رضیم
شماره دستور پخت: 3786
رضیم

موارد لازم + طرز تهیه

برای یک میز جشن یا نهار عالی شاه پلو غذای مناسبی است. این پلو بسیار خوش طعم و خوش رایحه است. شاه پلو را می توان همراه با سیزی های تازه، گوجه و خیار و… که ترشی شده اند میل کرد. این غذا مربوط به زاهدان می باشد و با توجه به اسم آن می توان حدس زد در گذشته یک غذای اعیانی بوده است. این مدل برنج احتیاجی به خورشت ندارد و بدون خورشت سرو می گردد. برای دیدن آموزش جامع و بخش به بخش تهیه این غذا در ادامه با سایت آموزشی رضیم همگام باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

لوبیا قرمز ۱ پیمانه

پیاز درشت ۱ عدد

روغن ۱ قاشق غذا خوری

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری

فلفل سیاه به مقدار لازم

برنج ۳ پیمانه

پوره سیر یا پودر سیر به میزان لازم

چوب دارچین ۱ عدد

پاپریکا به مقدار لازم

آب جوش ۲ لیوان

هویج ۱ عدد

نمک به میزان لازم

زعفران دم کرده به میزان لازم

زرشک نصف پیمانه

خلال بادام و خلال پسته به میزان لازم

شکر نوک قاشق چای خوری

کره ۱ قاشق غذا خوری

بادمجان ۲ عدد

جعفری خرد شده ۵۰ گرم

دستور تهیه شاه پلو مخلوط

گام اول:

برای درست کردن این پلو با مزه عالی اول لوبیا قرمز را از شب قبل خیس نموده و به همراه اندکی آب درون ظرفی نیم پز می کنیم بعد پیازها را می شوییم و پوست میگیریم و بعد به صورت مکعبی برش میزنیم.

گام دوم:

داخل ظرفی اندکی روغن میریزیم و می گذاریم گرم شود بعد به آن پیاز اضافه می کنیم و سرخ می کنیم تا طلایی و سبک شود بعد گوشت راسته گوسفندی را ریز خرد کرده و به آن اضافه می کنیم و با حرارت زیاد سرخ می کنیم.

گام سوم:

بعد رب گوجه، اندکی پوره سیر و فلفل سیاه، اندکی پاپریکا و چوب دارچین اضافه می نماییم و وقتی رب خوب سرخ شد 2 لیوان آب جوشیده اضافه می کنیم و صبر می کنیم با حرارت پایین برای 1ساعت پخته شود.

گام چهارم:

پس از گذشت 1 ساعت لوبیاهای نیم پز شده را اضافه می کنیم و 1 عدد هویج حلقه ای برش زده شده به همراه آب نارنج اضافه می کنیم می توان از آب غوره به جای آب نارنج استفاده کرد. همچنین می توان آبلیمو هم اضافه کرد. هویج را نیز شسته و به حالت حلقه ای خرد می نماییم.

گام پنجم:

در این بخش هویج ها را اضافه می نماییم. حال 1 ساعت دیگر نیز صبر می کنیم تا مواد خوب پخته شوند در وسط پخت نمک و زعفران دم شده اضافه می کنیم.

گام ششم:

زمانی آب خورشت خوب جمع شد و روغن دارشد لوبیاها و گوشت هم خوب پخت به این معناست که آماده است حرارت را خاموش می کنیم و زرشک را با کمی خلال بادام و پسته در یک ظرف کوچک میریزیم.

گام هفتم:

بعد شکر اضافه می کنیم و کمتر از 1 دقیقه با کره تفت می دهیم بعد بادمجان را می شوییم و پوست میگیریم و به حالت نگینی خرد می کنیم بعد 30 دقیقه در آب و نمک قرار می دهیم تا تلخی آن از بین برود.

مرحله هشتم:

بادمجان ها را آبکش کرده و در تابه ای با اندکی روغن سرخ می کنیم بعد جعفری خرد شده را نیز کنار می گذاریم برنج را 1ساعت پیش با اندکی آب و نمک خیس کرده و یک قابلمه آب روی گاز گذاشته تا آب بجوشد.

گام نهم:

بعد برنج را با اندکی نمک اضافه می کنیم تا پخته شود. وقتی برنج نیم پز شد آبکش نموده و کف یک ظرف را اندکی روغن ریخته و کف آن را نان یا سیب زمینی برای ته دیگ می گذاریم.

گام دهم:

در این بخش برنج را روی آن میریزیم تا با حرارت متوسط دم شود. بعد زمانی که مواد دم شد داخل ظرفی مناسب از ماده های لابه لای برنج ریخته و در پایان برنج را با برنجی که زعفرانی است دیزاین می کنیم.

گام یازدهم:

همچنین می توان ماده های گوشتی را بین برنج در زمان دم شدن نیز ریخت اما با این شیوه ظاهر و مزه مناسبی نخواهد داشت خصوصا در صورتی که بخواهیم برای مجلس تهیه کنیم باید پس از دم شدن برنج موقع سرو با یکدیگر ترکیب کنیم.

 

نظر خود را بیان کنید

1 دیدگاه برای طرز تهیه شاه پلو مخلوط

  1. هینان (خریدار محصول)

    ای جونم😊

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی