رضیم
رضیم
طرز تهیه کباب ترکی دونر

موارد لازم + طرز تهیه

کباب ترکی نام دیگر دونر کباب است که یکی از غذاهای بسیار مشهور و خوشمزه کشور ترکیه می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی ترکی در ادامه با رضیم همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت قرمز یا گوشت مرغ ۶۰۰ گرم

قارچ ۲۰۰ گرم

فلفل دلمه ای ۱ عدد

سیر ۲ حبه

روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری

پیاز ۲ عدد متوسط

کره ۳ قاشق غذاخوری

آویشن نصف قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

دستور پخت کباب ترکی

مرحله اول

برای تهیه دونر کباب ترکیه ای ، نیاز به گوشت مرغ یا گوشت قرمز که به صورت ورقه ورقه ای برش خورده دارید. دقت کنید که گوشت باید لخم و یکدست باشد مثلا از گوشت هایی مانند راسته گوساله یا سینه و فیله مرغ استفاده کنید.

مرحله دوم

همانطور که می دانید گوشت نرم را نمی توان به صورت ورقه های نازک برش زد در نتیجه برای این حل مشکل باید ابتدا گوشت را فریزر کنیم تا به حالت نیمه منجمد در آید تا به راحتی برش بخود، برا این منظور گوشت را پس از شستشو و کامل خشک کردن داخل کیسه پلاستیکی می گذاریم.

مرحله سوم

در قدم بعدی گوشت را برای مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در فریزر می گذاریم تا نیمه منجمد شود. بعد از گذشت این زمان، گوشت را از فریزر خارج می کنیم و با یک چاقوی تیز مخصوص گوشت روی تخته آشپزخانه گوشت نیمه منجمد را به صورت ورقه ای نازک برش می دهیم و داخل ظرفی بزرگ می ریزیم.

مرحله چهارم

در مرحله بعد، ۱ عدد از پیازها و همه سیرها را شسته و پوست می گیریم و روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد می کنیم، سپس پیاز و سیر را به همراه مقداری روغن مایع، و ادویه های پودر آویشن، فلفل سیاه و نمک به ظرف حاوی گوشت اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

سپس همه مواد را کاملا با دست مخلوط کرده تا مواد به تمام قسمت های گوشت برسد و همه گوشت ها یکسان طعم دار شوند. در قدم بعدی درب ظرف را بسته یا روی آن را با سلفون می پوشانیم و به مدت 2 ساعت در داخل یخچال قرار می دهیم تا گوشت به اصطلاح استراحت کند و مزه دار شود.

مرحله ششم

در این فاصله برای آماده سازی قارچ، ابتدا کره را از یخچال خارج کرده و در دمای محیط قرار می دهیم تا نرم شود. جهت شستشو اول قارچ ها را با یک دستمال نمدار کاملا تمیز می کنیم و داخل آبکش می ریزیم و سریع با آب شسته و می گذاریم تا کاملا خشک شوند و آب نداشته باشند.

مرحله هفتم

مابقی پیاز را شسته و پوست می گیریم. فلفل دلمه ای را نیز می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب هر دو برود. بعد قارچ ها، فلفل دلمه و پیاز را روی تخته آشپزخانه به ترتیب به صورت ورقه ای، خلالی و حلقه ای خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

در مرحله بعد، کاسه محتوی گوشت طعم دار شده را از داخل یخچال بیرون می آوریم تا کمی گرم شود. یک تابه بزرگ را به همراه کمی کره روی شعله مستقیم با حرارت ملایم گذاشته و صبر می کنیم تا کره آب شود، سپس گوشت را به آن اضافه می کنیم و به طور مداوم هم زده و تفت می دهیم تا گوشت کاملا مغز پخت و سرخ شود.

مرحله نهم

هرگز برای سریع تر پختن گوشت شعله را زیاد نکنید باید بگذارید تا گوشت با حرارت کم کاملا مغز پخت شود. بعد از سرخ شدن گوشت، فلفل دلمه ای را اضافه می کنیم و به مدت ۵ دقیقه با گوشت تفت می دهیم و در مرحله بعد قارچ و پیاز را نیز افزوده و مرتب مواد را هم زده و تفت می دهیم تا سبزیجات نیز نرم و پخته شوند.

مرحله دهم

در مرحله آخر گوشت و سبزیجات پخته و نرم شده را که از روی حرارت برداشته و کنار گذاشته ایم را داخل نان باگت که از داخل آن را خالی کرده ایم می ریزیم. سپس با سس مایونز یا سس گوجه فرنگی و خیارشور و کاهو و گوجه فرنگی ساندویچ را کامل و طعم دار میکنیم.

مرحله یازدهم

بر طبق ذائقه می توانید کمی جعفری ساطوری شده را جایگزین کاهو داخل ساندویچ کنید و با کباب ترکی آماده شده داخل نان ریخته و نوش جان کنید. اصولا کباب ترکی اصلی خود ترکیه با پیاز و جعفری خرد شده و نان پیتا سرو می شود.

نکات پخت کباب ترکی

کباب ترکی با گوشت چرخ کرده

مرحله اول

در صورتی که تمایل دارید این کباب خوشمزه را با گوشت چرخ کرده درست کنید، دقت کنید که باید گوشت چرخ کرده به خوبی تفت داده شده و بعد حدود سپس نصف استکان آب اضافه کنید تا گوشت کاملا مغز پخت شود. پس از اینکه مطمئن شدید گوشت مغز پخت شده است نوبت به افزودن دیگر سبزیجات می رسد.

مرحله دوم

در مرحله بعد سبزیجات را هم به همراه گوشت چرخ کرده تفت دهید تا کاملا نرم و سرخ شود. پس از اینکه مواد کباب ترکی گوشت چرخ کرده شما آماده سرو شد آن را به همراه مقداری جعفری، پیاز خلالی و سس دلخواه داخل نان باگت یا روی نان پیتا ریخته و میل کنید.

کباب ترکی با دستگاه

مرحله اول

چنانچه دستگاه فر مخصوص تهیه کباب ترکی در منزل دارید امکان طبخ حرفه ای تر این کباب را در منزل دارید. برای این منظور ابتدا باید گوشت مرغ یا گوشت قرمز را به صورت ورقه های بسیار نازک برش زده و به سیخ دستگاه بکشید.

مرحله دوم

سپس با کارد مخصوص برش کباب ترکی یا یک کارد مناسب دیگر، لبه های اضافی گوشت را برش بزنید و سطح آن را به صورت یکدست و صاف در بیاورید. وقتی به مقدار مورد نیاز برای مصرف، گوشت یا مرغ را روی سیخ دستگاه قرار دادیم، بهتر است جهت طعم بهتر چند تکه دمبه هم بالای گوشت یا مرغ به سیخ بکشید.

مرحله سوم

در مرحله بعد، المنت یا شعله دستگاه را روشن کرده و صبر می کنیم تا کباب کامل چندین دور چرخیده و یکدست کباب شود. پس از برشته شدن روی کباب، لایه سطحی آن را با کارد برش می زنیم و به همراه سبزیجات سرخ شده در مراحل قبل سرو می کنیم.

نان مخصوص کباب ترکی

چنانچه تمایل دارید دونر کباب یا همان کباب ترکی را به روش سنتی خود کشور ترکیه طبخ و سرو کنید، توصیه ما این است که حتما آن را به همراه نان پیتا سرو کنید.

 

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه کباب ترکی دونر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی