رضیم
شماره دستور پخت: 3634
رضیم
طرز تهیه کوکو سبزی پفکی

موارد لازم + طرز تهیه

همانطور که می دانید یکی از گونه های غذاهای لذیذ ایرانی کوکو سبزی که بسیار پرطرفدار بوده و با رسپی های گوناگونی درست می شود. این غذای لذیذ می تواند به عنوان شام و ناهار در نظر گرفته شود. علاوه بر این می توان آن را به عنوان پیش غذا یا میان وعده نیز تهیه کرد. اگر تمایل داشته باشید که این غذا یعنی کوکو سبزی را به عنوان پیش غذا تهیه نمایید، می بایست آن را در قالب و تک نفره تهیه کنید. خوب است بدانید که مواد تشکیل دهنده این غذا سبزی کوکویی و تخم مرغ می باشد، ولی در صورت تهیه آن به شکل مجلسی باید مواد دیگری همچون زرشک و مغر گردو هم به کار بگیرید. ما در این مطلب سعی کردیم تا چگونگی درست کردن و تهیه کامل و گام به گام این غذای لذیذ یعنی کوکو سبزی را در سایت آموزشی رضیم به شما عزیزان بیاموزیم. در نتیجه با ما همراه باشید و دستور تهیه این غذا را تا انتها دنبال کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر

سبزی کوکویی ۵۰۰ گرم

تخم مرغ ۳ عدد

زرشک (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری

گردو (اختیاری) ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

روغن و زردچوبه به اندازه کافی

نحوه و دستور پخت کوکو سبزی

گام اول

در ابتدا جهت درست کردن کوکو سبزی لذیذ و مجلسی می بایست سبزی کوکویی را شسته و سپس به شکل ساطوری ریز خرد نمایید. بعد از آن اندکی روغن مایع در یک تابه بریزید تا داغ شود و سبزی را اندکی تفت دهید.

گام دوم

این نکته را در نظر بگیرید که نباید خیلی سبزی را سرخ کنید چرا که هم خواص و مواد معدنی سبزی نابود می شود و هم بعد از تمام شدن پخت کوکو سبزی به شدت رنگ آن تیره خواهد شد و رو به سیاهی می رود.

گام سوم

در صورتی که تمایل دارید تا کوکو را با رنگ تیره تهیه نمایید می بایست سبزی را قشنگ سرخ کنید تا تیره شود. اکنون پس از سرخ کردن سبزی کوکویی آن را از تابه دربیاورید و در ظرف مناسبی بریزید تا خنک شود و آن را کنار بگذارید.

گام چهارم

در این گام تخم مرغ ها را در یک ظرف بشکنید و اندکی نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه را به عنوان چاشنی درون ظرف تخم مرغ ها بریزید و با کمک یک چنگال تخم مرغ ها را به خوبی به هم بزنید تا یکنواخت شود و زرده و سفیده آن مخلوط شود.

گام پنجم

شما می بایست زرشک را مدتی قبل در آب خیس کنید تا اندکی نرم شود. اکنون باید مغز گردوها را به سلیقه خود خرد کنید و با زرشک درون ظرف دارای تخم مرغ بیفزایید. اکنون مواد درون کاسه را بار دیگر ترکیب نمایید تا یکنواخت شوند.

گام ششم

اکنون بگذارید تا سبزی کوکویی سرد شود و بعد از آن درون ظرف تخم مرغ ها بریزید و کلیه مواد را خوب با هم ترکیب کنید تا یکنواخت شوند. در این گام باید حتما سبزی را بعد از خنک شدن به تخم مرغ ها اضافه نمایید.

گام هفتم

این نکته را در نظر بگیرید که در صورت داغ بودن سبزی کوکویی، تخم مرغ ها سفت خواهند شد. بعد از حاضر شدن مایه کوکو یک تابه بر روی اجاق قرار دهید و اندکی روغن مایع درون آن بریزید تا داغ شود.

گام هشتم

حال اندکی منتظر بمانید تا روغن تابه قشنگ داغ شود. بعد از باید به ذلخواه کوکوها را سرخ نمایید. در راه اول که رایج ترین راه است کلیه مایه کوکو را یکباره درتابه ریخته و سرخ نمایید.

گام نهم

در این قسمت کوکو سبزی را به شکل یک تکه بپزید. بعد از اینکه مایه کوکو را درون تابه ریختید به کمک یک قاشق روی آن را کاملا صاف کنید. توجه کنید که حتما ضخامت کوکو باید در تمام بخش های آن به طور کامل یکی باشد.

گام دهم

اکنون بعد از سرخ شدن کوکو را به صورت مساوی برش دهید و آهسته پشت و رو کنید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود. شما همچنین قادر می باشید تا جهت سرخ کردن کوکو سبزی قالب های فلزی هم به کار بگیرید.

گام یازدهم

همچنین شما می توانید کوکو سبزی را همچون شامی، به شکل تکه تکه در دست حالت دهید و در روغن داغ سرخ نمایید. بعد از سرخ کردن همه کوکوها تمام شد می توانید آن را با خیارشور، گوجه فرنگی و هر نوع نانی که می خواهید میل نمایید.

نکات چگونگی درست کردن کوکو سبزی

نحوه درست کردن کوکو سبزی در فر

اگر قصد دارید کوکو سبزی را در فر بگذارید می بایست فر را به مدت یک ربع با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن نمایید تا کاملا داغ شود. بعد از آن یک قالب جهت درست کردن کوکو انتخاب کنید و آن را با روغن چرب نمایید.

بعد از ان مایه کوکو را درون قالب بگذارید و آن را صاف نمایید. جهت پختن کامل کوکو سبزی در فر به اندازه نیم ساعت تا سه ربع باید صبر کنید. بعد از پخت کامل کوکو صبر کنید تا سرد شود و بعد آنرا ببرید و در ظرف موردعلاقه خود میل نمایید.

سبزی مختص به کوکو

در حال حاضر شما قادر می باشید با رفتن به سبزی فروشی ها به راحتی هر نوع سبزی نظیر سبزی کوکویی را تهیه کنید ولی چنانچه قصد دارید تا سبزی کوکویی را خودتان تهیه و مخلوط کنید می بایست سبزی های گشنیز ، جعفری ، شوید و تره را هرکدام به یک اندازه گرفته و خرد کرده و در غذای خود استفاده نمایید.

به طور نمونه می بایست از هرر کدام از سبزیجات بیان شده به اندازه ۱۲۵ گرم تهیه نمایید. همچنین 25 گرم شنبلیله جهت بهتر شده مزه کوکو سبزی بیفزایید. دقت کنید شنبلیله بیش از حد نباشد چرا که کوکو شما را تلخ و بد طعم می کند.

پف کردن کوکو سبزی

بسیاری از آشپزها جهت بیشتر پف کردن کوکو سبزی بکینگ پودر را در رسپی خود به کار می گیرند. ولی خوب است بدانید که جهت پف کردن بیشتر کوکو سبزی نمی هواهد تا بیکینگ پودر استفاده نمایید باید در زمان درست کردن مواد این غذا تخم مرغ آن را تا جایی هم بزنید که کف کند.

به علاوه در هنگام سرخ کردن کوکو نیز درب تابه خود را به اندازه 5 تا 10 دقیقه بگذارید تا کوکوی خوب پف دار شود. اگر می خواهید بکینگ پودر را در غذای خود بریزید یک قاشق چایی خوری به میزان مواد بیان شده به مایه خود بیفزایید.

نحوه درست کردن کوکو سبزی با ماست

خوب است بدانید که در بعضی از شهرهای ایران کوکو سبزی را با ماست چکیده درست می کنند. برای این کار می بایست به ازای مواد بیان شده میزان ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم ماست چکیده بدون آب به مایه خود بیفزایید. همچنین جهت شل نشدن مایه کوکو سبزی نیز می بایست اندکی آرد سفید هم درون مایه بریزید. ذکر این نکته مهم است که کوکو سبزی دارای ماست در مقایسه با کوکو سبزی معمولی ترد تر خواهد شد. ازینکه تا اینجا همراه ما بودید سپاسگزاریم.

 

نظر خود را بیان کنید

4 دیدگاه برای طرز تهیه کوکو سبزی پفکی

  1. شادروز

    سلام من اشپزی رو دوست دارم بخاطر همین میخوام از تجربه های شما استفاده کنم 👏🏻 😍

  2. دایان

    مثل همیشه پرفکت

  3. دین

    خدا ازت میگذره ؟ 🙂 👌🏻 😉

  4. نازجهان (خریدار محصول)

    چقدر خوشمزه و عالی شده🤩

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی