تو دل سادگی‎ها بیرون میاد، یک غذای ساده خوشمزه، باورتون نمیشه مزه کردم، یک دفعه رفتم توی ایران، تو محله قدیمی‎مون نواب، یک دفعه یاد تمام اون خاطرات افتادم به هرحال قشنگ بود، ولی هیچ وقت یادم نمی‎ره، چه غذاهایی مادربزرگم رو چراغ علاالدین درست می‎کرد اصلا یک علمی‎داشت اون غذاها اون طعم‎ها دیگه فکر نکنم اصلا به وجود بیاد دوستتون دارم، امیدوارم هرجای دنیا که هستید شاد زندگی کنید برای خودتون وقت بگذارید خودتون رو دوست داشته باشید آشپزی کنید از خوردن فست فود هم جدا خودداری کنید.

تو طولانی مدت آسیبش را می‎زنه، کبد چرب مشکلات روده، مشکلات معده،تنها خواهشی که دارم کمی‎وقت بگذارید برای خودتون، چون بدنتون تنها جاییه که تا آخر عمرتون باید توش زندگی کنید، سعی کنید همیشه تمیز نگهش دارید سعی کنید بهش برسید که دچار مشکل نشید، دیگه رفتیم توی نصیحت کردن. به هرحال فراموش نکنید که ما رو به دوستاتون پیشنهاد کنید و فیلم‎هامون رو اشتراک گذاری کنید. جانم؟ بگو چی شده؟ آهان غذا یخ کرد. اتاق فرمان به ما می‎گن غذا یخ کرد. من خانمم را خیلی دوست دارم تنها کسی بود که تو تمام مشکلات کنار من بود.

میگه سیاهی لشکری نیاید به کار یه مرد جنگی به ز صد سوار، حالا یک نفر پیشتون باشه، کنارتون باشه، دوستتون داشته باشه، بهتر از اینه که هزاران آدم به صورت نمایشی و سمبولیک کنارتون باشه. دم همه تون گرم، خدا یار و نگهدارتون

نظر خود را بیان کنید

2 دیدگاه برای طرز تهیه خوراک گوجه سیب‌ زمینی

  1. دلناز (خریدار محصول)

    عاااااااااااالی بود 👍🏻 🥰 🥰 👌🏻

  2. سوشا

    خیلی خوب نبود، یا شاید من دوست نداشتم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی