رضیم
شماره دستور پخت: 13386
رضیم
طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی

موارد لازم + طرز تهیه

یکی از انواع غذاهای لذیذ و پرطرفدار ایرانی، سمبوسه می باشد که در اصل به شهرهای جنوب کشور تعلق دارد. این غذای لذیذ دارای طرفداران زیادی می باشد و بخاطر همین موضوع با فلافل، در دکه های خیابانی فروخته می شود. برای مشاهده کل آموزش آشپزی جنوبی و تمام مراحل تهیه سمبوسه سیب زمینی سایت رضیم را دنبال نمایید.

مواد لازم برای ۴ نفر

سیب زمینی ۲ عدد بزرگ

گشنیز ۵۰ گرم

جعفری ۵۰ گرم

پیاز ۲ عدد متوسط

سیر ۲ حبه

نان لواش به تعداد کافی

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

روغن و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه سمبوسه

  1. در مرحله اول، باید سیب زمینی ها را با دو لیوان آب و نصف قاشق چایخوری نمک درون یک قابلمه مناسب بریزیم و روی حرارت زیاد بگذاریم تا سیب زمینی ها آبپز گردند.
  2. در مرحله بعد، صبر می کنیم تا سیب زمینی ها کمی خنک گردند. سپس پوست سیب زمینی ها را جدا کرده و آنها را با گوشت کوب می کوبیم تا به شکل پوره سیب زمینی شوند، بعد آن ها را کنار می گذاریم.
  3. سپس باید پیازها را به شکل نگینی ریز خرد نماییم و با مقدار کمی روغن در یک ماهی تابه مناسب روی حرارت کم سرخ نماییم. وقتی پیاز کاملا سرخ شد سیر را با مقداری زردچوبه به مواد اضافه می نماییم و مقدار کمی سرخ می کنیم، تا حدی که فقط بوی سیر بلند گردد.
  4. بعد گشنیز و جعفری را که ساطوری خرد شده به مواد اضافه می نماییم. مواد را هر چند دقیقه یک بار هم می زنیم تا نسوزند، بعد از اینکه آب سبزیجات کاملا تبخیر گشت، ماهی تابه را از روی حرارت برداشته و کنار قرار می دهیم.
  5. سپس مخلوط پیاز داغ و سبزیجات را به پوره سیب زمینی اضافه می نماییم. بعد به مقدار کمی نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه و ادویه های دلخواه خود را اضافه می نماییم و مواد را کاملا هم می زنیم تا کاملا مخلوط گردند.
  6. اگر تمایل دارید مثل جنوبی ها سمبوسه هایتان تند و لذیذ باشد حتما از فلفل قرمز تند و به مقدار زیاد استفاده نمایید. در این بخش، ماده میانی سمبوسه آماده می باشد و باید نان های لواش را تهیه نماییم. برای این کار نان های لواش را به صورت طولی با عرض دلخواه جدا می کنیم.
  7. هر اندازه که عرض نان لواش را بیشتر در نظر بگیریم، اندازه سمبوسه بزرگ تر می شود. اگر بخواهیم سمبوسه با سایز متوسط داشته باشیم باید عرض نان لواش را بین هشت تا دوازده سانتی متر بگیریم. نکته دیگر در مورد نان لواش این می باشد که حتما از نان های نرم استفاده نمایید تا موقع پیچیدن سمبوسه ها با مشکل روبرو نشوید.
  8. بعد از اینکه نان ها را به شکل مستطیل شکل برش زدیم کمی از مایه میانی سمبوسه را در ابتدای نان قرار می گذاریم و نان را به شکل مثلث در می آوریم.
  9. اگر می خواهید سمبوسه هایتان به شکل تخت در نیاید و کمی پر باشد مواد داخل نان را کمی بیشتر نمایید. اگر تهیه سمبوسه ها به صورت مثلثی شکل برایتان سخت است می توانید آن ها را مانند لقمه به صورت لوله ای شکل دهید.
  10. بعد از اینکه کار پیچیدن سمبوسه ها تمام گشت، یک ظرف گود مانند شیر داغ کن روی حرارت می گذاریم و در داخلش به اندازه ای روغن می ریزیم که سمبوسه ها در روغن به صورت شناور قرار گیرند. نکته مهم در این بخش این می باشد که حتما از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده نمایید تا سمبوسه ها بعد از سرخ کردن ترد تر گردند و روغن کمتری جذب نمایند.
  11. حرارت زیر ظرف باید در اندازه متوسط قرار بگیرد، بعد باید سمبوسه ها را به تعدادی که در ظرف جا می شود در روغن بگذاریم تا به صورت یکنواخت سرخ گردند. وقتی یک سمت سمبوسه سرخ شد، آن ها را برعکس می کنیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ گردد.
  12. در ادامه به همین روش تمام سمبوسه ها را با حوصله سرخ می نماییم و بعد از سرخ کردن سمبوسه ها باید آن ها را یا در توری فلزی بگذاریم یا با کاربرد دستمال حوله ای روغن اضافی شان را بگیریم.
  13. در در مرحله آخر، باید سمبوسه ها را در ظرف مناسب بچینیم و در کنار سس کچاپ سرو نماییم. برای نان سمبوسه می شود از نان های دیگر مثل خمیر یوفکا هم استفاده کرد، یا اینکه مانند پیراشکی گوشت خودتان خمیر مخصوص برایش تهیه نمایید.

 

طرز تهیه سمبوسه با پنیر پیتزا

اگر با کالری بالا مشکلی ندارید می توانید به سمبوسه خود پنیر نیز اضافه نمایید و به سلیقه خود می توانید از انواع مختلف پنیر های رنده شده و ورقه ای در سمبوسه استفاده نمایید. وقتی که مواد را در نان می گذارید مقداری پنیر هم می توانید روی مواد سمبوسه بگذارید.

 

طرز تهیه سمبوسه بدون روغن

همان گونه که مطمئنا می دانید سمبوسه به خاطر سرخ شدن در روغن از غذاهای پر کالری می باشد. اگر تمایل دارید این غذاهای لذیذ را با کالری کمتر و به صورت رژیمی آماده کنید می شود از دستور سمبوسه بدون روغن استفاده کرد.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی