رضیم
رضیم
طرز تهیه دمپخت میگو بوشهری

موارد لازم + طرز تهیه

غذاهای دریایی علاقه مندان خاص خود را دارد. یکی از پرطرفدارترین غذاهای دریایی دمپخت میگو است. این غذای خوشمزه ایرانی با دستور پخت های متفاوت تهیه می شود. دمپخت میگو اصالتا ًبیشتر مربوط به استان های جنوبی بخصوص بوشهر است. در این بخش می خواهیم طرز تهیه این غذای خوشمزه را به شکلی به شما همراهان آموزش دهیم که به راحتی بتوانید با توجه به ذائقه خود در منزل تهیه کنید. برای تهیه دمپخت میگو که ترکیبی از میگو و پلو است بهتر است میگوهای با سایز ریزتر استفاده شوند. ریز بودن میگوها باعث شکلیل تر شدن و زیباتر شدن دیزاین غذا می شود. معمولاً مردم جنوب عاشق غذاهای تند هستند، پس اگر شما نیز تمایل به غذای تند دارید مقدار فلفل قرمز بیشتری در غذا استفاده نمایید. برای آموزش کامل این غذای خوشمزه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای 2 نفر

برنج 2 پیمانه

میگو 150 گرم

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

گشنیز خرد شده 1 قاشق غذاخوری

پیاز 1 عدد درشت

سیر 2 حبه

زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

ادویه پلویی و فلفل قرمز به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور طبخ دمپخت میگو

مرحله اول

اگر قصد تهیه دمپخت میگو دارید ابتدا به مقدار کافی برنج در آب ولرم و نمک خیسانده و به مدت 30 دقیقه الی 3 ساعت استراحت دهید تا کاملا خیس بخورد. سپس پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن کافی تفت دهید.

مرحله دوم

در حین تفت دادن پیاز، سیر را رنده کنید و بعد از طلایی شدن پیازها به تابه اضافه نمایید. سپس ادویه ها شامل نمک، فلفل قرمز و سیاه، زردچوبه و پاپریکا را به مخلوط اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا ادویه ها هم سرخ شوند.

مرحله سوم

حال میگوها را تمیز و پاک کنید. رگ سیاه پشت کمر میگو را حتما خاج نمایید و به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا میگوها سرخ شوند. حال می توانید رب گوجه فرنگی را نیز در این مرحله اضافه نمایید.

مرحله چهارم

پس از تفت دادن و سرخ کردن رب گوجه فرنگی گشنیز خرد شده و ساطوری شده را به همراه نصف استکان آب داغ به تابه اضافه کرده و درب تابه را می بندیم. شعله حرارت اجاق گاز را ملایم-تر کنید و اجازه دهید میگوها کاملا بپزند.

مرحله پنجم

پس از تبخیر آب تابه و تغلیظ سس تهیه شده، تابه را از روی حرارت برمی داریم و کنار می گذاریم. قابلمه مناسب انتخاب نمایید و تا نیمه پر از آب کنید و سپس روی شعله قرار دهید تا به سرعت به جوش باید.

مرحله ششم

پس از به جوشش درآمدن آب، کمی روغن و نمک به آب جوش اضافه کنید و سپس برنجی که از قبل خیسانده شده را به اب در حال جوشیدن اضافه نمایید و حدودا 7 الی 10 دقیقه زمان بدهید تا برنج نیمپز شود.

مرحله هفتم

از آنجاییکه دمپخت میگو با برنج سرو می شود پس نیاز است که برنج را کمی زنده تر آبکشی کنیم. پس از آبکش کردن یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و کمی روغن داخل آن بریزید و آماده طبخ غذا شوید.

مرحله هشتم

ته دیگ این غذای خوشمزه بسیار مهم است. حتما برای ته دیگ از نان لواش تا اسلایس های سیب زمینی استفاده کنید. در مرحله بعد روی ته دیگ برنج بریزید و در ادامه از سس میگو لا به لای برنج استفاده نمایید. به ترتیب تا انتها لایه لایه مواد را روی هم بچینید.

مرحله نهم

در مرحله بعد از کمی روغن و زعفران دم کرده استفاده کنید و شعله را بالا ببرید تا بخار در قابلمه بپیچد و بعد از آن شعله را کم کنید و اجازه دهید دم بکشد و خوب بپزد. تقریباً 45 دقیقه بعد از آن غذای شما آماده سرو است.

مرحله دهم

در آخرین گام پس از بازکردن درب قابلمه همه مخلفات را مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شود و برنج رنگی شود. در نهایت برنج را درون دیس بکشید و تزیین کنید. برای تزیین می توانید از میگوها استفاده کنید. غذا حاضر است، گوارای وجود.

 

نظر خود را بیان کنید

2 دیدگاه برای طرز تهیه دمپخت میگو بوشهری

  1. وردآفرید

    چه خوشمزه????????????????

  2. مارتیا

    چه آموزش خفنی????????

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی